Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 981

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-10-26 17:10
Antal inlägg: 6854

Varför har ni egna företag?
På grund av en annan tråd här på forumet om "starta företag" så blir jag lite nyfiken på att höra från er som har företag eller tänkt att starta företag varför ni gör det?

Jag har ett relativt nystartad företag, det är en skrivbyrå där jag utför transkribering åt andra företag. Kan väl säga att jag halkade in i denna branch på ett bananskal genom min kusin som driver ett sådant företag.

Den största anledningen till att jag startade ett företag är att jag ska kunna välja mina arbetstider. Jag har en reumatisk sjukdom som gör att jag är sängliggande ibland och har på så sätt väldigt svårt att passa arbetstider när jag är inne i ett skov. Då passar detta mig utmärkt. Jag kan ibland arbeta på nätterna om jag inte kan sova och på helger när jag inte kunnat i veckan.
Självklart är också att jag vill tjäna pengar till en rimlig levnadsnivå. Det gör jag nu med och det som jag tjänar räcker gott och väl åt mig och min familj.
Det som är bra också med eget är att om jag vill ha någon sak som är lite dyrare så kan jag jobba lite extra mycket så sparar jag ihop till det. Vill jag vara ledig och åka på semester så jobbar jag in de dagarna.

Det är framför allt friheten med eget som lockade mig.
De flesta som jag pratat med som startat eget har inte "stora pengar" som främsta lockbete för att driva sitt företag. Hur ser ni på det?
Självklart vill man att det ska vara vinstdrivande givetvis, och att man får det lilla extra för att sätta lite guldkant på vardagen. Men att bli rik, tänker ni så?

För övrigt så är jag nyfiken på hur länge ni spånade på er idé innan ni bestämde er för att starta upp? Hade ni vissa förberedelse som ni stöka undan innan ni kom igång?

ramsay - Ej medlem längre2010-10-26 17:21
Antal inlägg: 9204

mitt företag ska på sikt bli ett stall m boxplats till tio-tjugo hästar. det har jag startat för att vår hobby och livsstil ska finansiera sig själv.

Lika bra2010-10-26 17:52
Antal inlägg: 437

Jag startade mitt egna företag för att kunna arbeta så lite som möjligt. Detta kanske låter som en paradox för många egenföretagare, dock inte för min del. Jag arbetar mindre än någonsin och tjänar hyfsat med pengar (sämre än som anställd men gott och väl tillräckligt för att klara mig).

Jag har aldrig gillat att vare sig arbeta eller plugga, jag tvingade mig igenom mina universitetsstudier. Efter ett par år i arbetslivet tröttnade jag på alla krav och tråkiga arbetsplatser. Jag bestämde mig för att starta upp ett eget företag tillsammans med en vän. Båda vi två värderar vår fritid högt och vårt ledord är "minsta möjliga ansträngning för mesta möjliga utdelning".

Om ni undrar vad vi sysslar med så säljer vi tjänster.

krill_master - Ej medlem längre2010-10-26 17:55
Antal inlägg: 1576

startade för att jag ville göra nåt kul, drivande, utveckla etc.... och pallar inte oeffektivitet. klarar inte att vara anställd, får panik av mentaliteten hos kolleger.

planerade inte mycket, förberedde ingenting. gjorde det bara, antingen gör man det eller så analyserar man det till döddagar.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-26 17:58
Antal inlägg: 9204

lasersikten?

Gautama2010-10-26 17:59

" arbeta så lite som möjligt! :-))

Alla sätt är bra. Bara man trivs med sitt beslut och att firman är drivande:-)
Intressant att läsa hur ni andra tänkte.

henrik_l2010-10-26 18:01
Antal inlägg: 918

jag säljer mina idiotfoton för att finansiera utrustningen och nån resa ibland men kommer jag över 30 000 per år så är jag så illa tvugen att skaffa ett och deklarera. fasen va värdelöst! Fast då kan jag ju skriva av en del grejjer. :P

945LTT - Ej medlem längre2010-10-26 18:07
Antal inlägg: 234

För att tjäna pengar kanske?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-26 18:08
Antal inlägg: 4050

Usch, nu garvar jag åt "lasersikten?".

YamahaJet2010-10-26 18:15
Antal inlägg: 2239

För att jag precis var färdig med gymnasiet och var oändligt hungrig på att tjäna pengar och arbeta mycket. Det var tider, när man var ung och ännu hade ambitioner med livet.

Efter några år insåg jag dock att jag inte längre brann för vad jag gjorde. Gjorde ingenting annat än att jobba, träffade inga nya människor, var trött, utmattad, ensam och ostimulerad. Pengarna som tidigare lockade så mycket var mest siffror på konton, och jag insåg att alla kompisar levde bättre liv än mig trots att de nästan var panka allihop.

Då sålde jag rubbet och lovade mig själv att aldrig någonsin beakta lönen vid val av framtida jobb. Pengar verkar bara kul när man inte har dem. Rik är den som har ett brett socialt umgänge och hälsan i behåll.

Gautama2010-10-26 18:18

"Rik är den som har ett brett socialt umgänge och hälsan i behåll. "

Mycket bra sagt YJ. Tror det är snudd på första gången som jag delar din åsikt:-)

stol2010-10-26 20:08
Antal inlägg: 1015

Första gången du har ett vettigt inlägg. Grattis. Du nämner när man var ung, du är väl fortfarande ung, eller?

henrik_l2010-10-26 20:21
Antal inlägg: 918

instämmer med föregående talar. mkt vettigt inlägg. ett jobb är bara nåt där man passar upp på andra för pengar. egentid och hälsa är mkt mkt mer värt bara man tjänar så man klarar sig.

tydal2010-10-26 20:53
Antal inlägg: 548

Jag har eget företag för att kunna utföra de arbetsuppgifter jag vill göra. Finns ingen arbetsgivare som erbjuder en sådan varierad tjänst.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-26 21:35
Antal inlägg: 5809

Jag startade eget för att kunna tjäna pengar på det jag är bra på. Har drivit det "vid sidan om" min tjänst som bildlärare men efter en lång tids sjukskrivning nu så ska jag släppa den kommunala anställningen och satsa heltid på mitt eget.

P.S: "vid sidan om" ska inte förväxlas med "svart" utan att jag skulle bedriva det på kvällstid och mina lediga stunder och i längden håller det ju inte

illustratör, frilansskribent och översättare

Satyra2010-10-26 22:07
Antal inlägg: 4561

Har inget företag längre men jag hade under många år egen frisersalong och största anledningen till att jag öppnade eget var att jag helt enkelt inte klarar av att ha folk "över" mig. :-o ;-) Tål inte när andra ska tala om för mig vad jag ska göra, har dock inga problem med att tala om för andra vad DE ska göra, hahaha ;-)

Hur som helst - jobbade i stort sett konstant under i alla fall tio års tid (innan jag gick ned till "normal" arbetstid igen). Hade salongen öppen måndag-lördag och på söndagarna skurade jag där.
Var aldrig hemma när jag var sjuk och hade max en veckas semester per år. Under somrarna jobbade jag oftast från 09-21, eftersom vi hade så knökfullt med kunder att jag inte förmådde stänga tidigare.

Mitt äldsta barn är mer eller mindre uppvuxen på salongen. Hon hade dagis/fritidsplats men trivdes bättre med mig på jobbet. Och mitt yngsta barn kom alltid till salongen efter skolan och gjorde sina läxor där, innan vi tillsammans gick hem.

Jag stormtrivdes med mitt arbete och har aldrig en enda morgon tänkt att det skulle bli jobbigt/trist att gå till jobbet. Aldrig! Däremot som sagt så får man ju - i alla fall inom den typen av bransch - räkna med att verkligen jobba. Brukar säga att folk som inte varit egenföretagare vet fan inte vad jobba är för något! :-o ;-)

anträffbar - Ej medlem längre2010-10-27 19:21
Antal inlägg: 285

"Brukar säga att folk som inte varit egenföretagare vet fan inte vad jobba är för något! :-o ;-)" (Satyra)

Av ovanstående anledning startade jag eget. Jag blev helt enkelt trött på den dåliga arbetsmoral som rädde i de flesta av de företag där jag var anställd. En del jobbade häcken av sig medan andra tog ideligen rökpauser, pratade i telefon (privatsamtal) från morgon till kväll och i största allmänhet gjorde så lite jobb som möjligt.

Av samm skäl har jag svårt att anställa folk. Så jag hyr konsulter - har inga anställda.

gnill2010-10-27 19:34
Antal inlägg: 1942

för att slippa ha en chef

__1__ - Ej medlem längre2010-10-27 19:57
Antal inlägg: 1103

Pengar, status och leksaker. Håller man på med det man tycker är riktigt kul är allt man köper till firman en leksak (givetvis bortsett från kontorsartiklar) - det vill säga proffsjulafton året runt.

"Det var tider, när man var ung och ännu hade ambitioner med livet."

Det börjar bli dags för YamhaJet (årsmodell -87) att börja röka pipa, gå på långfärd i fjällen och att snickra en egen gungstol i finaste furu.

Sänket2010-10-30 03:31
Antal inlägg: 23

Starta eget är ju helt värdelöst om man inte 1) är arbetsnarkoman och tycker att fritid är "dötid" 2) har en SJUKT bra affärsidé som man kan tjäna massa pengar på, eller 3) inte har några andra alternativ eftersom man är lika attraktiv som vinterkräksjukan på arbetsmarknaden.

För alla andra är ju en fastanställning (jag vet, det finns inte längre...) att föredra.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?