Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 298 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2010-08-23 22:01 | |
![]() | hjälp jag har extrem förlossningsskräck finns det någon av alla er där ute som kan hjälpa mig lite. jag har bara 6 veckor kvar tills den stora dagen då jag ska bli mamma, allt har gått så bra fram tills nu. helt plötsligt blir jag skit rädd för förlossningen och allt ansvar för bebisen. behöver nog höra lite från era erfarenheter, bra och dåliga. är rädd för att göra "fel" både under förlossningen och sen när jag ska ta hand om en liten bebis. hur upplevde ni vården före under och efter förlossningen?? kan man göra fel?? vilken bedövning är bra?? vet att det är individuellt men ändå. HJÄLP | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:02 | |
![]() | hmmm här ska jag nog inte skriva... men epidural, tidigt! är väl rådet jag kan ge. | |
| Bitte - Administratör | 2010-08-23 22:03 | |
![]() | Helt naturligt att ha de känslorna när jag var i slutet av min tredje!!! Graviditet,, btw vid denna tid för 19 år så hade jag precis samma tankar trots 2 barn sedan tidigare,, =) Lycka till Bitte | |
| Emollas | 2010-08-23 22:04 | |
![]() | Det är säkert bara och krysta på medan pappan hejar på liksom. Åhh krysta då... Frågan är om du ska ta lite lustgas också. knip tag i mannens arm och kläm det hårdast du kan sedan är barnet ute:) säger jag som inte kommer och föda barn | |
| malman | 2010-08-23 22:04 | |
![]() | är det inte många biverkningar på epidural? har hört att man kan tappa känseln i benen osv. men har bara hört det av vanligt folk inte av någon läkare förstås | |
| nippertippan | 2010-08-23 22:04 | |
![]() | Epidural Light är bra. Då kan man gå också. Säg till tidigt. | |
| Leviv | 2010-08-23 22:06 | |
![]() | jag klarade mig med lustgas, men det är så olika... mitt tips är att träna på profylaxandning i förväg, det hjälpte mig jättemycket. då får man något att fokusera på och kan leva i nuet. avslappningsövningar är också bra, det är viktigt att kunna slappna av mellan värkarna. men lyssnar man bara på kroppen så brukar det lösa sig, likaså med att ta hand om barnet sedan, man lär sig efter hand. och BVC är ett jättebra stöd. men visst minns jag känslan av panik när vi skulle åka hem från BB - jag tyckte att BB-personalen var fruktansvärt oansvariga som släppte iväg världens finaste bebis med två totala amatörer! :-D | |
| Bitte - Administratör | 2010-08-23 22:06 | |
![]() | Mitt råd är också att STRUNTA i alla som vill berätta saker och ting kring förlossning och barn,, ta till de råd som du frågar om men sålla även bland dem,, vi vet hur vi ska vara och göra då vi är där Bitte | |
| Ckur | 2010-08-23 22:07 | |
![]() | Mitt tips är att ta bort gummimasken på lustgasen och stoppa slangen direkt i munnen! :) Gjorde så med båda mina förlossningar och klarade mig bra på den smärtlindringen.(Maximal effekt och händerna fria.) Fick lite TENS en stund också pga att mina värkar satt mycket i ryggen. LYCKA TILL och hoppas att du får en bra förlossningsupplevelse! :D | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:07 | |
![]() | "är det inte många biverkningar på epidural? har hört att man kan tappa känseln i benen osv" ev bortfall av känseln i benen kommer du inte att ligga och gräma dig över... trust me. | |
| bokmärke | 2010-08-23 22:07 | |
![]() | Varför tar du inte hjälp av din barnmorska..det finns utmärkt hjälp för de som har förlossningsskräck..allti från planering i detalj till bedövning..har jobbar med dessa frågor..alla har olika upplevelser så du måste utgå ifrån hur du vill ha det..inte hur andra hade det..lycka till!! | |
| le-lou | 2010-08-23 22:08 | |
![]() | Jag var hysteriskt rädd inför förlossningen kan jag meddela. Rädd för att förlora kontrollen (vilket man gör hur som haver så det är inget att kämpa emot). Drömde mardrömmar inför det, och ångrade mig hehe. Smärtlindringen: Jag tyckte mycket om lustgasen vilken jag blev fråntagen tyvärr. Sen hade jag förmodligen dött av smärta (om man nu kan det) om jag inte hade fått EDA:n. Den var en gudagåva tyckte jag. Tips: Skriv ett brev om din rädsla och ta med dig till BB, vad du är rädd för och orolig inför, och där du kan själv skriva om vad och hur du skulle vilja bli både bemött och vilken typ av smärtlindring du kan tänka dig. Kan vara svårt att sitta och förklara det hela när du väl ligger där :). Jag gjorde det och det är jag glad för. Och slutligen - ja det gör ont att föda barn men du överlever. Du har proffs omkring dig och barnmorskorna är de mest underbaraste människorna du kan tänka dig att ha att göra med. Jag grät i famnen hos en som var så fantastisk i sin hjälp, att min dotter fick hennes namn. | |
| playboydiiva - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:10 | |
![]() | Tänker inte ljuga, det gör djääävulskt ont MEN så fort du fått ut det nya lilla livet, DITT barn är all smärta som bortblåst :D Jag fick någon speciell massage när det gjorde som mest ont, trodde jag skulle knäckas på mitten av smärta men jag till och med somnade till då jag blev masserade - otroligt bra! Och tro mig, du växer in i mammarollen på ett naturligt sätt!! Lycka till :) | |
| Lill-IT | 2010-08-23 22:11 | |
![]() | Du kan inte göra så mycket fel.. när det väl sätter igång så kan du inte stoppa det. Däremot kan du samarbeta med din kropp och hjälpa den på traven. Sätt dig in i hur lustgasen fungerar.. i god tid.. gärna med en gång du kommit till bb. Koncentrera dig på andningen, gör som barnmorskan säger och skaffa dig ett inre mantra... mitt var: imorgon har jag min bebis. Det onda försvinner mellan värkarna.. försök då att dricka lite och slappna av. Det kommer att gå bra. Men tala om för din barnmorska hur du känner så ni får pratat ordentligt om det. | |
| malman | 2010-08-23 22:12 | |
![]() | bokmärke tack jag ska till en Aurora barnmorska snart, jag och min barnmorska har skrivit ett brev till förlossningen om hur jag vill ha det och vad jag tror jag kan behöva, men samtidigt känns det som om barnmorskan säger det jag vill höra för att jag ska vara lugn. tror inte hon ljuger det skulle hon aldrig göra men det känns lugnande att höra flera olika upplevelser, | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:16 | |
![]() | Jag har aldrig fött barn men eftersom alla förlossningar är olika och individuella så ska du inte lyssna på "såhääär ont kommer de göra" och "såhär svårt kommer det vara".. Jag menar, för vissa går förlossningen jätte snabbt och nästan smärtfritt.. Min mamma fick höra massa sånt när hon fick sitt första barn. Inte precis så uppmuntrande kanske. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:17 | |
![]() | Lycka till förresten, du klarar det!! | |
| le-lou | 2010-08-23 22:18 | |
![]() | sirius, även jag har hört om kvinnor som fött "smärtfritt". Jag tror inte på det dock. Det är inte smärtfritt att föda barn, men visst - man kan uppfatta smärtan på olika vis. Bättre att vara ärlig tycker jag iaf, om att det gör ont så man inte får en chock väl där. | |
| bokmärke | 2010-08-23 22:24 | |
![]() | Det finns de som har en förmåga att nästan komma i trance..som har lärt sig avslappning..de låter kroppen ta hand om förlossningen och låter barnet själv "träda fram"..helt fantastiskt att uppleva men ovanligt. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:25 | |
![]() | Malman, andras upplevelser av sina förlossningar och smärtan som följde, hur de gick till väga, vilken hjälp de fick... det är noll värt när Du väl ligger där och det är din tur.. din förlossning. "Bokmärke" kom med ett mycket bra tips, det du talar med din läkare & Aurora-barnmorska om är med största sannolikhet det du möjligtvis kommer att minnas när det väl är dags. När det gäller din önskan att höra om "flera olika upplevelser" så är det ju positiva sådana du vill höra... eller hur... Nä, försök du att njuta av den sista tiden du har din lilla så "nära", sen ändras allt och du kommer att ha fullt upp. Koncentrera dig på dig själv och ta hjälp, råd och stöd från din Aurora-barnmorska, det är mitt råd. Lycka till! Du ska se att när stunden väl är inne så kommer du att finna att du har mycket mer styrka och kraft inom dig än du i din vildaste fantasi kunnat föreställa dig.. :) Tänk på att det är många som skaffar mer än ett barn, så så illa kan det ju inte vara.... ;) | |