Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Anon20080107 - Ej medlem längre2010-12-09 13:05
Antal inlägg: 140

Funderar på att skaffa hund
Hej,

jag har börjat fundera på att skaffa hund. Jag har aldrig haft en och min familj har aldrig haft en. Så man kan säga att jag är så grön man kan bli på det området.

Har en vän dock som kan mycket om hundar, och alla mina tänkta raser ratar hon pga olika saker. Tex sjukdomar.

Vad är en bra första hund? Jag vill ha en rätt liten, ca 40 cm i mankhöjd, korthårig och som inte har så nära till skall, eftersom jag bor i lägenhet.

Jag vill helst ha en mops, eller en fransk bulldog, men som sagt.. inge populärt hos hundvetare.

Satyra2010-12-09 13:17
Antal inlägg: 4561

Min första hund var en schäfer, gick utmärkt trots att jag hade noll vana av hundar och var en utpräglad kattmänniska på den tiden. Lustläste dock hundpsykologiböcker och även böcker specifikt riktat kring rasen. Utöver det "körde" jag med samma uppfostringsteknik som jag gjort med mina barn ;-) - dvs. bestämd och konsekvent, men även engagerad och intresserad. Fungerade bra och har sedan fortsatt med den rasen och med blandraser av schäfer/labbe.

Att det blev just en schäfer som starthund hade dock inte att göra med medvetet rasval, utan jag blev ombedd att ta hand om henne, då hon som 4-månadersvalp tvingades omplaceras (för fjärde gången! :-o).

Cuppycake2010-12-09 13:17
Antal inlägg: 126

nära till skall beror väl på hur dom blir uppfostrade skulle jag tro så ett tips skulle väl vara att skaffa en vuxen hund(via djurhem eller liknande) som har en grunduppfostran och som kan lära dig lite=)
sen tycker jag att oavsett vad man tänker sig för sorts djur så ska man först läsa på om olika raser och se vad som passar bäst till den situation man själv har, plugga lite alltså =)

MiaLika2010-12-09 13:20
Antal inlägg: 6

Om du vill ha en liten hund som inte kräver en massa pälsvård osv ska du ha en italiensk vinthund. Jag har en själv och jag tycker att den är bra mycket roligare än de stora hundar jag har haft sedan jag var liten. Hon skäller inte, är nöjd med att ligga under en filt i soffan. Men skaffar man en italienare så skaffar man en bebis som vill ligga under täcket i sängen och som vill vara nära hela tiden. Lycka till med hundletandet =)

boffertomte2010-12-09 13:22
Antal inlägg: 1128

Det är svårare att uppfostra en vuxen omplaceringshund som ju oftast har problembeteenden, än att uppfostra en liten valp.

Små spetsraser och chihuahua är larmhundar som skall göra husets stora vakthundar uppmärksamma på inkräktare. Därför är de ofta skälligt lagda, dvs man får lägga ned en del energi på träning i det avseendet.

Min första hund var en schäfer. Min nuvarande hund är också en schäfer.

Anon20080107 - Ej medlem längre2010-12-09 13:22

Min kompis säger att det finns vissa hundraser som har mer nära till skall än andra. Visst har det med uppfostran att göra också, men vissa hundraser är liksom mer ettriga än andra.

Laserswärd2010-12-09 13:23
Antal inlägg: 1172

Det känns jättesvårt att komma på en liten frisk ras som inte har nära till skall :P Den ras jag skulle kunna tänka mig passar dina kriterier är whippet, eller kanske någon annan liten vinthundsras. Har man möjlighet att låta den springa av sig då och då så är de väldigt lätta att ha att göra med. Känner dock bara två stycken, och har en stor lufsig bouvier hemma, så jag är långt ifrån expert på rasen.

le-lou2010-12-09 13:28
Antal inlägg: 17500

jag skulle satsa på en bichon havanais eller en liten terrier av nåt slag. Havanais för att det är en sån mysig och behändig hund, ursöt dessutom och terrier för att det är väldigt mycket hund i litet format.
Skulle dock inte välja Jack Russel, snarare Cairnterrier isf.

slånbär2010-12-09 13:32
Antal inlägg: 5539

Jeenijal-verkar som du har en klok och kunnig kompis. Det finns raser som har djupt liggande instinkter och egenskaper som är väldigt svåra att träna bort och tyvärr desto lättare att förstärka om man inte har tillräckligt med kunskap. Jag har själv Schäfrar och har haft tur med dom men man ska ju veta att dom flesta raser hdras med rasrelaterade sjukdomar av olika slag och man kan ha otur även om man är noga med att kontrollera föräldrar,syskon osv. Man ska även vara medveten om att vissa raser kräver en fastare hand än andra och om man inte har möjlighet att gå på kurser med hunden så kanske man inte ska välja en krävande ras. Terrier skulle jag defenitivt inte välja som första hund i allafall och dom finns ju i alla möjliga varianter.

Men som sagt -lyssna på din kompis som verkar vara kunnig och gå även in på olika rassidor och besök gärna kennelar för att träffa olika raser IRL så att säga.

slånbär2010-12-09 13:34

Vill man inte ha en skällig hund ska man verkligen inte skaffa sig en Bichon- det bor fyra stycken på min gata och dom är fullständigt hopplösa när det gäller skällandet. Finns inga hundar som kommer i närheten av att skälla så mycket som dom gör och då bor dom inte i samma familj och några dessutom hos hundvana människor.

Anon20080107 - Ej medlem längre2010-12-09 13:36

finns det någon blandning som är att rekommendera?

slånbär2010-12-09 13:42

Blandningar med labrador eller golden i brukar bli trevliga. Annars är ju Labrador i sig en trevlig och rätt okomplicerad ras.

boffertomte2010-12-09 13:43
Antal inlägg: 1128

Blandraser kan bli hur bra som helst, men man vet som regel väldigt lite om hundens släktingars hälsa, därför är det faktiskt säkrare att köpa en renrashund.

Det är också väldigt svårt att förutsäga ngt om mentaliteten hos en blandrashund.

le-lou2010-12-09 13:45

slånbär - märkligt eftersom de jag känner verkligen inte kan kallas skälliga.
Här är en tråd som beskriver rasen på pricken som jag uppfattar den. (vi har en sån inom familjen också ska tilläggas)

vovve.net/Rastplatse...id =4376155

le-lou2010-12-09 13:46

skälligheten har också mycket med uppfostran att göra. Småhundar anses mer skälliga som regel enbart för att ägarna tenderar att fostra en liten hund mindre än vad större hundar blir.

nippertippan2010-12-09 13:53
Antal inlägg: 792

Lhasa Apso är en perfekt hund. Den skäller inte mycket (men den är bra vakthund och skäller nästan bara vid fara av nåt slag) och är glad, lugn, trogen och härlig hund. Den har väldigt få sjukdomar.

Det har alltid funnits småhundar i Tibet. Dessa hölls som vakt- och sällskapshundar i tibetanska kloster. Småhundarna hade stor betydelse i religiösa riter som ande- besvärjare bland annat utbytet mellan Tibet och Kina har varit känt under tusentals år och troligen har de tibetanska och kinesiska hundarna ett gemensamt förflutet.

Lhasa apson är lugn och fri från bjäbbighet, men ändå en utpräglad vakthund, den säger ifrån så det hörs om det skulle behövas, den har en inneboende reservation mot främlingar. Den är lojal och vänfast, aldrig påträngande – lite filosofiskt lagd med stor värdighet och med rykte om sig att vara långlivad och kärnfrisk långt uppe i hög ålder.

Anon20080107 - Ej medlem längre2010-12-09 13:53

Det finns så många raser att välja mellan... Svårt.

Anon20080107 - Ej medlem längre2010-12-09 13:55

nippertippan: hur är det med pälsvård på en sån?

nippertippan2010-12-09 13:55
Antal inlägg: 792

Enda "jobbiga" är nog att man måste ta hand om pälsen ofta och noga så att den inte får tovor.

Laserswärd2010-12-09 13:57
Antal inlägg: 1172

TS: Om du ändå skulle kunna tänka dig en hund med lite mer päls, vilket också innebär mer jobb med trimning och borstning men man får ett pälsfritt hem i gengäld, så skulle jag kunna tipsa om shapendoes, soft coated wheaten terrier och (mellan eller toy om du inte vill ha en stor hund) pudel (man måste faktiskt inte klippa pudeln så som man brukar klippa den). Jättefina familjehundar alla tre.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?