Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
annakarineli2010-11-25 11:21
Antal inlägg: 2519

Låg kroppstemperatur?
Blev rätt så risig igår med stark huvudvärk och illamående och sedan kräktes jag + fick sitta på toa... Frös som en hund och försökte värma mig med att duscha och sedan krypa ner under duntäcket + filt. Kände mig jättedålig, och tog tempen. Som visade som den brukar när jag mår dåligt och fryser: Typ 36 grader. Idag mår jag bra igen och det känns som att jag kunde ha gått till jobbet om det inte vore för att jag är matt/trött och inte vågade riskera att smitta ner andra ifall det var något smittsamt. Någon som känner igen sig? Och vet vad det här med kroppstemperaturen är? Jag fryser ju som att jag har feber och det liksom kryper i kroppen, men tempen är riktigt låg. Verkar som att jag fryser just för att jag ÄR kall eller nåt...

Satyra2010-11-25 11:24
Antal inlägg: 4561

Jag har alltid låg kroppstemperatur (och alltid någon slags inombordsfrossa, ungefär som vid feber). Min normaltemp ligger på mellan 35,3 - 36,0 och har så alltid gjort. Vad det beror på vet jag dock inte.

blue_moon2010-11-25 11:34
Antal inlägg: 9713

Temperaturen är oftast låg när man fryser (undantag sepsis när man kan ha frossa trots att man är högfebril).
Frysning och frossa är kroppens sätt att höja temperaturen. Man bör alltså ta tempen när man slutat frysa för att se om man fått feber.

annakarineli2010-11-25 11:34

Ja, jag har vanligtvis också väldigt varierande kroppstemperatur och är för det mesta kall och fryser, men sen kan det vända mycket snabbt och jag blir jättevarm, ibland bara om en hand eller fot. Ibland svettas jag trots att jag fryser. Svettas lätt vid minsta ansträngning egentligen, vilket kan bli jobbigt, men just när jag känner mig sjuk och fryser, ja, då är kropptemperaturen väldigt låg.

Mindymoo2010-11-25 11:34
Antal inlägg: 1743

Ja, det är faktiskt ett litet problem att ha låg kroppstemperatur. När man ringer vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen frågar de alltid om man har feber, men eftersom jag också alltid har låg temp brukar jag svara att jag inte har någon termometer. "Jag känner mig febrig men har inte koll"
Huvudvärk, illamående och toa kan ju vara vad som helst - något med det man ätit (gallan?) eller kräksjukan eller flunsa?

annakarineli2010-11-25 11:35

Aha! Tack blue_moon. Då kanske jag hade feber igår trots allt.

annakarineli2010-11-25 11:37

Ja, Mindymoo, det kan vara vad som helst. Tänkte närmast om någon känner igen de symptomen som något som "går" nu? Idag mår jag som sagt bra bortsett från att jag känner mig lite matt, men det kommer väl efter gårdagens omgång.

blue_moon2010-11-25 11:37

Kanske det. Skönt att du mår bra idag! :)

blue_moon2010-11-25 11:41

Du kanske borde kolla om du har något fel på ämnesomsättningen. Vid hypothyreos (underfunktion i sköldkörteln) känner man sig ofta frusen.

www.netdoktor.se/ove...Pa geId=582

Maja G2010-11-25 12:26
Antal inlägg: 10730

Garanterat calicivirus!

Har precis genomgått densamma med exakt samma symptom.Det kommer som en blixt från klar himmel.Lätt illamående först och sedan bryter helvetet ut:((
Har aldrig feber jag heller så jag vet faktiskt inte vad jag har i normala fall.Men skulle jag få feber så tror jag att jag skulle känna det direkt och bli jättesjuk..
Nu är jag matt och har lite ont i kroppen och det är välsgit vanligt med denna magsjuka.Krya på dig TS!

annakarineli2010-11-25 12:31

Tack! Jag mår som sagt bra idag bortsett från att jag är lite matt. Blen inte mer än att jag satt på toa med en hink i knät samtidigt + denna grymma huvudvärk och frossa i går kväll. Kan magsjuka vara så snabbt övergående? Jag brukar sällan få mer ihållande symptom än så de får gånger jag drabbas av liknande, men är det då magsjuka? Känns som att jag får åkommor i miniformat -vilket iofs är skönt, men ringer men läkaren för att jag har jätteont i halsen ex. så frågar de alltid efter feber och har man inte det så är man knappt sjuk... Hur risig man än känner sig!

Satyra2010-11-25 12:33
Antal inlägg: 4561

Ja, magsjuk är man ju oftast bara max ett dygn. Tack och lov.

blue_moon2010-11-25 12:36

Feber borde faktiskt ses som något relativt. En "lågtempare" som ligger på 35,5 grader i normala fall har ju feber vd 37,5!

Maja G2010-11-25 13:09
Antal inlägg: 10730

www.internetmedicin....?p age=1857

Som sagt var...Men var väldigt försiktig med att gå till jobb eller skola eftersom det kan smitta i minst 24 timmar efteråt. Det här tvistar de lärde om, och vissasäger t o m att man smittar flera dygn,4-5, efteråt..

rockshit2010-11-25 14:30
Antal inlägg: 150

Lågt blodtryck?

Stenknäck2010-11-25 14:53
Antal inlägg: 430

Jag har lågt blodtryck och låg temp. När jag blir sjuk i förkylning t ex så är jag jättesjuk vid 3,5 och ringer man exempelvis VDC så säger det att det var inte mycket feber att tala om. Jag har faktiskt träffat läkare som sagt att man kan ha låg temperatur som "normal" temp. Jag har tagit fasta på det och jag säger då till läkaren om jag är sjuk att jagalltid ligger med låg temp när jag är sjuk och det har jag fått gehör för och det är väldigt individuellt. Har jag då 37,5 ja då är jag sjuk säger de. Inget konstigt med det.

Nerösktji - Ej medlem längre2010-11-25 16:07
Antal inlägg: 387

Pestens tid har startat, eftersom ett till synes tillfrisknande sker innan man blir sämre än någonsin.

sejmårr2010-11-26 01:33
Antal inlägg: 843

Jag skulle kontrollera in morgontemperatur varje morgon för många år sedan. Jag skulle kolla varje dag vid samma tid för att se om det gick att utläsa eventuell ägglossning. I det diagram jag fick fanns inte förtryckta rutor för de ytterst låga temperaturer jag fick fram varje morgon. 34,1. 33.9. 34.2 osv. Jag fick rita i egna rader att fylla i längst ner på tabellen. Min vanliga temperatur i kroppen är alltså runt 34. Tror fan det att jag mår som en besökare vid dödens dörr när jag har 37. Nu har jag slutat dra den långa och väl så trista historien på vårdcentraler och sjukhus. Jag SÄGER att jag har (34+3=37 ger 37+3 som ger 40 graders feber.

annakarineli2010-11-26 18:37

Sejmårr, det var kanske ingen dum idé och kan ju helt klart betyda att jag faktiskt Har feber när det känns så... Men känner någon annan på min panna så är den ju tveklöst KALL!! Fast jag hackar tänder!

apbur2010-11-26 18:59
Antal inlägg: 9699

Det är inte normalt att ha under 36 i kroppstemperatur. Kroppen kräver runt 37 grader för att fungera tillfredsställande.

Har du inte kräkts är det knappast calicivirus du åkt på.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?