Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 255 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:11 | |
![]() | Har ni slutat röka/snusa? Varför? Hur? Jag sitter här, min 11e dag (och inte den 10e som jag trodde utan att ha rökt. Jag sitter febrilt och läser på internet om risken för cancer vid rökning. Jag är rädd för cancer, men jag slutar mest för min sambo hatar att jag röker och pga min dotter. Jag läser bl.a på Wikipedia; "Många studier har dragit slutsatsen att tobak kan leda till starkt förhöjda risker att drabbas av bland annat lungcancer, försämrad blodcirkulation och kondition, och inte bara för rökaren utan också för dennes omgivning (se passiv rökning) och eventuella ofödda barn. Det finns dock exempel på att resultat från tobaksstudier överdrivits och förenklas för att få resultaten att verka mer sensationella. Ett exempel på detta är studierna från sir Richard Doll (den första att belägga sambandet mellan rökning och lungcancer), som kom fram till att rökare löper 24 gånger högre risk att få cancer än icke-rökare, en siffra som härstammade från Dolls uppskattning att 166 av 100 000 rökare får cancer, jämfört med 7 av 100 000 icke-rökare." När jag läser detta så ser jag ingen anledning till att sluta längre. Det känns inte så farligt, det känns som att otur är en bidragande faktor. Jag inser att många har och har haft cancer, många har gått förlorade från världen men den här gruppen handlar inte om det, den handlar om VARFÖR ni slutat, och HUR ni gjorde det. Jag pallar inte med långa historier om nära och kära som har hamnat i himlen. | |
| marcus_aberg - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:16 | |
![]() | Jag slutade snusa för 2 veckor sedan. Varför? Orkade inte med allt tjat som tillkom. Hur? började med Onico som är nikotin och tobaksfritt (en tillsvidare lösning innan jag slutar helt, mest för att ha känslan av något under läppen). | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:18 | |
![]() | Jag har varit rökfri i ungefär 107 dagar :) Hade rökt i 15 år. Slutade röka för att jag mådde dåligt av det, hade ofta andningssvårigheter. Luftrörsvidgande medicin var standard hos mig. Sen pga att jag står i kö för att göra en gastric by pass och ska jag bli hälsosam och frisk så ska jag köra all the way :) Sen hatade mina barn att jag rökte och jag har upptäckt nu hur mycket tid det faktiskt stal varje dag! | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:20 | |
![]() | Hur kanske jag ska svara på med. Jag fick zyban utskrivet av läkare, åt det i 3 veckor ungefär men fick en allergisk reaktion och fick avbryta men det gick utan problem! | |
| wildcard | 2010-08-16 13:21 | |
![]() | Jag har slutat snusa för snart fyra år sedan, det tog några månader. Jag trappade ner genom att snusa mer och mer nikotinfritt tills allt nikotin var ute ur kroppen. Jag fortsatte att "snutta" på nikotinfria i ytterligare ett halvår, då la jag av med dem också. Jag längtar ibland efter snus, än idag, men det är ett kort ögonblick av snussug som kommer över mig. Detta kan jag ignorera när det kommer, det går snart över... Anledningen till att jag slutade var att jag blev förbannad över att begäret hade så stort inflytande över mitt liv. Att aldrig kunna åka hemifrån utan att ha med sig snus eller att veta att jag kunde få tag i det lätt tärde på mig. Därför slutade jag: ilska och målmedvetenhet! Lycka till! | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:21 | |
![]() | Ja, Marcus, det är mycket gnäll och tjat på snusare/rökare. Onyxonyx, Jag har rökt 11 år. Bra jobbat av dig att vara rökfri så länge. För sina barn gör man ju vad som helst, när dom kan prata, min dotter är bara 7 månader, det hade varit lättare att sluta om hon varit 2 år och sagt åt mig att sluta. | |
| marcus_aberg - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:22 | |
![]() | känns bra att höra att det gick utan problem förutom den där allergiska reaktionen :) | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:22 | |
![]() | Wildcard, jag har också tänkt så, att jag inte vill att ett beroende styr mitt liv, men efter att jag tänkt det så tänker jag "Men fan, man måste ju få ha någon last här i livet, annars är det inget liv" men man blir galen av att sluta också.. | |
| marcus_aberg - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:23 | |
![]() | precis, inte lätt att resa till USA utan att ha med sig ett STORT lager.. målvedvetenhet driver mig iaf! | |
| Fru_J | 2010-08-16 13:25 | |
![]() | Jag röker, det är en stor passion så jag ser det som ganska liten chans att jag slutar. Men ibland kan jag känna mig såsig i huvet och rivig i halsen när jag rökt för mycket. En vän sa att det var som att kunna andas igen när han slutade. Så det skulle väl vara för en mer uppfriskande tillvaro då, kanske. Jag undrar om ni gått upp mycket i vikt när ni slutade? | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:27 | |
![]() | www.tobaksfakta.se/i...ak nare.asp Här brukar jag gå in och kolla när jag känner mig sugen på en cigg, känns konstigt men det får mig att hajja till varje gång :) | |
| marcus_aberg - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:27 | |
![]() | på två veckor har det inte märkts av särskilt mycket. Har inte börjat äta mer än innan, men däremot träna mer för att slippa tänka på det alltför mycket :) | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:28 | |
![]() | Fru_J, jag har gått ner i vikt nu när jag slutat för jag har mått så fruktansvärt illa och knappt kunnat äta. Man går ju bara upp om man har mat som substitut till att sluta. Och gällande maten så tycker jag att allt luktar illa och smakar illa numera, för mig var det godare med lite röksmak haha. Men det är vä för att jag rökt så länge :) | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:30 | |
![]() | Marcus, jag känner igen det där tjatet.. Har en granne uppepå som varje gång jag tände en cigg kom ut och skrek att det luktade illa och berättade om hur han slutat röka efter 30 år. Dock får jag väl lov att erkänna att jag börjar bli lite sådan själv (ve och fasa). Mina rökande anhöriga tycker inte alls att jag är rolig!! Fru_J: 10 kg plus på vågen här tyvärr.. | |
| wildcard | 2010-08-16 13:34 | |
![]() | Fru_J: Vågen är på nedåtgående, då jag är LCHF:are... | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:35 | |
![]() | Nilli: Har du något hjälpmedel? | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:44 | |
![]() | Nej jag är vansinnig precis hela tiden och har inte något som substitut. Om jag tex skulle röka ibland som vissa gör när dom ska sluta så skulle jag bara börja helt igen, och skulle jag använda nicotinell-grejer att sluta med så skulle jag inte heller kunna sluta. Så jag lägger bara av, leker med min dotter tills jag blir vansinnig och nattar henne så att hon inte behöver lida för det här haha. | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:47 | |
![]() | Jag känner igen det där från tidigare försök :D Nu kan jag dock säga att zyban var min räddare, dom första 3 veckorna försvann. Dock dum som man är fick jag för mig efter 5 veckor att jag skulle prova att ta ett bloss, vilket resulterade i världens nickokick (jag trodde på fullt allvar att jag skulle dö), en hemsk vidrig smak i munnen och tro mig, jag kommer aldrig frivilligt utsätta mig för det igen :) | |
| onyxonyx - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:49 | |
![]() | Jätteduktigt av dig iaf att klara dig såhär länge utan något :) | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-16 13:53 | |
![]() | Vad är Zyban? Pallar inte mer google! Hahah jag rökte inte på ett år, i samband med graviditet och så, sedan började jag igen och det var sååååå underbart med första cigaretten så jag fortsatte. | |