Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 955 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Urek | 2010-10-12 17:21 | |
![]() | Försäkringskasseanställd Tänkte bara höra hur man har det som anställd på föräkringskassan nu för tiden när man måste skicka ut dödssjuka till s k åtgärder hos arbetsförmedlingen. Förstår ju att de flesta på fk är vanligt folk som i stort tänker som oss andra och måste ha ett helvete ibland nu. Finns det nån fk anställd här som kan ge nån insidereaktion? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-12 20:21 | |
![]() | knappast dom som jobbar på f-kassans fel.dom lyder bara order | |
| Minta | 2010-10-12 20:23 | |
![]() | Det har framträtt två handläggare på FK här och de har ganska olika syn på sjukförsäkringssystemet. | |
| Urek | 2010-10-12 20:24 | |
![]() | Det vet jag ju att det inte är. Men det jag vill veta är ju hur de mår när de tvingas fatta såna beslut som regeringen tvingat dom till. | |
| Urek | 2010-10-12 20:25 | |
![]() | Var Minta? | |
| Stenknäck | 2010-10-12 20:44 | |
![]() | Tyvärr så är det ju så att det alltid finns de som fejkar sjukdom och så får de som är riktigt sjuka lida nu för detta med de nya reglerna. På mitt förra jobb hade jag 2 stycken som båda sa rent ut till mig att de dragit en snyftis hos läkaren och sagt de var utarbetade och deprimerade. Båda har varit sjukskrivna i flera år och nu så får de gå till arbetsförmedlingen för att se vad de kan göra. Nu upptäcks de men synd om de som är riktigt sjuka. Skandal att Alliansen bär sig åt så. | |
| Miss_jk | 2010-10-12 21:10 | |
![]() | (Psst, Urek, måste bara påpeka att det var likadant när sossarna satt vid makten, bara så du vet. En liten parentes bara eftersom du är så noga med att skriva att det är regeringen som tvingar dem...) Åter till ämnet så att denna tråd slipper bli en av alla politik-trådar. | |
| Urek | 2010-10-12 21:11 | |
![]() | Jo visst finns det myglare här som överallt, men jag tänker just på de som behöver koncentrera allt på sin sjukdom och som nu dessutom ofta måste oroa sig över försörjning dessutom. Hur tar man som tjänsteman detta? | |
| Urek | 2010-10-12 21:12 | |
![]() | Miss jk: Påstår inte att sossarna är nå bättre, men nu äre faktiskt regeringen som ansvarar för detta. :) | |
| Mouche - Administratör | 2010-10-13 17:35 | |
![]() | Flyttas till Snack | |
| Lillstölla | 2010-10-13 18:31 | |
![]() | Miss_jk: Jag vet inte om du själv har någon erfarenhet av FK men kan ju säga att du har helt fel när du säger att det var likadant när sossarna satt vid makten. Har varit på FK i snart 8 och och har aldrig haft några som helst problem förrän Moderaterna tog över. Pga Moderatregeringens nya regler så skulle jag ut o jobba, något som AF tyckte var helt absurt DE kunde se att jag inte var arbetsför men FK var ju tvunga att följa de nya reglerna så slutade med att jag hamnade på soc. Så sådana där blåögda påståenden om att det var samma när sossarna regerade är ju patetiska! | |
| le-lou | 2010-10-13 18:32 | |
![]() | "Så sådana där blåögda påståenden om att det var samma när sossarna regerade är ju patetiska!" Kanske för dig. Men vad säger du till dem som råkade ut för samma sak under sossarnas tid? Att de har fel eller vad ? | |
| Lillstölla | 2010-10-13 18:41 | |
![]() | Ja, för mig, vilket är vad jag utgår från. Och alla i min närhet som har råkat illa ut nu under moderatregeringen. Men blir så förbannad när folk säger " ja men sossarna skulle gjort likadant" Går inte att jämföra nåt som folk säger att någon skulle ha gjort mot något som faktiskt utförts. Kan inte påminna mig om att sossarna tvingat ut tusentals icke arbetsföra människor i arbetsprövningar osv. Läste nyligen att merparten av alla som tvingats ut i dessa vansinniga försök är tillbaka på FK igen. Moderaterna slösar på resurser, har man kommit så pass långt att man anses icke arbetsför så har man redan genomgått alla tänkbara utredningar redan. Så det enda de åstadkommit är att ställa till det för redan utsatta människor, slänga ut pengar på onödiga insatser när de istället kunde använt dom pengarna åt folk som kan arbeta och satsa på att få ut dom i jobb. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-13 18:42 | |
![]() | jag hoppas att du skaffar dig ett jobb nu då när det blivit så problematiskt att snylta pga moderaterna. | |
| clinton | 2010-10-13 18:42 | |
![]() | Hetsjakten på fuskarna har en alldeles för hög kostnad, d v s de som verkligen behöver skyddsnätet blir de som får ta den yttersta smällen. Det går aldrig att få ett system som fungerar perfekt. vill man ha en social välfärd och ett sjukförsäkringssystem som funkar för alla som verkligen behöver det så måste man acceptera ett visst svinn. | |
| _Vildängel_ | 2010-10-13 18:43 | |
![]() | Det hände åtminstone inte lika ofta då! Och sossarna är ju faktiskt mer mänskliga | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2010-10-13 19:21 | |
![]() | Ytligt sett kan det ju tyckas jättesnällt att alltid förtidspensionera bort kostnaderna för sjukskrivning. Men i verkligheten var det ett riktigt vidrigt och skenheligt bedrägeri som pågick i många år. Sossarna är helt säkert väldigt glada att de kan skylla allt på regeringen - men de vet att det var ett fullständigt ohållbart system, och deras egna utredare sa exakt detta flera gånger. | |
| Minta | 2010-10-13 19:30 | |
![]() | Det blev hårdare regler och utförsäkring med alliansen oavsett sjukdom (som de sedan backade ifrån). Hälften av de utförsäkrade är kvar i systemet eller tillbaka, en fjärdedel har fått jobb. Är det även inhumant mot de som är kvar i sjukförsäkringen? Det kanske är humanare att ta bort ersättningen och tvinga ut de som är för sjuka till arbetsförmedlingen och lägre ersättningen och eventuellt fattigdom? Ny syn på humanism. Det är klart att det är bra att en fjärdedel har fått jobb, men hade det inte varit möjligt utan att pressa de svårt sjuka till det yttersta både psykiskt och ekonomiskt. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2010-10-13 20:00 | |
![]() | Är det verkligen så många som en fjärdedel som fått jobb? Jag har läst nånstans att endast 3 % har fått jobb. Låter mer riktigt i mina öron. | |
| Stenknäck | 2010-10-13 20:18 | |
![]() | Ja jag hoppas att alla ni som röstar på Alliansen blir sjuka så ni får uppleva hur det är i dagens läge. Inte ska nån inbilla mig att moderater och liberaler och övrigt patrask är behäftade med empati. Empati är endast den egna plånboken. Jag förstår inte varför många unga människor idag tycker det är så häftigt att vara moderat? Det är liksom lite trendigt. Nej nu när ni är unga och friska så passa då på att sätta undan pengar för det kommer ni att behöva om ni nu händelsevis skulle bli sjuka. Sen skrev någon här att 1/4 del har fått jobb dvs 25 %. Den siffran är helt tagen ur luften och stämmer inte alls med verkligheten. Närmare 3-4 % är den korrekta siffran. De hade det på TV för några veckor sedana. | |