Spelrum
Giraffen | 13 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 19 |
Mobilspel
Pågående | 19 163 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bladlusen62 | 2011-01-29 22:41 | |
![]() | körkort jag håller på att ta körkort ,något som jag skulle ha gjort för typ hundra år sen :-) ,men men bättre sent än aldrig, har nu kört 3 ggr och det har gått bra, den sista körningen var i rondeller och mycket körfältsbyten, det var lite svårt men det ger sig väl,, hur går/gick det för er när ni tog körkort ,tyckte ni att det var svårt ? och i så fall vilken bit , körning eller teori,, ? fick ni göra om era prov, eller klarade ni allt på första försöket vid uppkörning + teori, jag vet att jag är lite frågvis, men den som känner sig manad får hemskt gärna skriva hur det var för er ... | |
Hoodman - Ej medlem längre | 2011-01-29 22:41 | |
![]() | En vecka, 12 lektioner. | |
le-lou | 2011-01-29 22:59 | |
![]() | gick åt helvete. Jag har aldrig varit säker bakom ratten och bilen och allt levande i omgivningen är inte säker med mig i. Svåraste var att köra om vilket jag iofs aldrig gjorde heller, jag brukade sakta av och be att få gå ur istället. spektaklet slutade med diket för vår del, jag och min körskolelärare som tyvärr fick åka till sjukan med nackspärr av att ha mig som kund. Minns fortfarande hur jag traskade hem på motorvägen ursinnig på hela världen. Var väldigt emot att börja ta från första början och kände mig tvingad till det för ett jobb men avslutade också hela vansinnet där och då. Har fortfarande inte körkort, jag gillar inte bilar nu heller för den delen. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-29 23:27 | |
![]() | nej inte svåt med körkortet,men svårt att få tiden att räcka till,till allt,det är lättare att ta körkort nu´än när jag tog det för nu är bara ett svar rätt på frågorna,förut var det mellan 0-4 svar som kunde vara rätt på varje fråga, | |
Blue Lagoon | 2011-01-29 23:29 | |
![]() | Det är absolut inte lättare idag eftersom det krävs betydligt mycket mer vid körningen. Har en brorson som nyss tagit körkort och trots två års övningskörning med mor och far så krävdes det ganska många lektioner på körskolan plus en kuggning innan han fick lappen. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-29 23:41 | |
![]() | att övningsköra i två årärman seriös då? | |
mistmaster | 2011-01-29 23:44 | |
![]() | får väl säga att teorin var lite svårare än körningen eftersom jag fick skriva om en gång. 1 fel för mkt, djävligt surt. men men.. sista april -08 var uppkörningen. lätt som en plätt. :-) | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-01-29 23:46 | |
![]() | Jag fick inte övningsköra med någon, är inte tillåtet i Tyskland. Men 12 lektioner och fick lappen direkt. Fick BECE-körkortet då. :) | |
slånbär | 2011-01-29 23:47 | |
![]() | Min artonåring tog körkort i höstas. Han började lite lätt att övningsköra nåt år innan med oss men jag var rätt feg och tyckte det var svårt att lära honom och svårt att våga ut i trafiken. I somras fick han ta lektioner på körskolan och då åkte jag med så jag kunde se vad han skulle lära sig för det är en sak hur man ska lära sig och en helt annan hur det funkar på riktigt ute i trafiken. Han hade tyvärr en lärare som inte var särskilt bra pedagog och pratade rätt dålig svenska så han var lite svår att förstå. Han körde sju gånger med honom och gjorde sedan riskettan och tvåan och efter det intensivkörde vi privat i ett par veckor för då vågade jag vara ute i trafiken med honom. Under tiden läste han teorin i boken och övade med körskolans cd. Han körde ytterligare en gång fast då med en annan kille som det gick jättebra med och efter det bokade han prov. Han hade tur och klarade teorin på första men blev kuggad på körningen då han blev så himla nervös. Han gjorde bara mindre fel som hade med uppmärksamheten att göra. Andra gången klarade han det. Jag kan rekommendera några lektioner i körskola och sedan mycket privat. plugga mycket teori hela tiden. Det hela är mer eller mindre ett lotteri både vad gäller teoriprovet och uppkörningen då det kan komma frågor som är jättekonstiga även för en som haft körkort i en massa år. Samma gäller uppkörningen- du kan ha tur och få en jättebra person men lika gärna någon som är jättepetig. Lycka till. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-29 23:48 | |
![]() | 1998 tog dom bort hinderbanan då man skulle köra mellan koner och vända på 60 sekunder och frågorna förenklades betydligt,sonen tog körkort på 2 månader och tog 30 lektioner på körskola,han gorde det ganska intensivt han övningskörde bara på körskolan och pluggad ca 5 timmar om dagen,han hadde nog klarat det snabbare om det funnits tillräkligt med tider att köra på | |
slånbär | 2011-01-29 23:52 | |
![]() | Det är ju ingen ide att prata om hur det var förr då det har varit olika under årens lopp både vad gäller teorin och körningen. Jag behövde tex aldrig köra halkbana då det inte fanns där jag bodde och körde men detta var 1982. Det intressanta är ju dom som har tagit körkort med nuvarande system och hur det har gått för dom. | |
nettan23 | 2011-01-29 23:56 | |
![]() | Håller på, men det går segt, svårt att hinna som sagt. Har man jobb, familj m.m. hinner man inte sitta 5 timmar om dagen och plugga. | |
Blue Lagoon | 2011-01-30 00:03 | |
![]() | "att övningsköra i två årärman seriös då?" - jo ttiittii nuförtiden får man det ser du. Borde väl du veta med alla förtielva ungar? ;)) | |
Yamma | 2011-01-30 09:32 | |
![]() | Jag tyckte att det svåraste var att anpassa hastigheten till situation (alltså att se situationerna). Det var också det jag missade första uppkörningen på. | |
arramis | 2011-01-30 09:42 | |
![]() | Tog kortet 1971 körde 9 x ½timme, klarade teorin. 1983 tog jag körkort på tung lastbil och det absolut svåraste var att backa efter backspeglar, har ff svårt för det. | |
apajävel | 2011-01-30 10:20 | |
![]() | Jag tog allt på första försöket. Halkan var kanonkul och det kändes väldigt nyttigt att ha känt på sånt underlag innan man tvingades till det pga vintern. Har i sommar haft det i tre år, och det är bland det bästa jag gjort. Man känner sig så himla fri, och kan snabbt ta sig vart man vill. Något som jag tycker är tråkigt är hur körskolorna mjölkar sina kunder på pengar. Jag hade kört dagligen i två år (övningskört) innan jag skrev in mig, men ändå tvingades jag igenom helt onödiga moment som "hur du startar bilen, hittar växlarna etc." Detta för att kunna bocka av på en lista, men jag kände att man hade kunnat korta det med 90% med ett par effektiva lektioner och sedan träning på mina svagheter. Det blev 12 lektioner. Att det nu tillkommit extragrejer som en extra riskutbildning, mörkerkörning och handledningskurser gör mig gladare än någonsin att ha tagit det redan. Men håll ut, deras "rensningsprocess" för att avskräcka och mjölka ut kan man lägga bakom sig när man klarar uppkörningen. Tips! Backspeglarna var 3:e sekund, övertydlig placering och en och annan hoppväxling ger starka pluspoäng. Sen är det bra att köra när det är skitväder, för då kan man visa att man har trafikvett. Så var glad om du får uppkörning i skitväder^^ | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-30 11:12 | |
![]() | av mina furtioelva ungar har den som harvat på längst hållit på i 5 månader ,för att det inte fanns tider på körskolan att köra på,eftersom jag inte har haft varken tid eller lust att köra med dom,då vi också har totalt fel bilar att övningsköra med så har dom om gått dit med lätta steg då dom längtat efter sina körkort | |
Mouche - Administratör | 2011-01-30 11:53 | |
![]() | Flyttas till snack eftersom detta inte direkt är en tråd som inbjuder till en seriös debatt. Mouche | |
vinter vit | 2011-01-30 17:14 | |
![]() | Ett B ska vara tufft att ta. Ute i verkligheten är det nödvändigt att kunna styra o förstå vad alla skyltar samt hur andra trafikanter uppförsig. Snö o halka..Då tror många att hastigheten ska vara samma som på sommaren..Nä så är det inte..jag vet Kör ca 8000 mil med lastbil .. Så ta det lungt där ute o håll avståndet. | |
Lillstölla | 2011-01-30 17:29 | |
![]() | Tyckte inte det var svårt att ta körtkort, klarade det på första försöket. | |