Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apajävel | 2011-01-20 16:43 | |
![]() | Någon hästkunnig? Jag vet inte om det passar här, men jag skulle behöva hjälp och vänder mig till er andra Betapetare. Med så mycket kunskap så måste någon veta. Jag rider en häst som inte är väldigt välutbildad, och har fått lite ordning på honom. I dressyren bjuder han fint och går med nacken böjd, dock bakom lodplanet och med mindre ryggresning och undertramp än vad man kan önska. Detta har jag dock inledelsevis ignorerat och varit nöjd och uppmuntrat honom att hitta sin form i lugn och ro. Nu börjar det svåra med att få honom att hitta lodplanet istället för att lägga sig under det. Jag vill ha tips på övningar, ryttarens hjälper och inverkan och annat som kan hjälpa mig. Jag vet att jag kommer få nöja mig med endast ett par steg i början, så var skall jag börja? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-20 16:59 | |
![]() | jag skulle betala en slant och utforma ett program med en tränare om jag var osäker på hur jag skulle gå vidare. det är det bästa tips jag kan ge. annars kan du ju kolla här: www.bukefalos.com/cm..._i ndex.php | |
| apajävel | 2011-01-20 17:25 | |
![]() | Jag tänkte i första hand fråga om någon vet här innan jag anlitar tränare. Om det fanns några bra tips att börja med, så jag slipper kostnader så långt som möjligt. Är ju fattig student ^^ | |
| Succulent - Ej medlem längre | 2011-01-20 17:29 | |
![]() | träna cavaletti för att ge honom lite kroppskänsla | |
| Succulent - Ej medlem längre | 2011-01-20 17:30 | |
![]() | billigt o enkelt | |
| apajävel | 2011-01-20 17:33 | |
![]() | Har tränat en del cavaletti, problemet är att han blir jättehet så fort han ser bommar och springer med huvudet i skyn. Men tänkte du vanliga travbommar på rakt spår eller lite all möjlig cavaletti? | |
| le-lou | 2011-01-20 18:05 | |
![]() | Beställ Kyra Kyrklunds filmer, de förklarar ganska bra saker och ting även utan tränare. På tal om cavaletti - testa och spring på - så fort du märker att han börjar hetsa, volta tills han lugnat sig och fortsätt så ända fram, han ska inte heller ha en så lång väg att han hinner jaga upp sig. Antingen det eller så lägger du bommarna i volten, då kommer han inte upp o fart. | |
| aftina | 2011-01-20 18:29 | |
![]() | en bra övning, där du kan använda bommarna utan att ta dig över dom är att galoppera RUNT dom...i sakta, samlad galopp...bygger bra ryggmuskler, vilket han behöver för att kunna gå i rätt form..för att kunna bära sig...blir ju även miljöträning för bommar...att man inte behöver rusa ÖVER dom...man galopperar runt två i taget liksom...vet inte riktigt hur jag ska förklara...*funderar* | |
| Nilla79 | 2011-01-20 18:44 | |
![]() | Drivning, drivning, drivning..... jag tycker det låter som att hästen bara knäcker av. Strunta i huvudet och och tänk framåt-uppåt! Kolla så han reagerar för snabba hjälper. Såna här problem brukar rota sig i -för dåliga kontakt mellan tygel/mun/bakben, allt måste "sitta ihop" -för dålig drivning -framtung häst -segridning (som jag kallar det;) ) Min ridning på såna här hästar handlar mycket om, action, tryck bakifrån, drivning drivning DRIVNING från sätet och viktigast av allt, snabba reaktioner:) | |
| apajävel | 2011-01-20 21:28 | |
![]() | OK, bra tips allihop. le-lou; det är ungefär så våra cavalettipass ser ut, jag försöker distrahera med volter och överraskningsmoment, men det känns som att han laddar upp sig när man kommer in i manegen och han ser bommarna överhuvudtaget. Kanske ska rida med bommar där alltid? Aftina - jag förstår hur du menar men hur ska man placera ut bommarna? Som ett T eller på någon annat sätt? Nilla79 - eftersom han är rätt het så vet jag att jag själv ibland blir lite passiv i min ridning, att driva på rakt spår gör att han drar iväg men ska börja smått och vara mer aktiv på böjt spår och annars :) | |
| le-lou | 2011-01-20 21:52 | |
![]() | apa - ja det kanske är en ide att alltid ha de framme så han inte kopplar ihop det med att gå fullständigt bananas :). Vi hade en häst som blev helt knas så fort hon fick syn på hinder, fast på ett annat sätt - hon blev livrädd. Alltid när hon skulle ridas, åkte hindren fram, bara att de var i närheten var tanken och till slut kunde hon koppla av. Kan vara värt att testa, den effekten kan mycket väl fungera på det motsatta också. | |
| Malva01 | 2011-01-20 22:27 | |
![]() | Vilken typ av häst är det? Hur gammal är den? Är det kanske en fd galoppör eller travare? VAd har den annars för historik? | |
| apajävel | 2011-01-20 22:37 | |
![]() | En 15-årig maxad d-ponny. Går även som ridskolehäst några dagar i veckan, oftast med barn. Snäll och positiv men tycker det är alldeles för spännande med bommar och är som sagt ovan att arbetas på marken annat än med barn på ryggen. | |
| le-lou | 2011-01-20 22:58 | |
![]() | apa, förresten angående det med lodplanet. Mitt tips överlag är att inte stirra dig helt blind på nacken ... se helheten, är baken rätt? . Håller med Nilla här ovan för övrigt. | |
| le-lou | 2011-01-20 22:58 | |
![]() | nacke/nos. | |
| apajävel | 2011-01-20 22:59 | |
![]() | Nej det är den egentligen inte heller. Men det har blivit bättre, och jag tänkte väl att om han lyfter huvudet lite till så skulle han behöva använda bakkärran lite mer. | |
| apajävel | 2011-01-20 23:03 | |
![]() | Jag tycker inte att han hänger på bogarna heller egentligen, men vill inte att han ska börja göra det för att slippa undan när han ändå "är där nere" eller vad jag ska säga. | |
| frukantarell | 2011-01-20 23:23 | |
![]() | Tumkörning? I närheten runt och över bommar. Inte säkert det fungerar med din häst. Bara ett tips. Lugna sansade och avslappnade pass. Glöm inte att ha kul tillsammans. Hoppas ni löser "formen" ; ) | |
| le-lou | 2011-01-20 23:32 | |
![]() | Mycket handlar ju om hästens styrka att själv liksom "trycka på" ^^ Jag skulle först se till att skritta honom på långa tyglar och fokusera på att få honom bra på att gå i former på lång tygel. Är du bekymrad över att han går på bogarna så kan jag "lugna" dig med att är han en ridskolehäst så gör han troligen det redan i någon form, klart beroende på hur länge han har stått på ridskola..(du kan förresten ganska enkelt kolla det själv, stå ifrån honom typ 3 meter och stirra in dig på bog, huvud, frampartiet. Håll för med händerna så att du verkligen inte ser resten av hästen och glo nån minut på det. Sen gör du samma sak med bakpartiet, ser det ut som två olika delar från två olika hästar så går han förmodligen på bogarna - rumpan brukar vara avsevärt mindre musklad på hästar som gör det och man upplever det nästan vara två olika hästar). Gör mycket halvhalter- driv på, bredda händerna litegrann och håll mjukt, upp i galopp och se om han söker stödet i händerna. Träna överlag halter och massor av tempobyten - en bra övning som man kan göra när man är ute är att rida i sidled nerför milda kullar el liknande, tränar sidorna väldigt bra var för sig. Mycket voltridning el ja böjda spår överlag är också vettigt som jag skrev innan, också här tempobyten och longera gärna också på volt, kan ge dunder effekt på vissa hästar att de lär sig att bära sig själva lite mer på böjda spår. Tänk på att inte bara sitta och hålla honom i handen, det är då han spänner sig som mest - utan driv driv driv men sluta när han gör rätt. | |
| le-lou | 2011-01-20 23:32 | |
![]() | ja, ha kul. :) skitviktigt. Trådar som denna får mig att sakna ridningen, gaaaah. | |