Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade63
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fairy_Dragon2010-09-22 14:11
Antal inlägg: 139

Gravid och arbetlös
Hur ska man göra om man blivit arbetslös och får reda på att man är gravid?

Är det okej att ljuga om att man är gravid på arbetsintervjun?

Lill-IT2010-09-22 14:17
Antal inlägg: 31596

Du behöver inte säga det när du söker jobb.
Ljuga tycker jag inte att du ska göra.
Man behöver inte tala om på jobbet att man är gravid förrän två månader innan du tänker ta föräldraledigt.

TeddyBella2010-09-22 14:23
Antal inlägg: 59

nej säg inget...

fairy_Dragon2010-09-22 14:23

Men det kommer ju att synas. Sen är frågan mer hur gör man om man inte får ett nytt jobb? Står inför valet att behålla eller göra abort.

TeddyBella2010-09-22 14:24
Antal inlägg: 59

vill du ha barnet så behåller du det...det löser sig alltid...på nåt sätt...

Lill-IT2010-09-22 14:27
Antal inlägg: 31596

Hur långt gången är du då?
Arbetsgivare brukar inte fråga om man är gravid, det bryter mot god sed.
Ta vikariat annars, och sök jobb när föräldraledigheten börjar ta slut.
Göra abort för att man är tillfälligt arbetslös - var nog ett med det dummaste jag hört. Ursäkta. Det löser sig alltid.

fairy_Dragon2010-09-22 14:28

Ja jag vill ha barnet. Har redan haft 2 missfall och vill verkligen ha barnet. Men är så rädd för det ekonomiska. Jag och sambon lever på mina få sparpengar jag har kvar och hans lön. Det går på 2 personer, men en 3dje person kommer bli svårt. Och snart har jag inga sparpengar och jag är desperat efter jobb.

frökenfluff2010-09-22 14:31
Antal inlägg: 3

man behöver inte ljuga, arbetsgivaren får inte fråga! Lycka till!

fairy_Dragon2010-09-22 14:41

Jag har varit arbetlös ett tag nu. ca 6 månader och jag får nej efter nej hela tiden. Jag inser hur det ser ut för alla andra och jag är inte ensam om att sitta utan jobb och ska därför inte klaga. Jag är i 9 eller 13 veckan. Är inte säker. Får inget tidigt ultraljud för att bestämma det heller.

Savi2010-09-22 14:51
Antal inlägg: 1176

Jag tog ett jobb i 4 månaden när jag väntade barn nr 2,men sen började det ju synas att jag var med barn så då berättade jag.Arbetsgivaren hade inga problem med det.Bara för att man är gravid betyder ju inte det att du INTE klarar att jobba.Det är ju ingen sjukdom direkt.

Vixen2010-09-22 15:06
Antal inlägg: 163

Om du haft ett jobb tidigare i sex månader, dvs om du har rätt till arbetslöshetsersättning, dvs ett SGI hos försäkringskassan, så kan du gå från arbetslös till föräldraledig utan problem.
Om du INTE haft ett jobb tidigare, och inte har någon SGI kommer det ekonomiska vara mer krångligt. Jag tycker du ska prata med försäkringskassan.
När det gäller att söka jobb som gravid skulle jag inte säga något, och om du inte är väldigt smal, så kommer graviditeten inte synas förräns du är halvvägs.
Om du haft missfall tidigare, och verkligen vill ha barn, så tycker jag inte du ska göra abort. Livet är kort, barn är viktigare än "karriären".
Men det är dumt att oroa sig. Prata igenom detta med din kille ordentligt, och prata med försäkringskassan.

Molly Malone2010-09-22 15:10
Antal inlägg: 110

Ibland är det som det bara händer för en del människor. Det känns lite ledsamt . Att planera lite är ju ett sätt som gör det lättare att hantera framtiden. Själv gick jag till olika arbetsplatser och tog tim. vik när det bjöds. Det var ju några hundår men det gick.

fairy_Dragon2010-09-22 15:28

Vixen- Jag har haft jobb innan i över 6 månader det var i Danmark så jag är berättigad en slags ersättning på ca 290kr om dagen minus 25 kr om dagen pga skatt. Men jag väntar fortfarande på att Alfa kassan ska bestämma om jag får det eller ej. Det är min handläggare på arbetsförmedlingen som fixat det, men gjort en massa fel så jag får fint vänta.

Men vad kan försäkringskassan göra nu? Vad är SGI. Är det bättre att vända sig till färsäkringskassan istället för Alfa kassan?

Jag är inte smal utan rätt mullig har fått en mini put på magen, men det går att dölja utan problem.

annwid2010-09-22 15:40
Antal inlägg: 57

Försäkringskassan brukar vara jättebra på att förklara vad som händer och vilken ersättning du kan få, så kolla deras hemsida och ring dem sen. Ekonomiskt kan det bli lite jobbigt, men vill du ha barn är det väl värt det. Och visst kan du söka jobb, du behöver inte berätta att du är gravid, och visst finns det folk som får fasta jobb fast de är gravida. Sen kan du ju annars ta de jobb tillfälliga jobb som finns för att få upp din föräldrapenning.

annwid2010-09-22 15:45
Antal inlägg: 57

Själv väntar jag för övrigt mitt andra barn vilken dag som helst och har inget fast jobb, men jag oroar mig inte. Jag har alltid fått jobb när jag velat ha det och har aldrig strävat efter ett fast jobb.

kremlan - Ej medlem längre2010-09-22 15:57
Antal inlägg: 364

Ljug inte och lyssna på din inre röst!!

fairy_Dragon2010-09-22 16:00

Det måste inte vara ett fast jobb, jag söker även vikariat. Jag söker alla jobb jag kan. Går in i butiker och lämnar cv och söker jobb där de inte lagt ut något på arbetsförmedlingens sida. Ska på intervju i början av oktober och ville mest veta om jag borde berätta eller inte.

skogsbotösen2010-09-22 16:28
Antal inlägg: 15

Klart du inte behöver berätta om din graviditet..

fairy_Dragon2010-09-23 21:20

Jag kommer låta bli och berätta, de får bara tro att jag är tjock. Och jag är visserligen rätt rund så det bör inte märkas på ett bra tag ju. :)

nystan12010-09-23 21:57
Antal inlägg: 3414

Säg inget om det om de inte frågar.

Sen får du ju barnbidrag på 1050:- när barnet kommit, det är alltid något när kassan är liten och utgifterna ökar.

Lycka till! =)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?