Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-11-01 23:53
Antal inlägg: 6854

Slit och slängtider!!
Jag retar mig på att det i dagens samhälle ska köpas nytt hela tiden. Och nu tänker jag inte på att man ska handla begagnade saker om man inte vill utan att nya saker går sönder så snabbt och att det oftast inte går att reparera eller att det blir lika dyrt som att köpa nytt.

Det känns som att livslängden på många saker är tills garantin går ut. Dagen efter så rasar skiten.

Eller som här om dagen när min ögonfransböjare började kännas sliten och jag ville köpa nytt gummi att byta till.
Nää, det fanns ju givetvis inte. Man kunde inte köpa bara gummit utan man fick köpa en helt ny. Nu var den iofs skitbillig men varför??
Kan man inte ha reservdelar istället för att slänga och köpa nytt hela tiden? Hela stålgrejen ar ju hel, jag ville bara ha en ny gummiremsa.

Jaja, en bagatell med just ögonfransböjaren men jag tycker det är många prylar som funkar så nu för tiden.

Har ni några exempel som ni kommer på? Där det hade räckt med att byta en liten del men att det inte fanns eller var lika dyrt som en ny?

Jag gillar helt enkelt inte slöseriet som hägrar i vårat samhälle.

Irkko_Pirkko2010-11-01 23:56
Antal inlägg: 250

Jag har haft megaotur med barnvagnar. Min dotter är bara 2,2 år men jag vet inte hur många barnvagnar vi har haft... Nu senast var det en mountain buggy swift som vi köpte. Underbar vagn.. MEN hjulen gick sönder efter bara nio månader och "däck ingår inte i garantin" och till på det så är det svårt att få tag på nya däck.......

Som att det inte räcker med det så har jag nu problem med både mobilen och datorn också... suck.

numsan2010-11-01 23:59
Antal inlägg: 6327

Jag håller med!
Kläder är väl verkligen ett sånt exempel! Svårt att hitta kläder som verkligen håller, men köper man ett plagg från 50-/60-talet så är det av superfin kvalitet!
Och mobiltelefoner och datorer borde väl ha lite längre hållbarhet än de har kan tyckas..

Tess 082010-11-02 00:01
Antal inlägg: 18003

Att byta dragkedja i kläder.. Dotterns huvtröja är inte mycket dyrare än en dragkedja, men sen tillkommer arbete...

Och som sagt reservdelar till "smågrejer" verkar vara svårt att få tag i.

Tess 082010-11-02 00:05
Antal inlägg: 18003

Pratade med en som kan mycket om mobiler.
Han sa att som läget var just nu så vill de flesta ha en relativt ny telefon med många funktioner. Denna byter vi upp stup i kvarten för att det tillkommer fler nya grejer vi vill ha.
Därför lägger inte tillverkarna alltför mycket möda/cash på att få telefonerna att hålla länge (de skulle bli betydligt dyrare då) utan de försöker få in så mycket som möjligt i dom.
Prioriteringsfråga och då de flesta byter upp sig så satsar de på dom som köper nytt.

Rooty2010-11-02 00:05
Antal inlägg: 647

Att du faktiskt behöver en ögonfransböjare är lite...märkligt tycker jag. Men det är en annan tråd. :P

Slit- och slängkulturen är väl en följd av vårdslös kapitalism och jakt på ständig tillväxt. Det är (så uppenbart) ohållbart och sopbergen bara växer.

Usch, jag blir så nedstämd när jag tänker på den här problematiken...

Gautama2010-11-02 00:11

Ögonfransböjare ingår i varje kvinnas välsorterade sminkväska:-))

"Usch, jag blir så nedstämd när jag tänker på den här problematiken..."

Håller med dig Rooty.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 00:12
Antal inlägg: 1338

Köpte ny dammsugare för mindre än ett år sedan. Kostade mucho dinero såklart. Jag tänkte att jag får ju hosta upp några tusen för att få lite kvalitet. Här om dagen skulle jag köpa ett nytt hepa-filter till skiten, och vad händer? Jo, det finns inga att köpa, varken hos handlarna eller hos Samsung :( De menar att jag köpte en "utgående modell" som de inte tillverkar extrautrustning för längre... Well... den kostade fan inte som en "utgående modell" när jag köpte den. Nu måste jag alltså köpa helt ny dammsugare bara för ett jävla filter. Jag är så sur.

Gautama2010-11-02 00:14

Helt sjukt Uisge, det är just sådant som kan reta ihjäl mig. En helt ny dammsugare för ett jävla filter, voine, voine...

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-02 00:14
Antal inlägg: 299

Hm...men många reservdelar kan man ju fixa till själv. Som gummit till
ögonfransböjaren t.ex.

En gång så fick vi (en påskhelg) akut behov av en ny kranpackning.
Ut till Coop (enda affären som fanns öppen) och där skulle vi ha varit tvungna att köpa nytt hela krandelen fast vi bara behövde en futtig packning. Det blev inget köp.
Väl hemma igen satte sig Tompa (klyftigaste brorsan ever) och funderade en stund och sen tillverkade han en egen kranpackning av gummilisten på badrummets golvskrapa. Det ni!

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 00:17

Precis :(

Jag hämnades på min egen dammsugare idag genom att suga upp vatten i badrummet. Ska den vara sönder - ska den vara det med besked!

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 00:17

*Eller snarare: Ska den slängas ska den iaf vara sönder :)

Gautama2010-11-02 00:19

hahaha,,det är skönt med sådana utbrott. Jag slog sönder ett tangentbord en gång när det gick sönder. Ska det trilskas ska det ha ett straff tycker jag.

numsan2010-11-02 00:19

Uisge - det finns universalfilter att köpa. På typ Claes Ohlson. Man sätter liksom i som en liten plastbit som filtret passar på och det ska funka till alla dammsugare. Jag hade samma problem. Men det känns lite bättre att köpa en sån än en helt ny dammsugare.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-02 00:19
Antal inlägg: 11463

Men vad fan, dammsugarfilter tillverkar de väl i många år efter att de har slutat sälja modellen? Jag tycker att du ska försöka reklamera dammsugaren. Har du kollat här: www.dammsugarpasar.nu/

numsan2010-11-02 00:20

Haha, hoppas att det inte bara var jobbigt att få veta det här med universalfilter nu när dammsugaren redan är sönder.. ;)

Rooty2010-11-02 00:21
Antal inlägg: 647

Ja, jag var också på väg att skriva något liknande (som numsan). Hade du sett till alla möjligheter innan du gjorde dammsugaren till en våtdammsugare?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 00:22

Nope...jag frågade om det i flera olika affärer. Jag tänkte att det KAN inte vara möjligt att bara min dammsugare inte fungerar med "universalfilter" men så var fallet. Det är dessutom ett hepa-filter för att försvåra det ytterligare. Nej, min dammsugare är dödsdömd!

Och ja.. det kändes lagom pms-kossa-slugt att få straffa den i mitt badrum :) Jag rös av välbehag för en nanosekund.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-02 00:24
Antal inlägg: 11463

Vad är det för modell (mer än Samsung)?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 00:24

Ja :) Jag må vara lite hetsig och kanske något irrationell ibland - men jag är nog trots allt normalbegåvad. Jag kollade upp det innan den fick sin nya uppgift :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?