Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 331 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Fibbels Fru | 2010-09-14 08:57 | |
![]() | "dem" Det är över tjugo år sedan jag gick i skolan och likaledes lika många år sedan som jag hade grammatik i skolan. Men jag skriver och talar fortfarande! Det är en sak jag inte begriper mig på bara och det är ordet "dem". Heter det verkligen "dem har inga pengar"? Jag använder mig av orden "de" eller "dom". Men istället "jag kan inte se dem"....(plural då...) är då rätt. När används ordet "dem"? | |
| helbe267 | 2010-09-14 09:19 | |
![]() | Skriver aldrig "dem" ;) | |
| caughtbock | 2010-09-14 09:24 | |
![]() | Det är ju säkert mycket lättare att förklara om man är bra på grammatik, men jag kan ju försöka ändå. Ett knep är att testa om det går att sätta in jag/they eller mig/them istället för de eller dem. De = jag/they. Dem = mig/them. | |
| pineapple456 | 2010-09-14 09:47 | |
![]() | Det beror på vem det är som blir 'utsatt'. Tex: jag gick tillsammans med dem - det är dem som blir utsatta. Men är det jag som blir utsatt, tex: de gick tillsammans med mig. Det är iaf min minnesregel :) Men helt lätt det är det inte. | |
| Zerafia | 2010-09-14 09:48 | |
![]() | Det hela kompliceras av att vi i talspråket inte säger "de" och "dem", vi säger "dom" i båda fallen. Men lite enkelt kan an väl säga att "de" är subjektsformen och "dem" objektsformen. Alltså: "De ger det till dem." Så i ditt exempel är den första meningen tokig och den andra helt korrekt. | |
| pineapple456 | 2010-09-14 09:51 | |
![]() | Tilläggas: alltså om det är jag eller någon annan - allt utom "dem" - som blir utsatta blir det "de". Alltså "de har inga pengar" för det är typ pengarna som är utsatta, men helt rätt att "jag kan inte se dem" då de är utsatta... Hoppas jag inte har rört till det för dig :) Oftast är det som låter rätt, rätt. Mvh Pine | |
| Deadwing | 2010-09-14 09:59 | |
![]() | ..och vet man inte vilket man ska använda sig av, för guds skull använd "dom". Att felaktigt använda "dem" där det inte ska vara kan bli oerhört förvirrande. | |
| magga | 2010-09-14 10:11 | |
![]() | De blir dem på samma sätta som Vi blir oss | |
| magga | 2010-09-14 10:13 | |
![]() | De är här Vi är här De ser oss Vi ser dem | |
| magga | 2010-09-14 10:19 | |
![]() | "DE" = De som utför en handling, t.ex. ÄR, KÖR, PRATAR "DEM" = De som blir föremål för handlingen. DE är med DEM. DE kör till DEM DE pratar om DEM | |
| Mouche - Administratör | 2010-09-14 10:28 | |
![]() | Detta är knappast ett ämne för den seriösa fliken. Flyttas till Snack. Mouche | |
| Emellertid | 2010-09-14 11:51 | |
![]() | Ett klassiskt problem... sammanfallet i tal mellan "de" och "dem" är ganska nytt. På 1800-talet sa de flesta svenskar "di" för "de" och "dom" för "dem", men tyvärr uttalas båda nu som "dom". Ett liknande fenomen är sammanfallet av kort "e" och kort "ä", vilket har lett till att man hittar fel som "på ett konstigt sett" och "sätt på lång sikt". Vår skrift speglar äldre språkstadier, och vi reviderar inte skriften löpande efter hur talet förändras. Tack och lov! Eller, med en möjlig stavning: takk å låv! | |
| Mamik | 2010-09-14 12:24 | |
![]() | Jag instämmer med de tidigare inläggen och tillägger andra ord som folk har problem med. Enda och ända, blandas ofta ihop för att folk använder ett slarvigt talspråk. Jag antar att det är därför för jag ser inga svårigheter i att använda orden på rätt plats. | |
| VetaGreta | 2010-09-14 12:31 | |
![]() | De är subjekt. Dem är objekt. Subjektet är den som utför handlingen (predikatet) Som i: Jag (subjekt) tycker om (predikat) dem (objektet) | |
| VetaGreta | 2010-09-14 12:41 | |
![]() | Medan: De tycker om mig. Eftersom "De" där är objektet. | |
| justforfun | 2010-09-14 13:22 | |
![]() | "De" är subjekt, menar du väl. Många blandar ihop "en" och "än". Bättre EN fågel i hand ÄN tio i skogen. Samma sak med "varsin" eller "var sin" som tenderar att bli "vars en". Därför hör man ofta det felaktiga "vars två". | |
| mrperfect | 2010-09-14 14:31 | |
![]() | Konstigt att några har så svårt för språket. Jag brukar gnälla då folk skriver fel och brukar av några få till svar någonting i stil med "..man fattar ju ändå.." Bra att ni frågar då ni inte kan, det är det enda sättet att lära sig dessutom så är det bra att ni vill veta vad som är rätt :) | |
| Minta | 2010-09-14 14:53 | |
![]() | Det är egentligen inte konstigare än att man har olika talang för saker och ting. | |
| vindsus86 | 2010-09-14 18:02 | |
![]() | Mouche - Spelvärd/Forumvärd 2010-09-14 10:28 Antal inlägg: 13891 Detta är knappast ett ämne för den seriösa fliken. Flyttas till Snack. Mouche ------------------------- --------------------- Bah! Det är det väl visst. | |
| -Passiflora- - Ej medlem längre | 2010-09-14 18:10 | |
![]() | Jag kan inte förklara varför det är de och dem på olika ställen i en mening, det faller sig helt naturligt när det ska vara vad... | |