Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade58
Mobilspel
Pågående18 759

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mimikryp2011-01-19 14:08
Antal inlägg: 9057

Pulsklocka?
Vid en forumsökning på "pulsklocka" hittade jag inte ett enda resultat! :-(

Jag funderar på att köpa en pulsklocka. Jag har kollat på olika modeller på det stora inter-nätet. Vad är viktigast att tänka på när det gäller att välja modell? Jag vill att den ska vara vattentät och lätthanterlig (alltså lätt att förstå sig på). Jag läste om någon modell som lagrar de tolv senaste träningspassen i minnet och lägger upp kurvor över förbrända kalorier och så, och det låter ju bra. Men det kanske är en funktion som brukar finnas i denna typen av klockor?
Rent spontant tycker jag att det känns naturligt att gå till en klockaffär för att köpa en klocka, men varken Ur&Penn eller Stjärnurmakarna verkar ha den här typen av klockor i sortimentet. Jag har sett att de säljs på till exempel Intersport, men kan man gå till en sportaffär och få prata med någon som faktiskt är påläst på klockor?

Jag är också extremt morgontrött och svårväckt, och har tidigare läst om klockor som ser till att man vaknar när man är i rätt del av REM-sömnen. Kan en vanlig så kallad pulsklocka även ha denna funktion?

Har du en pulsklocka? Vad är du i så fall mest och minst nöjd med hos den? Vad kostade den? Var köpte du den? Hur använder du den (förutom att ha koll på tiden)?

Ella-672011-01-19 14:15
Antal inlägg: 157

Åh..jag kan lätt rekommendera en Garmin Forerunner, med GPS, pulsmätare mm mm. Det är otroligt rolig att springa med den!! Sedan kan du sätta dig ner vid datorn och analysera varje meter du sprungit/gått. Köpte en för ett halvår sedan, kostade runt 3-4 000, finns i olika varianter..men den tar helt klart träningen till en ny, rolig, utmanande nivå!!

Ishoa2011-01-19 14:45
Antal inlägg: 8

Nu för tiden vet jag att man kan få tag i en nu Garmin Forerunner för ca 1200. Min sambo har en sådan och är väldigt nöjd med den!

Mimikryp2011-01-19 14:51

Puh, det låter ju bra, med tanke på att jag tycker att tre-fyratusen för en klocka är lite väl saftigt.

En sak till jag glömde fråga om från början..: På en del modeller står det att det är touch-sensor, vilket jag förstår som att man ska hålla fingret på en sensor för att den ska läsa av ens puls? Stämmer det verkligen? Jag vill ju att klockan ska känna min puls bara genom att jag har den på mig, men det kanske inte är så det fungerar?

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-01-19 14:55
Antal inlägg: 143

Jag köpte en Garmin Forerunner för några år sen och det är en av de bästa prylarna jag köpt! Jag var skeptisk för den var dyr, men den är en helt suverän träningskompis helt enkelt. Tidtagning självklart, pulsmätning, tempo, GPS. Jämfört med en pulsklocka utan GPS är den ganska dyr, men jag rekommenderar den ändå starkt!

Ella-672011-01-19 14:59

Ser att de är fler än jag som har samma kärlek till Garmin..det går inte att gå in på deras hemsida just nu..Borde kanske ta betalt för den reklam vi ger dom här ;) Men helt klart en suverän investering..och nej...du behöver inte hålla fingret på en sensor!

Mimikryp2011-01-19 14:59

Jag har kikat lite nu, och hittar Garmin Forerunner för mellan 1600:- och 4000:-. Det är förstås olika modeller, men vad har fyratusenklockan som inte sextonhundraklockan har?

Jag kan ju tillägga att jag inte är någon löpare! Jag gillar inte att ge mig ut och springa. Däremot tar jag gärna långa och snabba promenader i skogen, och på gymmet kan jag springa på löpband, men framför allt satsar jag på motionscykel, crosstrainer och indoor walking.

Ella-672011-01-19 15:02

Mimi..vänta och se..klockan kan locka dig till små skutt i skogen..det är så himla kul att sedan kunna se exakt hur och vart man rört sig :)

Ishoa2011-01-19 15:33
Antal inlägg: 8

Ja, speciellt om man orienterar eller har en karta över området. Då kan man skanna in den och se exakt hur man rört sig. Med en Garmin mäts pulsen med ett pulsband som du har strax under bysten. Eller i alla fall de modeller jag sett.

Mora Xella - Ej medlem längre2011-01-19 15:46
Antal inlägg: 229

Det precis lika bra att vara utan pulsklocka. Vad ska du ha den till? Tiden har du i mobiltelefonen om man inte nöjer sig med att uppskatta solhöjden. Pulsen kan du ta på radialis (handledens tumsida) om det nu är så intressant.

Ella-672011-01-19 15:49

Mora..lite svårt att springa och räkna pulsen på handleden samtidigt..jag kommer av mig hela tiden.. ;) Skämt och sido...en pulsklocka är enormt bra för att maximera träningseffekten.

__SaNnIs__2011-01-19 15:51
Antal inlägg: 105

Min sambo använder sig utav en Garmin..
Skitbra enligt honom, haft den i ca 3år och använder den flitigt.
Den registrerar dina spring rundor i google earth så du kan blicka tillbaka..
kostade ca 2500:-
Är man en sådan som känner att det är värt det så ska man absolut köpa det... Jag var skeptiskt mot min sambo men eftersom han springer dagligen så kommer den till väl användning :)

Ella-672011-01-19 16:13

Jag kände precis likadant innan..men ångrar inte köpet det minsta!! Som du säger, den lägger upp rundorna, sedan kan man enkelt föra över det till en kalender (som finns färdig redan) och föra träningsdagbok! man kan sedan lägga in någon annas tid och tävla mot denna..och sedan se på klockan om du springer fortare eller behöver öka lite :)

Mimikryp2011-01-19 18:47

Så man har ingen egentlig nytta/glädje av en pulsklocka om man inte är ute och löptränar?

Mimikryp2011-01-19 18:48

Måste man förresten säga till pulsklockan att "nu ska jag träna", eller fattar den det själv?

Ella-672011-01-20 09:06

Mimikryp...Vänder på din fråga, Vad är det DU vill använda en pulsklocka till? Utifrån det kan man sedan rekommendera dig typ osv. :) Och min klocka startar jag såklart, låter den lokalisera sateliter och ställer in vilken typ av träning jag just då ska göra och vilken slags "redovisning" jag vill se på skärmen under tiden jag tränar. Sedan när jag kommer hem har jag en mottagare i datorn, ser ut som ett litet USB minne, som känner av att en aktivitet har skett i klockan och då för över allt till dataprogrammet, så kan jag sedan få en redovisning på datorn.

La bruja2011-01-20 09:45
Antal inlägg: 505

Gud vad det verkar komplicerat. Jag skulle aldrig komma iväg om jag skulle hålla på med sånt varje gång. Om man är vanlig vardagsmotionär och inte har som mål att blr snabbare och bättre utan bara må bra av lite lagom vardagsmotion då känns det som överkurs.

Ella-672011-01-20 09:52

La bruja..tänk att så kände jag också...innan jag köpte den :)

Hoodman - Ej medlem längre2011-01-20 10:06
Antal inlägg: 2826

Ella, du får det att låta så mycket mer komplicerat än vad det egentligen är.

Ella-672011-01-20 10:08

Nämen..tänka sig..det var då rakt inte meningen! :) Är bara så jäkla exalterad över den glädje och extra morot den givit mig i min träning!! Okej..ska tagga ner..:)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?