Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 954

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tavi2010-10-25 17:38
Antal inlägg: 35

Kollega har slutat prata med mig.
BAKGRUND: Jag har en nära kollega och fram tills alldeles nyligen nära vän som jag träffar dagligdags i mitt arbete som handläggare. För några veckor sedan hade vi kickoff i Skövde varpå det kom till min kännedom att fler än en medarbetare finner dennes andedräkt som motbjudande och rentav äcklig. Tydligen skapade detta ett obehag så till den milda grad att man undvek att tala med personen i fråga, enkom för att slippa odören från munhålan.

PROBLEM: Nästa morgon vid frukostmötet (måndag) tog jag tillfället i akt att uppmärksamma min nära kollega på detta. Jag vet nämligen hur jag fungerar i dessa situationer - bara för att folk påpekat det kommer jag inte kunna undvika att lägga märke till det själv och då vi som redan sagt jobbar väldigt nära varandra, både positionsmässigt och rent geografiskt, kände jag mig nödd och tvungen att genast undanröja detta framtida arbetsmiljöproblem.
Jag kunde där och då inte tillnärmelsevis ana att det skulle ta sådan skruv och bli sådant liv för ett så banalt påpekande - jag hade rentav väntat mig ett tack! Jag till och med tipsade om en tungskrapa som jag själv använder för att förebygga just detta problem.
Utan att tråka ut er med detaljer kan jag sammanfatta nuläget med att vi inte längre talar med varandra vilket får stor inverkan på vårt yreksmässiga resultat.

FRÅGA: Bör jag gå till chefen med detta problem för att försöka få honom omplacerad? (han känner till incidenten då han närvarade själv - det var han som gav mig ordet). Kan man yrka på någon form av samarbetssvårighet från kollegan ifråga? Hur kunde en i vanliga fall någorlunda stabil människa reagera på ett så barnsligt sätt?

werigo - Ej medlem längre2010-10-25 17:45
Antal inlägg: 137

Det lugnar ner sig såsmåningom, snubben inser sitt misstag o ber om förlåtelse.
Fast det beror kanske på HUR du sa det

Minta2010-10-25 17:47
Antal inlägg: 20042

Kände du inte av den dåliga andedräkten förrän andra medarbetare tog upp den?

Minta2010-10-25 17:48

Tog du upp det i närvaro av övriga arbetskamrater?

Lillstölla2010-10-25 17:48
Antal inlägg: 23831

Varför ska din kollega omplaceras? Du kan väl lika gärna flytta själv.

Tycker nog inte att din kollega reagerat så konstigt. Däremot är ditt agerande konstigt. Varför lägga sig i nåt som inte berör dig??

nataber2010-10-25 17:48
Antal inlägg: 135

som du säger, det är konstigt att en stabil människa reagerar på ett barnsligt sätt. om jag vore din kollega/vän skulle jag bli glad om du uppmärksammade mig om något som störde andra. det är inte kul att lukta illa och senare få reda på att alla vetat om det. samma sak som att ha något mellan tänderna, man undrar varför ingen sagt något när man kollar sig i spegeln. dock har jag ingen bra lösning. har du försökt prata med din kollega?

Minta2010-10-25 17:49

Om du tog upp det i närvar av andra och inte enbart med honom så har du bidragit till den dåliga situationen.

Hullabalo02010-10-25 17:53
Antal inlägg: 405

skulle föreslagit sb12 till all personal i julklapp från chefen så behöde han inte känna sej utpekad

Minta2010-10-25 17:55

Bristande social kompetens kan också orsaka samarbetssvårigheter.

tavi2010-10-25 17:55
Antal inlägg: 35

Det var i närvaro av andra (15+) och även om jag enligt min mening gjorde det på ett elegant sätt är jag medveten om att mitt stundtals färgstarka språk kan vara svårt att tolka för vissa. Ordet gravöppning användes som en beskrivning till exempel.
Inte många av mina kollegor valde att ställa sig bakom detta när jag för en gångs skull tog bladet från munnen och sa vad andra uppenbarligen tänkte.

Satyra2010-10-25 17:56
Antal inlägg: 4561

Förstår inte heller riktigt ... du har alltså inte själv märkt av den dåliga andedräkten - trots att han, som du beskriver det, varit: "en nära kollega och fram tills alldeles nyligen nära vän som jag träffar dagligdags"? :-o Om inte så torde det väl inte vara ett så stort problem, om du inte lider av totalt luktsinnesbortfall och därför inte kunnat avgöra det på egen hand tidigare.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag tycker om saken, mer än att det låter märkligt alltihop och jag kanske inte anser att andra än RIKTIGT nära vänner bör påpeka så känsliga saker som kroppsodörer för varandra?!?

Genomdum - Ej medlem längre2010-10-25 17:56
Antal inlägg: 5

Om jag hade tagit upp det, hade jag inte gjort det i andras närvaro. Inte så snyggt att få ordet av chefen på ett möte för att ta upp en kollegas andedräkt.

Satyra2010-10-25 17:58
Antal inlägg: 4561

Äh, tror du driver med oss faktiskt. Om inte så är du nog en ovanligt socialt "klumpig" person bara. :-/

Minta2010-10-25 17:58

Det skulle inte förvåna mig om han uppfattat det som ett maliciöst påhopp. Om ni var nära vänner och kollegor, varför har du inte tagit upp det med honom personligen. DÅ hade han kunnat tacka dig. Absolut inte nu.

Minta2010-10-25 17:59

Jag förstår kollegorna som inte ställde sig bakom dig.

Minta2010-10-25 18:00

Satyra, jag undrar också det. Är du ett troll eller är det på allvar? I så fall har du problem med social kompetens.

KLuBBeR - Ej medlem längre2010-10-25 18:05
Antal inlägg: 5771

www.youtube.com/watc...Ga wSbb9SLM

CroCop862010-10-25 18:07
Antal inlägg: 445

Gjorde du det på det sättet du skrev, så är det ganska dåligt. Hade du uppskattat om någon annan gjorde så mot dig?
Håller dessutom med ovanstående skribent.

nataber2010-10-25 18:07
Antal inlägg: 135

gravöppning i närvaro av minst 15 andra? jag förstår att din kollega är förbannad och inte ett dugg barnslig. jag skulle nog lappat till dig.

numsan2010-10-25 18:08
Antal inlägg: 6327

Ingen som ser ett mönster i tavis inlägg?
Eller lägger märke till hans val av bilder?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?