Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 677

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2010-12-17 16:17
Antal inlägg: 226

Bråk om Dajm

I en butik i en shoppinggalleria i norra Stockholm uppstod en rejäl konflikt nyligen, som jag blev vittne till. Pojken, ca 6 år, ville ha en Dajm (jo jag föredrar gamla stavningen) och mamman vägrade köpa den. Pojken blev högljudd och ledsen och förbannad, och mamman likaså. Hon tappade till slut helt behärskningen och slet och rev i pojken och skrek åt honom, det var olustigt att se. Är det så himla viktigt med principer jämt? Det handlar om så små pengar att pojken gott kunde fått sin dajm, tycker jag som själv är stor dajm-ätare. Och jag tycker också att man som vuxen bör kunna behärska sig. Och man undrar ju hur det går till i hemmet om det går till sådär ute bland folk.

Hur gjorde du när barnen är/var små och ville ha godis eller annat du inte ville köpa? Hur hanterade du konflikten?

Gitarrmagnus2010-12-17 16:19
Antal inlägg: 5045

Hur stavas Dajm nuförtiden?

Bitte - Administratör2010-12-17 16:20
Antal inlägg: 24200

Jag har burit ut gallskrikande ungar från affären åk hem och sedan tillbaka för att att handla klart senare,, som tur är bor jag i en liten ort där man vet vem den andra är så varukorgen har vari bara satt åt sidan ,,

Bitte

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-12-17 16:21
Antal inlägg: 226

DAIM vilket är asfult. I alla fall här i landet.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-12-17 16:24
Antal inlägg: 1338

Att slita och riva i sin son är väl kanske inte direkt lyckat. Det tyckte säkert inte mamman heller egentligen. Jag vet inte hur jag hade gjort - jag får fråga mina föräldrar hur de gjorde för att situationen inte skulle uppstå. Varken jag eller min bror har någonsin betett oss så i en butik har det sagts.

Jag hade troligtvis inte köpt chokladen för att lösa situationen iaf. Nej, det har jag svårt att se. Kan hända är detta inte första gången det händer? Man har ju sällan någon aning om bakomliggande faktorer när man bevittnar ett sådant skeende som du gjorde. Det kan finnas goda orsaker till att inte ge efter, och det kan vara så att mamman var för rigid. Svårt att säga.

bommarna2010-12-17 16:25
Antal inlägg: 366

Jag har åkt hem med mina barn och handlat en annan gång. För det mesta fick dem något litet gott.

Challe_B - Ej medlem längre2010-12-17 16:26
Antal inlägg: 5853

jag tycker du skulle köpt en dajm åt pojken.

Rooibos-Rob - Ej medlem längre2010-12-17 16:28
Antal inlägg: 926

Jag har inte barn själv, men om jag hade haft det hade jag nog gått på Bittes linje. Gallskrik ska inte vara en taktik som lönar sig. Och det ska barnen lära sig tidigt.

För övrigt är "Daim" en vedervärdig stavning. "Dajm" heter det ju. :-)

henrik_l2010-12-17 16:29
Antal inlägg: 918

Knappast att en unge blir bortskämd för att den får nåt litet när den är med i affären. Inte en chans. Det är bara löjliga principer av föräldrar som sen på det köper cigg åt sig själva.

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-12-17 16:30
Antal inlägg: 439

varför inte köpa dajmen, få tyst på ungen men sen behålla dajmen själv?

Challe_B - Ej medlem längre2010-12-17 16:30
Antal inlägg: 5853

nån mer än jag som minns reklamen "Knäck en Dajm!"?

tror det var tre personer i solstolar på stranden som sa det.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-12-17 16:31

Ska det vara någon som helst rim och reson i själva varunamnet så ska den väl ändå heta "Dime"? Vadå DAJM, DAIM liksom?

Egenskap - Ej medlem längre2010-12-17 16:31
Antal inlägg: 8331

Om jag hade sett någon förälder skada sitt barn genom att "slita och riva" i barnet hade jag direkt lagt mig i och gett kärringfan en rak höger. Synd att inte fler reagerar så.

mrsH2010-12-17 16:31
Antal inlägg: 565

Jag hade inte köpt dajmen till mitt barn... Skrik och bråk, det belönas inte med godis!
Men tycker inte heller att föräldern ska slita och dra i sitt barn.

Ett effektivt sätt att få "icke-tjatande-och-skrika nde-barn" är att i förväg innan man går in i butiken talar om att om du tjatar så får du INGET, men om du sköter dig så kanske det blir en belöning.
Det har funkat utmärkt på mina tre barn.

En gång var jag med om att en annan handlade glassen som ett barn (inte mitt) skrek om i butiken.. Det var en äldre dam som inte kunde motstå den lilla pojken. Jag hade blivit APGALEN på damen i det fallet...

Ett annat effektivt sätt.. om du nu vågar..är att själv bete dig som ditt barn. Lägg dig helt sonikamitt på golvet i butiken och gråtskrik "jaaaag viiiiill haaaa snälla barn och godiiii" Jag lovar att ditt barn (och för all del även de andra kunderna) kommer att bli häpna...

Rooibos-Rob - Ej medlem längre2010-12-17 16:32

anka_i_potta 2010-12-17 16:30:
"varför inte köpa dajmen, få tyst på ungen men sen behålla dajmen själv? "

He he, det är inte barnuppfostran, det är utstuderad ondska.

caughtbock2010-12-17 16:33
Antal inlägg: 7699

Barn ska bara äta godis på lördagar, för det sa min mamma.

Rooibos-Rob - Ej medlem längre2010-12-17 16:34

Bra inlägg av mrsH.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-12-17 16:39

Man skulle ju annars kunna tänka sig att byta ut chokladen mot några minimorötter? Det torde ju fungera alldeles utmärkt? Man bara beskriver lugnt och sakligt för sin son att det är mycket nyttigare och bättre ur alla synpunkter. Sen är saken utagerad? Barn är förståndiga varelser.

:)

gnill2010-12-17 16:42
Antal inlägg: 1942

Här skulle det aldrig bli en dajm på en vardag, och att ge efter för sånt i en affär handlar inte bara om "principer" utan om att _om_ man ger efter för det så får man igen det tusenfalt (tjat om godis varje gång man går till affären). Min son är dessutom sockerkänslig så skulle jag "ge efter" skulle jag ha en unge som gick upp i varv med ännu fler konflikter som följd. Däremot skulle jag inte slita och riva i mitt barn, men även jag har burit gallskrikande barn ur affärer. Som tur är skedde det ungefär samtidigt att han blev för stor för att bära på och stor nog att resonera med :)

Huvudsaken2010-12-17 16:43
Antal inlägg: 53

Mamman kanske skulle ha gjort det en annan förälder gjorde i en liknande situation: lagt sig ned på golvet och skrikit och sparkat. Jag kan berätta att barnet vars förälder gjorde så VÄLDIGT fort själv ville ut ur butiken

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?