Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 452

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-09-22 16:07
Antal inlägg: 4561

Politisk vikt inom relationen
Som jag nyss skrev i en annan tråd så tycker jag inte att politiska värderingar helt går att separera från personen i övrigt. Förutsatt att man ÄR intresserad av politik och någotsånär insatt i partiernas inriktningar/ideologier alltså.

Högersympatisörer har helt enkelt generellt mindre attraktionsvärde för mig.
Och ÄNDÅ lever jag sedan några år tillbaka med en Moderat. :-o Vi inledde vårt allra första möte med att storgräla en hel kväll/natt om just politik. Han lyckade dock till slut på något vis ändå charma mig, men vi hamnar nu och då i politiska dispyter, trots att vi försöker undvika att bli alltför närgångna i ämnet.

För att "stå ut" med att han är Moderat bestämde jag mig tidigt för att han nog inte var så insatt, hahaha. Och det lever jag på än! :-) Vi får se hur det går, om jag klarar av att leva med en borgare i längden eller inte. :-o ;-)

Det jag alltså är nyfiken på är huruvida ni lägger någon vikt vid vad er partner har för politiska värderingar?
Spelar det någon roll överhuvudtaget? Pratar ni politik med varandra? (Lite svårt att undvika kanske, eftersom det mesta i livet går att knyta an till politiska beslut. ;-))

Satyra2010-09-22 16:08
Antal inlägg: 4561

Måste sticka ut i RL en stund så OM någon skriver här och jag inte svarar så beror det alltså inte på ointresse eller oartighet! ;-)

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-09-22 16:14
Antal inlägg: 631

Jag dejtade ett tag en kvinna som visade sig rösta på SD.
Därmed var den sagan all....

MiniLudd2010-09-22 16:19
Antal inlägg: 309

Min kille var inte alls speciellt intresserad när vi träffades, hans tidigare flickvänner är alla vänster, men jag märkte ändå direkt att han var förnuftig för det :P Nu tycker han precis som jag (haha) och slukar allt om politik och valet som han kommer över..

MiniLudd2010-09-22 16:21
Antal inlägg: 309

Intresserad av politik skulle det stå :P

Lillstölla2010-09-22 16:26
Antal inlägg: 23831

Politiska värderingar väger tungt i en relation för mig. Jag skulle aldrig klara av att leva med någon vars värderingar och åsikter skiljer sig totalt från mina.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-22 16:28
Antal inlägg: 1338

Såvida inte en partner står för åsikter som är direkt kränkande för människor så skulle jag inte kunna bry mig mindre om jag var tillsammans med en centerpartist, moderat, miljöpartist eller vänsterpartist. Totalt ovidkommande eftersom exakt alla människor jag mött och haft en närmare relation till har haft en sjysst människosyn - oavsett hur de röstat.

Ja, jag kan diskutera politik i en relation utan att störa mig på att vi har olika syn... dessutom brukar man ganska snart inse att man inte skiljer sig speciellt åt vad gäller de viktigaste frågorna, ingen av sidorna står precis för "pure evil".

magga2010-09-22 16:32
Antal inlägg: 2533

Jag dejtade en gång en kille som var väldigt snäll och trevlig. En gång var vi på väg in i en matbutik. Utanför stod en uteliggare och när vi gick förbi frågade han min dejt om han hade en tia över som han kunde få.
"NEJ det har jag inte!" svarade min dejt väldigt irriterat.
"Han har fan stått där hela dagen och tiggt, så han har gott om pengar!"

Jävlar vad jag tappade intresset.

Om jag ska gilla en person måste vi dela samma värderingar.

Sen om värderingarna avspeglar sig i val av parti vet jag inte.

magga2010-09-22 16:33
Antal inlägg: 2533

Eller ja om man röstar SD eller Skånepartiet är det kört.

le-lou2010-09-22 16:41
Antal inlägg: 17500

Ovidkommande är det för mig. Blir man kär så blir man. Sen att det blir hetsiga diskussioner om man är dum att man tar upp detta känsliga ämne med sin kära pojkvän som röstar tex V som är så långt från mig som man kan komma i princip - tja då får man skylla sig själv. Sen tror jag att sånt här blir mer kännbart just i valtider, eller om man är extremt politiskt intresserad.

(min sambo röstar samma som jag - underlättar ju i valtider, men min allra äldsta och käraste vän är V nånstans där.röd är hon iaf,har inte vågat fråga rakt ut exakt vad. Gissa om vi berör politiken hehe nej. Det fungerar inte alls så vi ägnar oss åt det vi har gemensamt istället. Konstigt nog måste jag säga, så märker jag inte alls hennes vänstertendenser i det dagliga livet, liksom hon inte märker mina blå - iaf vad hon säger när vi väl pillat på ämnet. Detta kommer ju fram när vi väl samtalar om just politik. Man kan ju undra ibland hur mycket ens politiska ställning verkligen påverkar en som person.
Kanske om man tex är blå och kategoriskt ångar på om "jävla bidragstagare" om var och varannan man möter som inte har en sysselsättning eller om en röd tex konstant snattrar sig blå (höhö) om den fruktansvärda globaliseringen eller om vilka idioter Moderater är - då skulle man nog störa sig på att leva eller umgås med en av motsatt färg. Det finns ju grader och grader av allt menar jag.
Jag skulle inte orka med någon som är helt manisk vare sig det gäller politik eller nåt annat. Människor som sammankopplar precis allt i livet till just ett speciellt ämne (typ politik) går bort. Orka.

Ja ok, angående min kompis - hon lyssnar på mer progg än jag. Annars är vi nog ganska lika, men med väldigt skilda bakgrunder.

micro1132010-09-22 16:48
Antal inlägg: 17542

Nej- politisk ståndpunkt är inte inget som skulle avhålla mig, det kan ju bli långa livliga diskussioner -- sånt gillar jag - och därmed kanske det till och med skulle väcka mitt intresse med någon med avvikande åsikt snarare än tvärtom.

Om människosyn och allmänt förhållningssätt i övrigt kraftigt avviker från mitt eget skulle det däremot bli svårt i att finna respekt och hålla liv i känslor i längden.

Grejen är ju att sådant ofta går i hand i hand så......

kremlan - Ej medlem längre2010-09-22 16:48
Antal inlägg: 364

Bara han inte sympatiserar med SD, så är det helt Ok att vi tycker lite olika:)

micro1132010-09-22 16:49

*är inget som skulle avhålla mig (stryk ett inte där)

le-lou2010-09-22 16:53
Antal inlägg: 17500

"
Grejen är ju att sådant ofta går i hand i hand så......"

konstigt, det är just det jag inte tycker att det gör.
hm.

micro1132010-09-22 17:08

le-lou
Fast det är klart att det gör det - i och med att man har olika syn på rätt och fel, orsak och verkan, vad om är rätt medel och många gånger vad som är det önskvärda målet - så får ju skilda ideologiska uppfattningar rent politiskt också utslag i skilda åsikter och uppfattningar också på alla andra områden i princip.

Skall man hålla samtalämnen och beröringspunkter helt opolitiska så hamnar man ju i ett läge där man är väldigt begränsad och/eller väldigt ytlig -- eftersom det mesta som berör oss och våra förhållningssätt har ideologisk förankring på ett eller annat sätt.

caughtbock2010-09-22 17:08
Antal inlägg: 7699

Fy fan magga, jag förstår att du blev avtänd...

För min del spelar det ingen roll vilket parti min älskling röstar på, men jag hade en kompis som var moderat som kunde kläcka ur sig: "Snälla säg inte att du röstar på Socialdemokraterna.", med antagligen världens drygaste tonfall. Ett ja-svar på den frågan innebar en omedelbar dumförklaring. Skönt att jag är mycket smartare än hon, annars hade jag kanske tagit åt mig. Kanske.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-09-22 17:09
Antal inlägg: 31064

Håller helt med uisge - det är någons medkänsla/goda omdöme i vardagliga situationer som är intressant i en relation. Jag har haft den dåliga smaken att falla för folkpartister, kanske för att jag attraheras av egensinniga egenföretagartyper snarare än kollektivtänkande män.

vinter2010-09-22 17:16
Antal inlägg: 332

Jag och min sambo står nästan så långt åt varsitt håll på skalan det går. Jag äcklas (faktiskt) av hans politiska åsikter och har våndasts många gånger över detta. Men så länge resten av han är som det är (och så länge vi inte skaffar barn som kan påverkas) så klarar jag av det. Vi diskuterar knappt politik alls, för då blir vi bara alldeles för arga på varandra.
I övrigt är han otroligt fin.

micro1132010-09-22 17:18

Jag och min man delar värdegrunder och det tror jag är väsentligt om man skall kunna hålla ihop.

Det innebär dock inte att vi tycker lika i varje enskild fråga - och det tror jag också är väsentligt om man skall orka hålla ihop. Att leva med sitt eget eko är nog knappast någon hit - inbillar jag mig.

Men i det stora hela...

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-09-22 17:25
Antal inlägg: 31064

Jag vill nog drista mig till att säga: Hellre välartikulerade åsikter som strider mot mina, än inga åsikter alls. Soffliggare utan engagemang eller egen uppfattning om rätt/fel är sjukt oattraktiva. Blankröstare hamnar också omedelbart på minus, de får se till att ha en jävligt bra motivering (blir svårt) och vara snygga i rutig skjorta (lättare).

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?