Spelrum
Giraffen25
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 384

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2010-10-04 14:45
Antal inlägg: 2200

Främlingsfientlighet
Efter att Jehovas-tråden stängts ned pga skäl som bl a jag själv förgäves i vissa fall ville förmedla om, vill jag nu be om eftertanke.

När en tråd baseras på en skev synvinkel/mål där man snävar in sig på endaste en "galen sekt" istället för att diskutera nyanserat kring t ex alla religioner och tro på övernaturligheter och vidskeplighet, då går det ALLTID som det gick i den tråden. VIlket jag kan tycka är idiotiskt att inte inse. När jag försökte beysa detta fick jag motargumentet att jag var off topic till trådstarten.

Är jag ensam om att inse att det finns en stark koppling till detta skeva beteende och rasismfrågan?

De som kommer med skevheter kring Jehovas vittnen i en tråd där de flesta bara vill diskutera jehovas vittnen och inte se det nyanserat, bidrar inte detta till den främlingsfientligheten vi påstår SD står för?

Kan ni inte inse att de främlingsfientliga människorna utöver SDs väljare bara växer i antal när ni demoniserar en minoritet, särskilt när det baseras på en religion? Kan ni inte se längre än näsan räcker? Även om ni inte nu röstade på SD ni som gillar att försvara detta beteendet, förstår ni inte att ni är rasister/främlingsfientli ga? Kan ni försöka ägna en 10 sekunder kring vilka konsekvenser saker får när man oskyldigt vill peka på felaktigheter kring t ex JV, när det dessutom mest förekommer felaktigheter och hets efter några inlägg bara.

Jag vill återkoppla till det jag nämnt i andra trådar, det är inte den lilla massan i t ex SD som bidrar med främlingsfientlighet i samhället, det är den stora massan, det är ni gott folk. Titta er i spegeln innan ni går ut och demonstrerar mot SD nästa gång.

Vet inte om det bjudet in till särskilt mycket diskussion detta, men jag tycker det är seriösa saker att belysa.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-04 15:38
Antal inlägg: 11463

Ursäkta, men vad är frågeställningen? Till vem riktar du dina pekpinnar? Vad menar du med "skevheter"? Jag har aldrig varit med om någon som lyckas skriva så mycket utan att få någonting sagt ...

karnstan2010-10-04 15:42
Antal inlägg: 2

Om man demoniserar en grupp på grund av deras åsikter då (som du gör just nu)?

_abc_2010-10-04 15:43

Vad är främlingsfientlighet är frågeställningen. Om det inte är främlingsfientlighet som genomsyras av trådar som "zigenare", "jehovas, vad vill ni andra kalla det för?

De som inte resonerar som mig kommer självklart vilja argumentera emot detta, så gör det för all del istället för att skita ner tråden.

_abc_2010-10-04 15:44

till resurrection var det.

karnstan: Vad är det för grupp jag demoniserar menar du?

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-04 15:46

@ _abc_

Du skrev "Jag vill återkoppla till det jag nämnt i andra trådar, det är inte den lilla massan i t ex SD som bidrar med främlingsfientlighet i samhället, det är den stora massan, det är ni gott folk. Titta er i spegeln innan ni går ut och demonstrerar mot SD nästa gång." Du kanske vill utveckla denna allvarliga anklagelse?!

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-04 15:47

Det tycks ju exempelvis som om du demoniserar den stora massan som inte röstar på SD ...

_abc_2010-10-04 15:52

Endast någon med nedsatt mental förmåga eller såna som du själv som bara vill leka med ord kommer misstolka mig kring den punkten.
Jag demoniserar inte gruppen, jag söker efter självkritik och eftertanke. Att man inte är neutral kring raser/minoriteter om man raljerande och hetsande ivrigt lyssnar till nonsens kring Jehovas t ex.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-04 15:56

Det vore trevligt om du kunde bemöta mitt inlägg 2010-10-04 15:46. Ville du ha debatt eller bara en egen sandlåda att leka i?

_abc_2010-10-04 16:07

Det är det jag kommenterade i mitt inägg 15:47! Det verkar vara du som är ivrig att nå en sandlådenivå i samtliga trådar jag sett dig i.

mishizaki2010-10-04 17:11
Antal inlägg: 2533

förstår din tanke _abc_. Det är klart att mycket hets grundas på att vi projicerar våra förbjudna tankar och känslor på dom som öppet visar vad de går för. Vi har ju alla en uteliggare, en rättshaverist, en fanatiker i oss.

apbur2010-10-04 17:29
Antal inlägg: 9699

_abc_, du har upptäckt att en del människor är hycklare.

_abc_2010-10-04 17:42

apbur: eureka det har jag. Men det verkar på mig som att jag är sjukt ensam om den upptäckten, därav skapade jag tråden.

apbur2010-10-04 17:50

Var det inte le-lou som uppmärksammade skribenterna i nämnda tråd att de var ena riktiga hycklare? Varpå hon fick en del medhåll?

krill_master - Ej medlem längre2010-10-04 18:06
Antal inlägg: 1576

du är inne på rätt spår abc, synd bara att så väldigt många inte inser att deras eget tänk och resonemang när de tex skriver, tänker, tycker SD är rasister, minoritetskränkande etc är exakt vad de anser sig kämpa emot.
för att tycka att ett litet parti och 6% av befolkningens åsikter inte är värda respekt eller dialog på lika villkor är just att förneka, frysa ute och offentligt tala illa om en liten del av vår befolkning och medvetet vilja utesluta den gruppens röst och åsikter ur samhället är skolexempel på hyckleri och dubbelmoral.

det är en demokrati och ett samhälle där minoriteter oavsett hudfärg, religion och politisk åsikt skall ha lika rätt, men men men det minoriteten tycker är avgörande för att minoriteten skall få finnas?

minoriteter får könsstympa, får gifta sig med sin 13åriga kusin, får beslöja sina kvinnor och utesluta sina döttrar från obligatoriska lektioner i vår grundskola etc...
minoriteter får se och predika, fostra sina nästa till att kristendom, bacon och stringtrosor som onda ting och att våra seder är syndfulla.
minoriteter får aga, ska ha samhällets stöd för rätten att bygga byggnader och bilda grupperingar för att sprida och etablera sitt budskap...... med en enda ursäkt, för det tillhör de historiska kulturella banden och vi är en tolerant demokrati.

men en minoritet får inte ifrågasätta detta, eller ha åsikter om landets integrationspolitik och hur detta påverkar samhället.
för har minoriteten något av detta skall den inte få höras, synas, deltaga i debatter eller få sina rättmätiga mandat. har minoriteten något av detta är minoriteten en skandal, rasister, nazister. fy

det trista med att debattera med hycklare är att det är fruktlöst då de saknar objektivitet och självkännedom, samt det faktum att de är felfria och vi som tycker annorlunda inte är värda debatten.

så, ABC jag har sagt det förr och säger det igen. du har rätt i mycket men du talar tyvärr till blockerade sinnen och döva öron.

apbur2010-10-04 18:15

Nu kommer man till den svårbesvarade frågan om ett tolerant samhälle även ska tolerera de intoleranta.

krill_master - Ej medlem längre2010-10-04 18:47
Antal inlägg: 1576

självklart.

jag är ju inte särskilt tolerant i vissa lägen, mot vissas tro, mot vissa kulturer eller mot vissa personer. men det vore ju kul om samhället tolererade mig :)

är våra självutnämnda bessrewissrar och pk debattörer här toleranta och accepterande av de som inte delar deras åsik eller har de i själva verket en liten nazi inombords som bestämmer åt dem vilka som ska tolereras?

egentligen faller allt tillbaka på mitt gamla argument från äldre trådar där jag hävdat att det inte hänger samman med nyansen på personens hud eller från vilken världsdel ursprunget kommer. det handlar helt enkelt om en kulturell kompabilitet, funkar, funkar inte.
harmoniserar eller är direkt motsägande nationens.

man behöver inte tolerera sådant som ger en negativ samhällsutveckling eller får ett omotiverat högt samhällspris. man behöver inte vara rasist för att inse det logiska i att alla kulturer, religioner, seder och värderingar inte fungerar ihop på ett för alla utvecklande sätt.

jag behöver inte vara tolerant mot en snubbe vars hela släkt bor i hyddor, bajsar i hålor i marken och skär klitoris av sin döttrar och som anser att den som ifrågasätter hans livsstil och val av verklighet förtjänar att brinna i helvetet och är mindre värd än en herrelös hund.

jag behöver inte tolerera och acceptera detta, det är inget krav.

och jag är inte rasist för att jag anser att snubben inte är en tillgång på något vis för sverige.

mishizaki2010-10-04 18:52
Antal inlägg: 2533

att lära sig leva tillsammans innebär ju kompromisser, det vet väl alla som bor ihop. Svårare är det inte.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-04 18:56

Jag skulle väl snarare påstå att svaret på apburs fråga är "till en viss gräns". Det är väl därför vi har lagar om hets mot folkgrupp m.m.

bizzzy - Ej medlem längre2010-10-04 19:57
Antal inlägg: 3169

Håller med krill. Dessutom får han sagt massor av bra saker i sina inlägg och inte bara en massa ord som utfyllnad som vissa andra håller på med.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?