Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-11-27 12:52
Antal inlägg: 6854

Polismissbruk! Kan vi lita på våra poliser?
Vill börja med att skriva att detta givetvis inte handlar om ALLA poliser eller alla personer i maktpositioner. Men det finns tyvärr en allt för stor del av dem som utnyttjar sin position.

Jag skräms lite av poliser och är glad för att jag inte behövt att ha någon speciell kontakt med dem. Men nu jobbar min son på en Seven Eleven butik i vår stad och han berättar om vissa kontakter som han behövt att ha med dem som jag skräms över.

Första saken som hände var när polisen skulle komma dit och hämta videomaterial som de behövde i en stöldutredning. Min son står på kontoret och ska fixa fram materialet när poliserna kommer in och sätter sig. De sätter sig väldigt bekvämt och slänger upp sina skitiga skor på skrivbordet. Sen tar den ena polisen ett papper från skrivbordet och börjar vika det, han ska visa för sin kollega hur stor hans iPod är.
Min son säger då till honom att han inte kan vika det pappret som är av vikt för dem på affären.
Polisen svarar: Jag gör var jag vill, jag är polis!!

Frågan är vad som hade hänt om min son hade käftat tillbaka i det läget. Vad har han för bevis mot två poliser? Det är iofs bara spekulationer...

Andra episoden är när en drogpåverkad kille kommer in i butiken och skriker att min son ska ringa polisen för han är förföljd. Min son ringer då polisen som börjar fråga ut honom i telefonen om hur mannen ser ut, om han är svensk osv. Min son svarar att han kanske inte passar sig att svara på det när mannen står framför honom.
De ska skicka en bil säger de efter en stund.
Tiden går och ingen bil kommer. Mannen har lämnat butiken och knallar runt utanför den med stirrig blick. Efter 45 min så ringer polisen igen och säger: Han är inte kvar va?
Jo,säger min son. Ok, då får vi väl skicka en bil då...

Jag tackar min Gud för att mannen inte tog sig för någon våldsamt innan polisen kom.

Har flera saker att berätta men risken är att ingen orkar läsa om det blir för långt.

Har ni råkat ut för obehagliga saker vad det gäller maktmissbruk? Litar ni på polisen?

Jag skräms ihjäl av dem...

Hoodman - Ej medlem längre2010-11-27 13:00
Antal inlägg: 2826

Har ingen egen erfarenhet, men det som känns mest oroväckande är att poliser håller varandra om ryggen och vittnar ''fel'' för att rädda en kollega. Alltför ofta kommer internutredningar fram till att polisen agerat rätt. Känns lite som en mardröm att bli utsatt för brott av polisen, när det är dem som ska skydda mig (folket).

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 13:06
Antal inlägg: 11463

I det första fallet är det väl bara att putta ner snutens fötter från bordet om han inte tar ner dem vid tillsägelse. Bara för att han är polis betyder det inte att han får göra som han vill. Ett alternativ vore att ringa ... polisen och fråga vad det är för lallare de har skickat dit.

Jag har överlag goda erfarenheter av polisen, men också en del dåliga. Tyvärr är det inte alltid de mest skärpta man får prata med i telefon. Jag har varit med om att 3-4 bilar kommer under minuten vid ett knivslagsmål till mycket snarlika incidenter som den du nämner, där de helt enkelt inte tar situationen på allvar.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 13:14

Och angående vad som hade hänt om din son hade käftat tillbaka: med all sannolikhet hade poliserna tagit ner fötterna och lämnat tillbaka pappret. Deras trovärdighet skulle vara lika med noll i en situation där de lyckas börja jiddra med personal som ska hjälpa till med en brottsutredning. Det finns garanterat spår av ders skor på skrivbordet och fingeravtryck på pappret, så deras bevissituation ser allt annat än ljus ut om de skulle försöka ljuga ihop något.

elak kanin - Ej medlem längre2010-11-27 13:18
Antal inlägg: 551

Jag känner till minst ett fall där poliser misshandlat en oskyldig man, och i detta fallet fångades dessutom tilltaget på video, men dömdes de? icke...

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 13:20

Det är lätt att rada upp fall där poliser har gjort bort sig. Men generellt sett går de att lita på.

Huzan2010-11-27 13:21
Antal inlägg: 1920

massor me skit har jag fått ta av polisen..bla för några år sen så hade jag dreads och blev av en snut ifrågasatt om jag hade haft det kul i gbg..när det var nåt toppmöte. jag svarade att jag inte hade varit där, å då satte han igång. jag var en negerknullande kommunisthora bla.. å att han visste att rödfittor som mig var sånna som kastat sten på polisen.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 13:24

Om vi tänker efter har vi nog stött på inkompetenta människor i kassan på ICA, på bussen och Försäkringskassan. Men det ger oss knappast rätten att döma ut en hel yrkeskår - i det här fallet polisen.

Huzan2010-11-27 13:25
Antal inlägg: 1920

fast det är det väl ingen som gör??

elak kanin - Ej medlem längre2010-11-27 13:26

inkompetens är för mig att man t ex inte kan räkna när man sitter i kassan på ica.
Att man som polis(i den maktposition han/hon dessutom befinner sig i) misshandlar och kränker oskyldiga människor är väl lite grövre?

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 13:28

Huzan, jag kan ju ha fel men jag anar vartåt den här tråden börjar luta.

Självklart är det värre att misshandla och kränka oskyldiga personer än att ge fel växel tillbaka i kassan på ICA. Vad var din poäng, elak kanin?

Mimikryp2010-11-27 13:30
Antal inlägg: 9057

Men jösses! O_O
Jag har tack och lov inte haft så mycket med polisen att göra... Här är de tre senaste tillfällena jag haft kontakt med dem:

1. Min hotfulle granne spelade hög musik mitt i natten. Vi har ingen störningsjour utan brf:ens styrelse har sagt att man ska ringa polisen istället. Enklast hade förstås varit att ringa på hos grannen och be honom sänka, men med tanke på att han mordhotat mig ett par gånger så nej, det känns inte som om jag skulle utsätta mig för det. Polisen verkade tycka att jag var larvig, men sa att de skulle komma. Och efter ett tag tystnade faktiskt musiken. Om det sedan berodde på polisen eller på att grannen tröttnade, det förtäljer inte historien.

2. Jag och en kompis var på väg hem från Gävle och klockan var typ två - halv tre på natten/morgonen. Vi körde på en skogsväg, i laglig fart. Jag hade länge sett ett par strålkastare i backspegeln och nu var de plötsligt ikapp mig. Bakom oss var det plötsligt både blåljus och sirener. Jag saktade in och körde in till kanten för att jag trodde att de ville förbi, men jag insåg snabbt att det inte var deras avsikt. Jag stannade och de kom fram och ville göra alkotest (blåskontroll) och se körkort. Inga problem, allt var bra och de var trevliga att ha att göra med. Deras motivering till varför de stoppade mig/oss; Vi var den enda bilen de fått syn på på flera mil. >:-P

3. Jag typ krockade (körde in i ett vajerräcke för att en nisse körde ut precis framför mig när jag höll på att köra om). På pappas inrådan ringde jag polisen och de kom dit och spärrade av och ställde lite frågor och fyllde i nå'n rapport. Det funkade bra.

En före detta vän berättade om en komisk men tragisk grej. Hennes sambo (i en finare förort till Stockholm) var vaken på natten. Klockan var typ tre en vardagsnatt och han såg att någon höll på att göra inbrott i en bil ute på parkeringen. Han ringde polisen och fick sitta i telefonkö i 15 minuter! O_O När han väl kommit fram var ju bilen utanför färdiginbrottad sedan länge. :-P

elak kanin - Ej medlem längre2010-11-27 13:30

att jag inte jämställer polisbrutalitet med inkompetens.

Gautama2010-11-27 13:32
Antal inlägg: 6854

Kan berätta om en annan gång om någon orkar läsa.

Min son var ca 12 år och han var med i en teatergrupp. Teatergruppen låg ca 3 mil från vår stad så vi var där när min mobil ringde och min dåvarande man sa att polisen varit där och sökt min son. Jag undrade vad som hade hänt och han berättade att polisen hade sagt att de misstänkte min son för att ha klottrat i en gångtunnel.
Ok, när skulle det här ha hänt då frågade jag. Och de hade uppgett ett klockslag som jag var övertygad om att det inte var min son eftersom han satt och åt mellis hemma då innan vi skulle åka.

Jag förklarade för min son vad som hänt och frågade honom givetvis om han visste något om det, jag tänkte att de kunde ha tagit fel på klockslag och ville vara säker på att han inte hade något med det att göra. Han förnekade och blev rädd och ledsen. Vi avbröt träningen och åkte hem eftersom poliserna skulle återkomma.
Jag sa till min son att det var lugnt. De kommer ju avskriva dig så fort de ser dig givetvis eftersom du inte var där.

Väl hemma så kommer polisen tillbaka. Jag får då förklarat att en av polisern hade varit ute och sprungit på ledig tid och kommit på två killar att klottra i en tunnel. Han hade inget block med sig att kunna anteckna i utan frågat vad de hette och försökt komma ihåg det.
Den ena killen hade sagt att han hette Tim och gick i sexan på samma skola som min son gick (min son heter Tim)
Polisen hade då kollat i en skolkatalog och då sett min son som var den enda med det namnet i sexan. De tyckte att han liknade den killen som hade varit i den där tunneln på fotot.

Hur som helst så trodde jag i min enfald att polisen skulle se när han stod öga mot öga med min son att det inte vara samma kille som han stött på på eftermiddagen men så var tydligen inte fallet.
Han frågar min son: Du och jag har sett förut idag va? Visa dina händer, jag vill se om du har färg på dem. Visa mig din jacka, mössa osv...

Jag står helt handfallen, blir förbannad så här efteråt att jag inte satte stopp för deras förhör av min son. Någonstans så är det ju inte han som ska bevisa sin oskuld utan de som ska bevisa hans skuld.
Jag sa också att tiden inte stämde eftersom han satt i mitt kök då. De bara hånskrattade och sa att alla föräldrar ljuger för att skydda sina barn.

Det var en traumatisk upplevelse för mig och min son. De kunde inget bevisa men inte heller avskriva honom.
Det kom efter många år fram vem killen var men då¨var det ju försent.

Så poliser är otäcka tycker jag:-(

gnill2010-11-27 13:35
Antal inlägg: 1942

Jag tror inte det kan vara telefonkö i 15 minuter om man ringer 112, ringde han 114 så kan det vara hur lång väntetid, men ett pågeånde brott - då är det ju 112 som gäller (sen hade de väl inte hunnit ens komma fram i tid även om de svarat på en gång, men det är en annan sak).

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 13:36

Det var ju tråkigt att ni har dåliga erfarenheter av poliser. Om ni tycker att de har begått tjänstefel kan ni väl anmäla dem.

Tess 082010-11-27 13:36
Antal inlägg: 18003

Varför skulle Poliser vara annorlunda än annat folk??
Känner ingen/Har ingen hört om en (vanlig, lite högre)chef som är sådär grisig? Dryg och gör som han/hon vill?
Kollar igenom tråden och hittar trådar om folk som tycker diverse negativt om läkare/sjukvården och allt möjligt.

Jag tycker det är skit, man ska alltid uppträda med hyfs!
Men som sagt var så finns det ett par stycken i varje arbetskategori som verkligen har hamnat fel....

Mimikryp2010-11-27 13:37

Gautama; Jobbigt för din son, för jag antar att det har satt djupa spår i honom, och grundat ett stort missförtroende för polisen. :-( ...vilket de i och för sig har gjort sig förtjänta av. :-(

Zizzzi2010-11-27 13:37
Antal inlägg: 440

Res - överlag tycker jag om polisen, och anser att det är en betydande majoritet som är bra människor som sköter sitt jobb efter bästa förmåga. Problemet med de få idioter som faktiskt finns är att de har en helt annan auktoritet och möjlighet att påverka mitt eller någon annans liv än vad t ex en idiot bakom kassan har eller kan.

Det som skrämmer MIG är att det tidigare varit förhållandevis enkelt att sålla bort de värsta idioterna redan vid ansökningen till polisskolan, vilket har försvårats idag eftersom man kan söka instruktioner på nätet om vad antagningen vill höra och se. Fortfarande sållas vissa bort under själva utbildningen, men så finns det ju de som slipper igenom och vållar en massa skit innan de till sist åker på det.

kaninen - det säger inte så mycket om att killen var oskyldig, eller att tilltaget fångades på video, det hänger helt och hållet på situationen. Det är inte det att jag godkänner en misshandel av vem som helst eller hur som helst, men jag förstår ändå att som polis är du förbannat utsatt, samtidigt som din uppgift är att skydda allmänheten. Har polisen av endera anledningen uppfattat situationen som att det var det som behövdes göras (och att det var mannen som låg bakom) är det beklagligt men förståeligt.

Mimikryp2010-11-27 13:38

Gnill; Det var det jag tyckte också, men han hade inte ringt 11414, utan han ringde 112 just eftersom det var ett pågående brott. :-/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?