Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-11 18:47 | |
![]() | Linser Jag har i ca två år haft glasögon, den sista tiden har den plötsliga "blindhet" som uppstår i vissa situationer (imma på glasen) fått mig till att skaffa linser. Jag trivs med glas, det är smidigt och inget som stör mig, så linserna är tänkta till att ha tex på sommaren vid bad, svampplockning, fest (kunna sminka sig lite och vara säker på att sminket hamnar där det ska...), längre bilfärder - ha solbriller mm. Men! Vad är det med linser? Alltså, på kvällen när jag ska ta ut dom - sitter som berget. Okej, jag får ut dom, så småningom... I kön på affären - Kliar lite i ögat (mycket försiktigt!) och linsjäveln hoppar ut! Stannar vid rött ljus, stryker lätt med fingret över ögat - linsjäveln hoppar ut! Kväll igen och linserna ska tas ut - sitter som berget! Aha! Kliar lite... :D Ni ska fan inte tro den kommer ut. Sitter som berget! Gnuggar hårt - Nope, öga och lins äro ett. Dagen efter, sätter i linserna.. frid och fröjd. Petar lite på ögonlocket - linsen bestämmer sig för att "luftas". Jag bestämmer mig då för att även låta den andra linsen få följa den första - sitter som berget! Gahaaaa! Finns det någon "lins-van" som kan förklara detta fenomen för mig!? | |
| Rooibos-Rob - Ej medlem längre | 2010-12-11 18:51 | |
![]() | Bli vegge, koka soppa på en lins. | |
| Tess 08 | 2010-12-11 18:52 | |
![]() | Jag känner igen problemet, Grönis :) Har samma problem... samt att jag har otroligt svårt att peta mig själv i ögat | |
| Laserswärd | 2010-12-11 18:54 | |
![]() | Låter som om du borde byta linsmärke. Boka tid hos din optiker. Har haft linser sedan jag kunnat använda mjuka linser (det fanns inga mjuka linser till mig förrän jag var 16 pga av mitt grava synfel) och jag har aldrig haft några av de problemen som du talar om. Kan säkerligen bero på att våra ögon reagerar olika på linser oavsett märke också. Men som sagt, boka tid hos en optiker. | |
| pion ekrot | 2010-12-11 18:55 | |
![]() | Det ska funka tämligen problemfritt så jag tror det är bäst att gå tillbaka till optikern. Eller gå till en optiker, om du köpt linserna direkt på nätet. | |
| pion ekrot | 2010-12-11 18:56 | |
![]() | Arr, smurf Laser. | |
| Gunilla _ | 2010-12-11 18:56 | |
![]() | Det är inte så att du är torrare i ögonen frampå kvällskvisten? Det blir jag och då sitter de ju betydligt bättre... | |
| Laserswärd | 2010-12-11 18:57 | |
![]() | Finns ju sådana där ögondroppar som är anpassade för linsbärare som känner att ögonen börjar bli torra. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-11 18:59 | |
![]() | Jag har varit hos optiker, det är där jag fått dom (är inte det ett måste för att få linser!?) Har testat två märken, båda sitter bra... Han har kollat med nån sån där "mojäng" som lyser och kollar, testat trycket mm. Vad jag undrar är varför linsen inte tål lite "pill på ögonlocket" när jag vill att linsen ska sitta där den är. När jag däremot vill ha ut den så sitter den hur slimmat som helst. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-11 18:59 | |
![]() | Ah! Vad gör du då Gunilla? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-11 19:00 | |
![]() | Ögondroppar, blir ner till optikern på måndag :D | |
| sejmårr | 2010-12-11 19:03 | |
![]() | Har du kanske lite fel teknik när du ska ta ur linserna? | |
| Laserswärd | 2010-12-11 19:04 | |
![]() | Ja, men jag tänkte ju att om linserna beter så som du förklarar det så kanske du getts fel linser för dina ögon, det är därför du skall gå till en optiker. Alltid när jag getts en ny sort så har optikern bett mig att komma tillbaka om de skulle strula, så får jag testa en ny sort :) För de skall inte bete sig så för jämnan som du förklarar det. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-11 19:05 | |
![]() | Hade linsövning nere hos optiker och fick beröm, var inga problem alls. Kan nog vara som Gunilla_ säger - torra ögon. Ska fixa ögondroppar och testa. | |
| Gunilla _ | 2010-12-11 19:05 | |
![]() | Ehum, tar linsvätska eller bara vatten på fingret och duttar på ögat (förmodligen något man inte ska, men det funkar ju). Men som Laserswärd skriver, det finns ju "riktiga" ögondroppar att använda. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-11 19:08 | |
![]() | Jag har testat två olika märken och storlekar på lins, bägge sitter bra enligt optikern och det känns bra. När jag tänker efter så har dessa "smitningar" skett inom en timme efter att jag satt i linsen... aldrig senare på dagen. Hur gör man då? Ja, går det att få ögat "torrare" lite snabbare? ;) | |
| annakarineli | 2010-12-11 19:43 | |
![]() | Du kanske ska ha en större/mindre lins? Jag hade ett par som var större ett tag, men det krånglade lite och de verkade helt enkelt inte passa min ögonform. Men sen är det nog något som kan hända med alla linssorter. Ibland trillar de ut av minsta lilla, eller inget alls och ibland sitter de som sugklockor... Huvudsaken är ju att det inte är ett problem som upplevs allt för ofta och att linserna på det stora hela upplevs som behagliga och inte märks av. | |
| annakarineli | 2010-12-11 19:44 | |
![]() | Oj, förlåt, nu läste jag inte ditt alldeles egna sista inlägg! | |
| eeistan | 2010-12-11 19:46 | |
![]() | Glasögon är bäst för ögonen om du har ögonproblem. | |
| nystan1 | 2010-12-11 19:48 | |
![]() | Låter som att du är för torr i ögonen. Prövat tårersättning? | |