Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-02 22:46
Antal inlägg: 95

Hur övervinner man rädslor?
Hur gör ni för att komma över rädslor?
För att våga göra saker ni sagt att ni aldrigaldrigaldrig skulle våga?
För att utvecklas?

Em782010-10-02 22:51
Antal inlägg: 130

För att komma över rädslor: Utsätter mig för det jag är rädd för tills jag inser att det inte är så farligt. (om det är ngt jag måste kunna hantera så klart)
För att göra saker jag annars inte skulle våga: Frågar mig själv hur viktigt det är. är det viktigt så antar jag utmaningen och tänker "Jag lever bara en gång".
För att utvecklas: Reser mycket, intresserar mig för andra människor, lever i nuet, gör det JAG VILL, läser, filosoferar, utbyter tankar med andra, LÄR mig nya saker ständigt och frågar mycket. Är man nyfiken på livet och världen så kan man inte annat än utvecklas=)

Gautama2010-10-02 22:53
Antal inlägg: 6854

Jag försöker också komma underfund med det...

Robbian - Ej medlem längre2010-10-02 22:53
Antal inlägg: 786

Em78, vad klok du är. :-)

Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-02 23:06

Em78 är fett klok. Håller med dig helt, men mitt problem är den lilla rösten som alltid får mig att tvivla. Som ställer till det för mig fast jag vill.

magga2010-10-02 23:10
Antal inlägg: 2533

Vad är det som du är rädd för?

Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-02 23:13

Att misslyckas. Att inte bli omtyckt för den jag faktiskt är när jag faktiskt kommit till den punkten att jag vet vem jag är.Och typ 200000 andra saker (de sämsta av dagar).

Em782010-10-02 23:13
Antal inlägg: 130

Ojojoj... Den lilla rösten ja.... Det är MYCKET svårt att veta när man ska lyssna på den och när man ska fetignorera den.
Men om du VILL så skit i rösten. DO IT! Skulle rösten haft rätt så lär du få reda på det i efterhand och då har du ju UTVECKLATS! Ha ha ha=) En välbeprövad metod som i regel fungerar.

anträffbar - Ej medlem längre2010-10-02 23:18
Antal inlägg: 285

Viss rädsla är intellektuellt. Den varnar oss om faror. Man skall lära sig att lyssna till sin intuition och försöka lita på den.

Men, går rädslan till överdrift kan det handla om fobi. Det kan man bli botad av.

Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-02 23:21

Jag är rädd för att bli ensam. För att jag har svårt att lita på människor, för att jag inte släpper folk lätt inpå livet och för att jag kan få vilket ragg som helst men inte kan (vill) behålla en relation. Jag förstör den istället för att bygga upp den, så jag slipper bli lämnad sårad eller oönskad.

ttiittii - Ej medlem längre2010-10-02 23:22
Antal inlägg: 37631

gå till hälsocentralen, och be om en remiss till en psykolog som kommer att ge dej nya vinklar på livet,detta säger jag nu helt utan sarkasm,dom kan komma med saker som man själv inte tänkt på.du vet väl om att du är värdefull att du är viktig här och nu att du är älskad för din egen skull för ingen annan är som du

magga2010-10-02 23:28

Vet fortfarande inte exakt vad du menar..
Man kan inte alltid lyckas direkt med allt man företar sig.
Jag tycker du ska sätta upp små mål för dig själv som du vet att du skulle kunna uppnå. När du har uppnått dem höjer du ribban en aning tills nu nått dit du vill :)

le-lou2010-10-02 23:31
Antal inlägg: 17500

onödigt att utsätta sig för situationer där man möter sina rädslor. Varför skulle man? Ok, om man är rädd för dörrar... det lär ju påverka ditt liv negativt om du inte bemöter den.
Men, varför får man inte vara rädd för saker rent allmänt? Alla ska bemöta allt, man går i terapi för att lära sig att inte bli rädd för att flyga eller för spindlar osv. Rädslor är naturligt.
Är man rädd för förhållanden och för att lita på folk så finns det väl skäl till det. Jag tycker det är sundare än det motsatta.

magga2010-10-02 23:34

Hej, jag håller med om att du bör kontakta din vårdcentral, man kan bli remitterad till en psykolog av sin läkare.

Jag har själv precis pratat med min läkare om att jag vill träffa en psykolog och det kommer jag få göra, tror det kostar som ett läkarbesök och högkostnads-/frikortet gäller för det med.

brava2010-10-02 23:55
Antal inlägg: 1636

Att vara rädd är nästan som motsatsen till att bejaka livet. Jag tror att nästan alla rädslor bottnar i en slags önskan att slippa ifrån. Hm svårt att formulera detta. Man har en slags existentiell ångest och den kanaliserar man på olika sätt som gör den mer hanterbar. Det är ju liksom farligt att leva - man kan dö.

Rent konkret gör jag som Em - jag tränar mig på att känna rädslan. Försöker vara uppmärksam på vad som pågår i kroppen och tankarna så att jag mer medvetet kan styra hur jag vill att mitt liv ska vara. Stannar upp och funderar på varför jag reagerar som jag gör.

anträffbar - Ej medlem längre2010-10-03 00:10
Antal inlägg: 285

Det är inte onormalt att bli bränd efter en sprucken relation. (Om det nu var det det handlade om)

Robyn, det är inte farligt att vara ensam ett tag och söka i sitt inre. Träffa gärna människor, men inte för att bilda parrelation. När den rätte/rätta dyker upp och allt känns riktigt, försvinner din rädsla.

Så där har många av oss känt t ex efter en splittrad relation, speciellt om man har blivit sviken av någon. Man förlorar sitt förtroende för män/kvinnor. Då ska man kanske inte rusa i väg utan vänta in sig själv, känna efter vad man verkligen vill själv. Jag tycker att man inte skall rusa in i en ny relation efter en nyligen sprucken. Det är inte rätt mot den nya partnern att man väljer henne/honom istället för någon som man har gått ifrån. Alla har rätt att bli "valda" för sin egen skull.

Vänta och se. Man vet ju aldrig vad som väntar bakom hörnet.

Mår du dåligt ska du självklart söka hjälp, t ex hos en terapeut.

MTM742010-10-03 01:23
Antal inlägg: 1992

KBT

LisaLong2010-10-03 09:43
Antal inlägg: 2725

Att utsätta sig för dom i egen takt

LisaLong2010-10-03 09:46

le-lou om rädslan är en ångesträdsla ska man absolut jobba med denna. Att undvika det man är rädd för kommer bara stärka rädslan.

LisaLong2010-10-03 09:48

le-lou en person jag känner hade RIKTIG flygrädsla men pga dennes jobb där flygningar ett par gånger om året fanns så var denne tvungen att gå i terapi och kurs. Sen tror jag man ska skilja på "vanlig" logisk rädsla och fobier

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?