Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 18 835 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magga | 2010-11-05 15:14 | |
![]() | 3 - prisinformationslagen Okej hjälp! Grundfakta: Jag brukade förut köpa Telenor MessaMera kontantkort för 150 kr. Det ingår 3000 gratis sms inom Sverige under en månad och det passar mig perfekt då jag mest brukar smsa. De 150 kronorna som kontantkortet är värt använder jag sedan till att ringa för eller smsa utomlands. Min gamla mobil beter sig underligt då jag tappat den ofta, både i marken och i hinkar med vatten.. :) Min mp3-spelare är även den ur funktion Vad hände?: I förra veckan var jag på ett köpcenter i Malmö där 3 hade ett säljstånd. Jag brukar inte orka prata med försäljare men eftersom de erbjöd en "gratis" androidmobil tillsammans med sitt abonnemang så nappade jag. Tjejen som sålde abonnemanget sa att själva abonnemanget kostar 149kr/månaden men att de "ger bort" 50 kr varje månad till mig att ringa för. Detta innebär att jag ALDRIG betalar mer än 99 kronor per månad OM jag inte ringer för mer än 50 kr. Jag är misstänksam mot allt som låter för bra för att vara sant, så jag frågade så här: "Jaha berätta nu för mig ALLA kostnader som jag kommer att få betala, ALLT liksom som kommer gå ur min ficka" Hon svarade då att aktiveringskostnaden ligger på 250 kr och månadsavgiften 99 kr (egentligen 149 kr men 99 kr om jag inte ringer för mer än 50 kr i månaden). Hon sa flera gånger att 99 kr INTE läggs till 149 kr utan att det är ENDA kostnaden. Anledningen till att jag ville ha detta var att det skulle kosta mig ungefär lika mycket som Telenor men att jag dessutom fick en ny mobil och musikspelare vilket jag behövde. Sedan skrev jag under. Hon kryssade i "3-Pott för 149kr/mån" men skrev på ett annat ställe pris per månad 99kr och sa att det var det priset som gällde, inte 149kr. Problem: Nu fick jag veta på 3:s kundtjänst att jag aldrig kan betala bara 99 kr per månad, utan abonnemanget innebär att jag betalar 149 kronor varje månad plus 99 kronor. Om jag ringer för hela potten vill säga. Om jag har ringt för mindre än 50 kronor så dras skillnaden (tex 50kr-40kr=10kr) av från dessa 99 kronor och blir då 89 kronor. Alltså 149 kr plus 89 kr. Det var så jag uppfattade det iaf. Nån som vet bättre kanske? Grejen är att jag har blivit LURAD. Min ångerrätt har inte gått ut så jag kan gå och häva allt, inklusive lämna tillbaka mobilen. Men hallå. Jag vill ha min mobil och jag vill ha de priser som jag blivit utlovad. Jag tycker inte det är jättedyrt med 250 kronor i månaden MEN det var den låga kostnaden som gjorde att jag blev kund. Im pissed. Kan jag göra nånting? | |
| magga | 2010-11-05 15:14 | |
![]() | Oj det blev långt. Läs ändå. | |
| magga | 2010-11-05 15:22 | |
![]() | Glömde säga att mitt abonnemang heter SMSflat och innebär 3000 gratis sms i månaden. | |
| Yamma | 2010-11-05 15:30 | |
![]() | När jag tittar på deras hemsida verkar det som att tjejen på kundtjänst har fel. Det finns en pott på 99 kr och en på 149, det är två olika, och du verkar bara använda den summan om du inte ringer/sms:ar för mer. www.tre.se/mobilabon...Dg odcVuTNw | |
| Devilsweet | 2010-11-05 15:32 | |
![]() | Ja du, låter som du åkt på ett "vanligt Event Sales-problem". Många gånger är säljare, från alla operatörer ska väl tilläggas, väldigt duktiga på att säga saker som de är men på ett sätt som får det att låta annorlunda, det är ju liksom deras jobb... Om du fortfarande har ångerrätten kvar tycker jag du ska nyttja den, alternativt prata med 3 och be dem ändra abonnemangsform eller liknande. Prata med deras kundtjänst i alla fall, de brukar vara bra på sånt här. Många gånger arbetar E.S och kundtjänst på olika sätt då E.S arbetar för provision och därmed bara tjänar pengar när de säljer medan kundtjänst har grundlön och som jobbuppgift att hjälpa kunder, inte "pracka på dem saker". Ring och prata med dem, alternativt ångra hela beställningen och byt operatör. Tele2 har bra abonnemang för oss SMS'are :) | |
| magga | 2010-11-05 15:41 | |
![]() | Men nu ljög hon ju, jag frågade efter exakt alla kostnader och hon sa en månadsavgift på 99 kr under förutsättning att jag då uppfyller ett villkor. Men kundtjänsten säger att det INTE GÅR att betala endast 99 kr i månaden. Jag kan väl kräva att få betala det pris jag blivit informerad om? Jag har säljarens namn och telefonnummer btw. Har ringt kommunens konsumentavdelning och ska bli uppringd. Grejen är att jag vill ha min mobil. Jag har inte råd med en ny mobil och en ny mp3-spelare just nu. | |
| magga | 2010-11-05 15:43 | |
![]() | Yamma, potten är ikryssad som 149 kr-pott på avtalet menar du att hon på kundtjänst ändå har fel? | |
| Devilsweet | 2010-11-05 15:47 | |
![]() | Tyvärr är det väl ofta så Magga att när man gör ett skriftligt avtal kan det sägas väldigt mycket som inte finns med på avtalet ifråga, och kundtjänst kan oftast bara utgå från det som står på pappret.. Gällande mobilen, "får" du den eller ska du avbetala den? Typ att en del av din pott på 149kr går till avbetalning av mobilen eftersom du skulle få 50kr att ringa för och därmed ej betala mer än 99kr/mån (vad ologiskt det låter när jag skriver det...?). Om du ändå bara avbetalar telefonen och alltså inte får den så har ju egentligen alla andra operatörer också samma dealer, där du kan få ett schysst abonnemang med SMS-paket eller liknande samt en telefon på avbetalning för nån hundring i månaden. | |
| Yamma | 2010-11-05 15:48 | |
![]() | På 3s hemsida står att det finns en 99kr pott och en 149kr pott, och det enda man betalar är då den summan. | |
| Devilsweet | 2010-11-05 15:52 | |
![]() | Kollat man på hemsidan finns dock inget abonnemang med som heter SMSflat utan de abonnemangen som är med där är ju med en styckkostnad per SMS och alltså inte samma abonnemang som du fått erbjudande på med 3000 fria SMS varje månad. Jag skulle kunna gissa på att du fått ett av de "Specialerbjudanden" som EventSales ofta har, just för att ragga kunder, och som inte går att teckna själv via ex hemsidan. | |
| magga | 2010-11-05 15:55 | |
![]() | Devilsweet, jag frågade om jag betalade något för mobilen och hon sa att jag Inte betalade för den. Om jag vetat att det skulle bli 250 kronor i månaden som jag skulle betala så hade jag nog fortsatt med Telenor eller annat kontantkort och köpt likadan mobil på avbetalning. Men det var ju inte vad jag blev informerad om. Utan 99 kr i månaden. | |
| magga | 2010-11-05 15:58 | |
![]() | Hon på kundtjänst sa att jag betalar 149 kr i månaden plus 99 kr för "3000 gratis sms i månaden". Det låter ju inte gratis i mina öron. | |
| Devilsweet | 2010-11-05 16:00 | |
![]() | Hmm, okej. Då antar jag att du "får" mobilen. Dock tror jag som sagt att du fått nåt specialerbjudande så att de på kundtjänst därmed inte har stenkoll på vad som säljs, sägs och utlovas. I och med att du tycker månadskostnaden blir hög (och det låter den ju som att den är också, 250kr/mån utan avbet. på en mobil är ganska mycket) så tycker jag du ska prata med kundtjänsen igen och be dem hitta en bättre lösning för dig. Jag antar att du tecknat abonnemanget med bindningstid och att stå med ett abonnemang man inte är nöjd med i 12/18/24 månader är ingen höjdare. | |
| Devilsweet | 2010-11-05 16:03 | |
![]() | Aha, i så fall är det väl deras "SMS-paket" som kostar 99kr i månaden. Det låter ju som det i alla fall. Det blir alltså att istället för att skicka 3000 SMS för 0,69kr/SMS så betalar du 99kr/mån och "får" 3000 gratis SMS. Verkar ändå vara lite rörigt att definiera vad som du betalar för vad i allt detta... | |
| magga | 2010-11-05 17:50 | |
![]() | Borde jag ringa direkt till tjejen som sålde abonnemanget? Vad ska jag säga? | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-11-05 17:52 | |
![]() | Hörru du du, komma här o snacka skit... du får ta hand om det här eller betala mellanskillnaden ur egen ficka. | |
| hothothot | 2010-11-05 17:57 | |
![]() | Inte första gången nån blir lurad av 3-försäljare... | |
| Lillstölla | 2010-11-05 18:02 | |
![]() | Vad jag har fattat så är det så att det inte är samma regler vad det gäller ångervecka osv när man sluter avtal med sådana säljare. Kolla med en konsumentrådgivare eller liknande. | |
| Lillstölla | 2010-11-05 18:05 | |
![]() | Sen kan jag för övrigt rekommendera Glocalnet, jag betalar 99 kronor i grundavgift och har 3000 fria sms och ett antal fria minuter för samtal, betalar bara öppningsavgiften för samtalet. Har aldrig högre räkning än 150 kronor. De är mycket bra. | |
| magga | 2010-11-05 18:06 | |
![]() | Lillstölla, hon på kundtjänst visste att det handlade om ett 3stånd i ett shoppingcenter, hon sa att jag kunde gå till en 3-butik i Lund och lämna tillbaka | |