Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 411 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 4DRAGONS | 2010-12-20 13:34 | |
![]() | Annorlunda Julmat Har ni nått på julbordet som inte är så "vanligt" Gärna Recept isåfall..Jag vill utöka det Vanliga julbordet med något smarrigt. GODJUL | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-12-20 13:34 | |
![]() | Pizza? | |
| Wonderlands_ | 2010-12-20 13:43 | |
![]() | Vi brukar äta rökt lax (upplagt på fat) med avokado, rödlök, creme fraiche, lite citron och gurka. Väldigt gott och enkelt. | |
| Lillstölla | 2010-12-20 13:45 | |
![]() | Vi har rökt rådjur på vårat julbord. Vet inte om det är ovanligt överlag, men gott som attan är det i alla fall! | |
| Fazilja | 2010-12-20 13:50 | |
![]() | Wonderlands_: Det låter gott. Är det en blandning som du lägger på laxen? Jag vill jättegärna ha receptet. | |
| Wonderlands_ | 2010-12-20 13:56 | |
![]() | Fazilja: det är något jag och mamma hittat på bara. Du tar rökt lax, lägger upp det på ett runt fat och skär upp gurka + avokado i stavar, samt finhackar lite rödlök. Lägg på detta ovanpå laxen, och sen droppar du över citron, saltar lite och kryddar lite med svartpeppar. Och klickar på lite creme fraiche. Om man kommer på något mer som passar på så är det bara att lägga till. | |
| 4DRAGONS | 2010-12-20 13:56 | |
![]() | Vad jag vet så har finländska julfirare ett helt annorlunda bord än vad vi har..finns det någon finsk här inne som har något att delge kanske.. Det med laxen lät gott. Steve Zissou det var rätt onödigt inlägg! Borde ha lagt tråden i Seriös | |
| 4DRAGONS | 2010-12-20 13:57 | |
![]() | Min mor gör en strömmingslåda även den egen"påhittad" så suveränt gott dock | |
| Fazilja | 2010-12-20 14:01 | |
![]() | Tack wonderlands. Jag äter inte inte kött, bara fisk - så kul med tips på vad man kan ha på julbordet. Så den kommer nog med. =o) | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-20 14:05 | |
![]() | Här hittade jag några recept på finsk julmat. - I övrigt har jag ingen aning om vad det är för en sida, så jag tar inget ansvar för innehållet (hinner inte läsa igenom). paulaz.se/?page_id=471 | |
| ArgsintEva | 2010-12-20 14:29 | |
![]() | jag har Ungerska korvar på julbordet ! | |
| ArgsintEva | 2010-12-20 14:31 | |
![]() | Fazilja : Lax i alla former är perfekt julmat och jansons frestelse vill man inte missa... | |
| Fazilja | 2010-12-20 14:33 | |
![]() | Ja argsintEva, ja jag har haft lax men inte någon god röra till. Ja jansons är ett måste! =o) | |
| BirgittaA | 2010-12-20 14:37 | |
![]() | Eftersom vi har vegetarianer i familjen så gjorde jag denna vegetariska Jansson förra året och den gick hem även bland köttätarna.: Oliv-Jansson med kapris En snabblagad Jansson där potatisen kokas i mjölk för att sedan gratineras i ugn. Det här behövs till 6 pers på buffé: 1 gul lök 1 msk + 2 msk smör 400 g potatis 1 ½ dl mjölk 1 ½ dl vispgrädde 1 tsk salt 1 dl urkärnade svarta oliver 1/2 dl kapris 1 msk ströbröd Gör så här: 1. Skala och skiva löken. Fräs den mjuk i 1 msk smör i en stekpanna. 2. Skala och strimla potatisen. Koka upp mjölk och grädde i en kastrull. Tillsätt potatis och salt. Koka potatisen sakta tills den är mjuk, ca 10 min. 3. Sätt ugnen på 250°. Hacka oliver och kapris. Blanda ner lök, oliver och kapris i potatisen och häll över i en gratängform. Strö över ströbrödet och hyvla över 2 msk smör. 4. Gratinera högt upp i ugnen ca 10 min, tills gratängen fått fin färg. | |
| Satyra | 2010-12-20 15:02 | |
![]() | FINSK KÅLROTSLÅDA Ca 1½ kg kålrötter 4 dl grädde 2 dl ströbröd 1 dl sirap 1 ägg 1½ tsk ingefära ½ tsk vitpeppar, ½ tsk muskot, 1 msk salt På ytan: ströbröd o smör Tvätta o skala kålroten. Skär i stora bitar o koka sakta i lättsaltat vatten under lock tills de är mjuka, ca 40 minuter. Häll av spadet o spara det. Mosa bitarna. Blanda ner ströbrödet som fått dra i grädden i moset o tillsätt sirap, lättvispat ägg o kryddor samt så mycket kokspad att massan blir lös. Häll i formar (gärna små folieformar), mönstra ytan med gaffel o strö ströbröd över. Tillsätt någta smörklickar o grädda i 180 grader 1½ – 2timmar. Gör gärna iordning lådan i god tid före jul o frys in. Låt tina i kylskåp o värm i ugnen. JÄTTEGOTT TILL SKINKAN ------------------------- ------------------ FINSK MOROTSLÅDA 1 dl ris, rundkornigt grötris 2½ dl vatten 2½ dl mjölk 250 g morötter 1tsk salt Lite vitpeppar Lite muskot 1 tsk sirap eller socker 1 ägg På ytan: ströbröd o smör Koka riset i vattnet. Tillsätt mjölken när allt vatten kokat in.Koka ca 40 min till en gröt. Låt svalna. Riv morötterna. Blanda rivet, kryddorna o ägget i gröten. Häll blandningen i ugnsform. Strö över ströbröd o små smörklickar. Stek i 200 grader ca 1timme. KAN FRYSAS ------------------------- ---------- Ps. Recepten är min syster Paulas! :-) paulaz.se/ | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-20 15:08 | |
![]() | Stek grönkål(juligt), pressa i vitkål och rör i creme fraiche och låt det puttra. Salt och peppar på det. Smakar ost när det är klart! Fantastiskt. | |
| m-70 | 2010-12-20 15:23 | |
![]() | Min syster fräste brysselkålen i vitlök, rödlök, olja och kryddase med salt och peppar. Det var jättegott. | |
| jon-ti | 2010-12-20 15:33 | |
![]() | Surströmming? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-20 15:33 | |
![]() | Satyra 2010-12-20 15:02 "Ps. Recepten är min syster Paulas! :-) paulaz.se/" Meh *?* Hahhaha :) Det här ÄR faktiskt inte klokt. Alla dessa lustiga slumpar... För om du kollar längre upp på första sidan, Satyra, så är det till din syrras sida jag har länkat. Haha :) | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-20 15:35 | |
![]() | Och jag menade vitlök, inte vitkål. | |