Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ökenräven2010-12-29 06:13
Antal inlägg: 5

Agerande - reagerande
När jag gick i 3an fick jag smärtsamt lära mig att om jag kastar en snöboll på Mats i 6an får det konsekvenser. Nu irriterar jag mig på en viss svenk konstnär som hävdar sin konstnärliga/mänskliga rättighet att fritt uttrycka sig genom att reta upp en stor del av av den muslimska världen. Detta har lett till terrorbombning samt personskydd för konstnären som kostar miljontals kronor.
Konstnären berättar glatt att han gjort nya fina teckningar, samt att han sover gott. Ponera att terrorbombningen krävt 50 dödsoffer...
Tycker att vi i sverige har finfina rättigheter, men också skyldighet att vårda dessa rättigheter. Skicka Vilks på studieresa till afghanistan!

Träsmak2010-12-29 07:01
Antal inlägg: 882

Är det Vilks fel att muslimer inte har humor som alla andra människor i resten av hela världen?

För övrigt tycker jag att man kunde lägga ner pengar på att sätta honom i en tecknarskol. Han är ju så jävla dålig att man skäms när han representerar svenska konstnärer på den internationella scenen.

slånbär2010-12-29 08:09
Antal inlägg: 5539

Håller med träsmak här. Visserligen kan man ju tycka att man kan visa respekt för andra människors religioner men nu lever vi i ett land med religionsfrihet och yttrandefrihet och så länge han gör sina grejer här så får nog muslimerna gilla läget och inse att dom kan vara tacksamma för att dom i alla fall fritt får utöva sin religion här i det landet dom bor. Det finns många muslimska länder som är bra mycket mer restriktiva när det gäller andra religioner och kulturyttringar så innan man slänger första bomben ska man nog fundera över hur man själv agerar mot oliktänkande. Att måla några teckningar som upplevs som kränkande är väl inte värre än att stena en våltagen kvinna eller en homosexuell person?

silverbjälke - Ej medlem längre2010-12-29 08:43
Antal inlägg: 928

träsmak har rätt, både gällande humorn hos vissa grupperingar och konstnärens begränsade begåvning.

killen är ett PR geni, han är för usel för att lyckas utan ett billigt skämt medvetet riktat mot en grupp han visste skulle reagera.
och han fullföljde, det är värt all respekt för lite visad målmedvetenhet och humoristisk jävlaranamma.

fram för fler medborgare av det slaget, vi skall inte kuva vår egen yttrandefrihet, satir, humor och vardag för att vissa grupperingar är lättstötta.

Gautama2010-12-29 08:44
Antal inlägg: 6854

ökenräven tror du att han visste innan han målade vilka konsekvenser det skulle bli? Han kanske har lärt sig konsekvensen som du gjorde när du kastade snöboll på Mats i sexan?

För övrigt så håller jag med träsmak och slånbär. Helt galet att man ska behöva skyddas bara för att man ritat en dålig teckning. Problemet ligger inte hos Vilk.

wildman2010-12-29 09:10
Antal inlägg: 3860

Konstnären är en respektlös idiot, men självklart i sin fulla rätt i ett fritt samhälle att göra det. Jag tycker dock personligen att det är betydligt mer smakfullt att respektera andras åsikter och inte provocera för provocerandets skull.
Sen är det helt ointressant att vissa muslimska länder inte kommit lika långt i yttrandefriheten, det är deras problem. Vi ska ju faktiskt komma ihåg att för 100 år sen var det ingen hit att vara homosexuell eller vara en röstbenägen kvinna i Sverige heller. Så saker kan gå fort.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-29 09:58
Antal inlägg: 9204

wilks är en hora. porträtterar man judar som smutsiga hundar i media är det hets mot folkgrupp. mot mohammed däremot ska skändningen skyddas.

Drejo2010-12-29 10:00
Antal inlägg: 134

Visste inte att Mohammed var en folkgrupp.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-29 10:03

visste du inte att mohammed representerar en folkgrupp så bör du inte deltaga i debatten. läs en kalle anka med mellanöstern tema. bilda dig. återkom.

vildman2010-12-29 10:14
Antal inlägg: 224

Ramsay har en poäng.

vildman2010-12-29 10:14
Antal inlägg: 224

Eller flera ;-)

blankomblank2010-12-29 10:21
Antal inlägg: 1403

att leva för konsten har man ju hört men att dö för den?...
Kanske det största med den konstnären vore att göra just det, dö för konsten. Har någon annan gjort det tidigare? Fan också Andy Warhol
Han går då inte till historien som den största konstnären i alla fall. Budskapet är ändå för enkelt på något sätt. kanske är han bara mediakåt?

blankomblank2010-12-29 10:24

Representerar Jesus en folkgrupp?
Ni måste ju ändå mena en religion. Vi kan väl inte förutsätta att alla i mellanöstern är trosutövare.
Vet du inte det Ramsay tycker inte jag att du ska vara med i debatten. Gå högstadiet igen de har en bra kurs i geografi och religion.
:)

ramsay - Ej medlem längre2010-12-29 10:27

jesus representerar den kristna västvärlden vare sig sekulariserad individ eller inte. abraham judendomen. mohammed islam.

blankomblank2010-12-29 10:30

ja fast det blir nog inte samma rabalder om du tecknar av en anonym muslim. Eller gör en burka sketch.
senaste sex and the city filmen är ju jätteprovocerande mot arabvärlden. Ingen har blivit mordhotad där i samma utsträckning som vilks.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-29 10:32

abraham som smutsig hund var ett vanligt grepp på 30 talet. undrar om yttrandefriheten diskuterades innan bilden med symbolik cementerats?

nytänk, inte alls.

skulle vara intressant att höra om sd anser wilks som samhällsuppbyggande konst (med rätt till stöd) eller inte? han platsar väl inte in i deras rena uppbyggande nationalromantiska förklaring av konst. men jag kan tänka mig att de kan tänka sig att göra ett undantag.

blankomblank2010-12-29 10:49

PÅ 30talet? Knappast. På den tiden stod ju vanligt folk med mössan i hand här i Sverige. Vi hade fattighus och levde inte i en global värld alls.
Det är väl fördelen med den tid vi lever i nu bara att vi här kan yttra oss fritt och genast få svar.
Det är precis rätt tid för denna typ av världssyndebatter, för vi lever inte längre i särskilt skilda världar

ramsay - Ej medlem längre2010-12-29 10:54

har du verkligen inte hört talas om hitlers propaganda maskin? och jo, även sverige publicerade dylikt material.

blankomblank2010-12-29 10:57

Jag betvivlar inte att det publicerades men jag tror inte att vanligt folk engagerade sig i detta. Där jag bor fanns det knappast judar alls och många upplevde svält under denna period av ransonering och hårda vintrar. Jag menar bara att vi idag har lyxen att engarera oss i världsproblemen därför att vi har det bättre ställt än gemene man på 30talet

ramsay - Ej medlem längre2010-12-29 11:11

faktiskt fanns det vanliga arbetarpatrask tyskar som engagerade sig och reagerade mot nazipropagandan. och i ådalen 1932 var vanligt arbetarfolk så samhällsengagerade att det resulterade i rubriker världen över.

men visst, idag är fler mätta och borde kunna se skiten för vad det är.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?