Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 286 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2010-08-21 10:20 | |
![]() | Döms till förlamning av domstol Världens länder har uppenbarligen olika straffskalor för de brott som folk döms för. www.expressen.se/Nyh...fo rlamning Att ta efter bibelns "öga för öga, tand för tand" är det något som skulle förhindra brott? | |
| Skugga | 2010-08-21 10:26 | |
![]() | Humant... :/ Jag tror inte på den sortens straff, vad skulle bli bättre av det? Brottsoffret kommer inte att kunna gå igen om de förlamar gärningsmannen, och forskning visar att hårdare straff alls icke avskräcker, se bara på USA... | |
| Mouche - Administratör | 2010-08-21 10:36 | |
![]() | Barbariskt och ovärdigt vilket land det än må gälla. Givetvis ska en människa som har begått ett brott av det slag mannen har gjort ha ett kännbart straff, men att staten begår samma brott i sin tur är som sagt rent barbari och så vidrigt att det vänder sig i magen på mig. Mouche | |
| chelz | 2010-08-21 10:51 | |
![]() | Förvisso avskräcker ju bevisligen inte hårdare straff men om nu personen i fråga ändå begått brottet så varför slippa lindrigt undan? Familjer raseras när deras familjemedlemmar blir utsatta för mord men gärningsmannen kan få återkomma till samhället. Mord borde vara livstid utan chans till frigivning. Det är ett fasansfullt brott och jag tycker inte en mördare förtjänar en andra chans. Vidare så är det alldeles för snedvridna straff för de brott man begår. Alla våldsbrott och överfallsbrott borde ge mer strafftid. Blir man rånad/våldtagen/överfalle n sätter det spår för hela livet i många fall. Men straffet för gärningsmannen är inte lika tufft. Varför dalta med personer som sätter skräck, skapar tragedi och troligtvis inte bättrar sig? Sverige är alldeles för mjäkigt när det kommer till behandlingen av brottslingar. | |
| TruckerP - Ej medlem längre | 2010-08-21 11:02 | |
![]() | Men vilket uppfriskande resonemang cheltz. Låt oss börja med att avrätta våra tonårsdöttrar när de sneglar på en kille. Hugga händerna av alla snattare. Sverige kommer därefter att ha ett överskott av enhänta medborgare. Vi bränner upp pyromaner, skjuter de som använt pistol till brott. Sprättar upp folk med kniv om ett knivdåd utförts etc. Variationerna kommer att bli många och det bidrar till fler arbetstillfällen för det i nuläget utdöda yrket bödel. Låt oss sluta mjäka alltså. | |
| le-lou | 2010-08-21 11:04 | |
![]() | Man behöver inte ta i för kung och fosterland Trucker.. jag och flera andra förstår nog vad chelz menar. | |
| TruckerP - Ej medlem längre | 2010-08-21 11:11 | |
![]() | Jag skulle aldrig slösa energi på kung det är då ett som är säkert eftersom jag är emot monarki men dravlet om att vi är för mjäkiga börjar löjligt. I den här tråden diskuteras idioterna som vill kapa ryggmärgen på en kille för att han gjort en jävligt ful grej och inte svenska straffsatser, eller hur? Han bör straffas ordentligt det instämmer jag i men vad är det för ett styrelseskick som ens kan tänka tanken på att göra en sån sak mot ens en brottsling? Förresten le-lou: det angår inte dig ett skit hur mycket eller hur lite jag än tar i här så länge som jag håller mig inom ramarna. Jag har redan både morsa och fru ser du så sköt du ditt. | |
| Guldplate | 2010-08-21 12:00 | |
![]() | Jag kan gå med på att vi ibland har lite väl lätta straff för vissa brott. Det händer ju att folk kommer ut efter några månader eller något år efter att de begått brott som sätter spår för livet hos offret. Det känns inte alltid helt rättvist. Åt andra sidan tror jag inte på att det finns något brott som lagen inte ska kunna förlåta. Inte ens mord. Visst sätter sånt spår för livet hos anhöriga och vänner till offret. Fast det är inte staten uppgift att straffa den skyldige för den smärta som han utsatt dessa personer för. Det skulle vara en omöjlighet att utvärdera lidandet han utsätter andra än offret för, och sen avväga straffet efter detta. Sen bör straffen vara frihetsberövande eller vård, beroende på brottet och på om vård är möjligt. Det är att förhindra och förebygga att personen fortsätter begå brott. Att göra som nu straffa personen med att sätta honom i samma sits som hans offer är bara att föra vidare lidandet till anhöriga och vänner samt att det inte förebygger någonting. (bortsett från att dödsstraff faktiskt hindrar en person att göra någonting över huvud taget) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-21 12:01 | |
![]() | lagen förlåter inte brott. brott sonas. | |
| LisaLong | 2010-08-21 12:10 | |
![]() | Ja vad ska man säga...man slutar aldrig förvåna sig över människans sätt att tänka. Detta är vidrigt | |
| Lemura | 2010-08-21 12:15 | |
![]() | TruckerP, vad stingslig du är då. Visst, jag tycker inte att man måste ge igen med samma mynt, men jag anser att Chelz har rätt i detta: "Alla våldsbrott och överfallsbrott borde ge mer strafftid. Blir man rånad/våldtagen/överfalle n sätter det spår för hela livet i många fall. Men straffet för gärningsmannen är inte lika tufft. Varför dalta med personer som sätter skräck, skapar tragedi och troligtvis inte bättrar sig?" Jag blev knivhotad på ett fruktansvärt sätt, och gärningsmannen fick fängelse. Han fick 8 månader, men kom ut efter 5, för att han hade skött sig. Visst jag fick ersättning ekonomiskt, men det tog bra mycket längre tid för mig att komma igen helt efter det jag blev utsatt för. Var hans fängelsestraff rättvist? Nej. | |
| Tess 08 | 2010-08-21 12:18 | |
![]() | Jag tycker inte det är vägen att gå. Det är inte ofta som öga-för-öga fungerar. Jag tycker dock att chelz har rätt i sina tankar... Det är hemskt att en förövare "blir fri" långt tidigare än deras offer. De kan fortsätta leva sitt liv som de gjort innan medan offret har sår som knappt börja läka. Vet dock inte om jag tycker att straff ska vara avskräckande, jag tycker att straff ska vara just det. Ett straff för det du gjort fel. Det ska naturligtvis vara i proportioner till brottet... | |
| Guldplate | 2010-08-21 12:32 | |
![]() | Tess: Är det ett alternativ att basera ett straff på hur lång tid det tar för offret att komma över händelsen? Tar vi Lemura som exempel så skulle han som knivhotade henne fått sitta inne fram till att hon anses ha kommit över händelsen och börjat fungera normalt igen. Något som i så fall professionella människor ska avgöra... | |
| Lemura | 2010-08-21 12:35 | |
![]() | Guldplate, tack och jag håller med. | |
| Svardfisk | 2010-08-21 12:39 | |
![]() | Nu tror jag i och för sig inte att det är så enkelt som att man går tillbaka och lever sitt gamla liv efter frigivelse från fängelsestraff för, säg t.ex., mord. Den som avtjänat ett sånt straff är märkt för livet. Låt oss säga att jag vore rekryterare hos ett företag och fick in en ansökan från någon som blivit fälld för mord, våldtäckt eller något annat grovt brott. Jag hade inte anställt den personen, oavsett andra kvalifikationer, och jag tror att många av er skulle tänka likadant. Inte desto mindre anser jag fortfarande att straffen som utdöms av våra domstolar är alldeles för snälla mot brottslingar. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-08-21 12:40 | |
![]() | Ha ha, livstidsstraffen skulle gå en ny vår till mötes. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-08-21 12:41 | |
![]() | Svardfisk, kan du ge något konkret exempel på ett straff du tycker är för snällt? | |
| Tess 08 | 2010-08-21 12:45 | |
![]() | Nej, det menar jag inte. | |
| Lill-IT | 2010-08-21 12:53 | |
![]() | Men Gud så hemskt! Det är klart att han ska sona sitt brott på något sätt men vad skulle bli bättre av att han också blir förlamad? Bättre att han döms till att ta hand om den förlamade mannens försörjning istället. | |
| Tess 08 | 2010-08-21 12:57 | |
![]() | Lill-IT- ja, varför inte!? | |