Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2010-12-01 13:50
Antal inlägg: 226

Skam och HIV
Idag den 1 december är det världsaidsdagen. Trots att sjukdomen funnits så länge i folks medvetande, upplever många som drabbats att det är så otroligt skamfyllt att ha just den sjukdomen, all info till trots. Varför är det så? Det finns folk som skickar anhöriga till apoteket bara för att det känns så genant att hämta ut bromsmedicinen. Någon som har teorier om varför det är så här, fortfarande, och hur man kunde ändra på detta?

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 13:59
Antal inlägg: 11661

Kanske rädsla för att folk ska dra sig undan? Att folk ska tycka att man varit dum och slarvig? Allt som inte säger "Jag har kontroll" verkar vara fult generellt.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-01 14:16
Antal inlägg: 9204

HIV är så skrämmande att logik inte råder på inställningen hos folk. jag har en vän med HIV och jag kan känna ett extremt obehag av fysisk kontakt trots att jag vet att den är obefogad.

Bitte - Administratör2010-12-01 14:20
Antal inlägg: 24200

Och hur man kunde ändra på detta?

Vi kan alla välja hur vi bemöter en smittad/sjuk person.. Om vi väljer att möta kalle som kalle och och inte som Kalle hivsmittad ,,så ser vi ju personen och inte sjukdomen... så mycket av ansvaret ligger hos dig och mig.

Bitte

Gautama2010-12-01 14:24
Antal inlägg: 6854

Tror att mycket ligger i att sjukdomen inte går att bota och att det fortfarande är diffust hur den smittas.
Har man inte läst på, så kan nog en del tro att man kan bli smittad av för nära kontakt med en hivsmittad människa.

wildcard2010-12-01 14:24
Antal inlägg: 1966

Ålandspojken: anledningen till att det är så laddat och förknippat med skam är vi andra och vår rädsla för sjukdomen.
Skäms på alla oss som får sjuka människor att känna skam för att de har drabbats av en fruktansvärd sjukdom!

Jag är personligen inte rädd för sjuka människor, jag har ingen nära mig (vad jag vet) som har sjukdomen. Om jag misstänkte att någon av mina vänner hade sjukdomen så skulle jag göra vad jag kunde för att denna skulle våga berätta det eller i alla fall inte skämmas inför mig angående sjukdomen.

Jag är en av de som fortfarande retar mig på (och ALLTID kommenterar) att blodcentralen inte tar emot blod från homosexuella män som inte lever i celibat. Det är löjligt! Om man lever i ett seriöst förhållande och inte är otrogen så ska man så klart få lämna blod! Det är en av följderna av Aids-skräcken... tyvärr.

Okunskap, ramsay, går att bota. Tyvärr kan inte din "vän" botas lika lätt.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-01 14:25
Antal inlägg: 9204

en anledning till att HIV stigmatiseras är nog också att vi alla mer eller mindre är medvetna om att det kunde ha varit vi.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 14:25

Sen finns det mycket osanningar om HIV som folk tror på via rykten.
Såhär smittar det inte: www.noaksark.org/fak...nt ehiv.asp

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 14:28

Håller med dig wildcard, det är diskriminering. Blodet testas ändå innan...

Minta2010-12-01 14:48
Antal inlägg: 20042

Det är väl skamligt därför att smittade kanske känner sig smittsamma. de kan inte träffanågon på samma lättsamma sätt som andra, de måste upplysa om sin sjukdom och hur attraktiv är man då?

Det gck en dokumentär häromdagen om en kvinna som smittades som 19-åring i Frankrike. Hon träffade en manoch fick två barn, men talade inte om att hon var smittad. Varken mannen eller barnen smittades (hennes virusnivåer var mycket låga), men mannen polisanmälde henne och hon dömdes till två års fängelse och förlorade vårdnaden om barnen. Snacka om skam.

wildcard2010-12-01 14:56

Minta: men då handlar det kanske inte främst om sjukdomen, utan om att hon var oärlig?

Jag tror verkligen att jag skulle ha kunnat leva med en HIV-smittad människa, under förutsättning att denna människa är rädd om mig/oss. Bara spekulationer iofs men jag tror verkligen det!

Kvinnan du beskriver var tydligt inte rädd om sin man eller sina barn... eller vad vet jag om hennes motiv men det låter inte så i alla fall.

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-12-01 14:59
Antal inlägg: 226

Minta, jag såg dokumentären! Det är förmodligen sådana handlingar, från samhället och hennes f.d. som håller skammen vid liv. Men det är hög tid att ta förnuftet till fånga i denna fråga nu! Inte ska man behöva belastas med ett extra ok när man dessutom är sjuk, oavsett hur man fick sjukdomen. Det måste vi förstå, lite till mans, och kvinns.

wildcard2010-12-01 15:04

Jag såg inte dokumentären... finns det någon länk? Vilken kanal och vad heter programmet?
Vill se hur det blev så fel att han polisanmälde... om det går...

Hoodman - Ej medlem längre2010-12-01 15:10
Antal inlägg: 2826

svtplay.se/v/2249704...25 4,1,f,-1

wildcard2010-12-01 15:13

Tack!
Ska titta på den snart...

henrik_l2010-12-01 15:45
Antal inlägg: 918

jag tror att det beror på fördomar om att det mest är bögar som smittas. när det gäller killar som har aids alltså.

Mouche - Administratör2010-12-01 16:19
Antal inlägg: 24193

Flyttas till Seriöst.

wildcard2010-12-01 16:23

Har suttit och tittat på dokumentären... (tårar i ögonen) ytterligare ett bevis på hur lätt det är att döma när man inte har alla fakta... mitt hjärta värker för alla offer, alla inblandade i denna historia och i alla andra livsöden som denna hemska sjukdom och våra fördomar skapar...

Jag förstår mycket väl att hon kunde... vet inte om jag gjort likadant men jag är inte hon... förstår varför han polisanmälde också... tragisk historia. Hoppas att det går så bra det kan för dem alla!

LisaLong2010-12-01 16:36
Antal inlägg: 2725

Jag tror att det beror på att många människor tänker på sexuella kontakter gälllande den sjukdomen tyvärr

Gautama2010-12-01 16:38
Antal inlägg: 6854

"jag tror att det beror på fördomar om att det mest är bögar som smittas. när det gäller killar som har aids alltså."

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar Henrik?
Att det är en skam kring HIV för att en del tror att det i stort sätt bara är bögar som drabbas? Fattar inte vad bögar och skam för sjukdomen har med varandra att göra? Har du lust att förtydliga dig?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?