Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 554 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Araknoidea | 2011-02-27 16:37 | |
![]() | Störningsjouren Hej! Det är såhär att jag bor i ett lägenhetsområde där det förekommer en hel del oljud såväl nattetid som dagtid. Grannar har fester, renoverar flera dagar i veckan osv. Jag stör mig inte så mycket av det utan anser att bor man i en bostadsrätt så får man tåla lite ljud även om det kan vara irriterande. Jag har nästan aldrig fest bara när jag, min sambo eller min inneboende fyller år. Ett sånt tillfälle var i november förra året. Vi hade för ovanlighetens skull födelsedagsfest och eftersom det är fest varje helg i vårat område så struntade vi i att sätta upp någon lapp. Festen höll på från 19-00 och sen var alla ute. Förra veckan alltså 3 månader senare får vi en räkning från störningsjouren på 2700kr. Vare sig störningsjouren eller grannarna har försökt få tag på oss och jag var nykter den kvällen och anser mig själv kunna bedöma att ljudnivån inte var högre än vad den brukar vara på helgerna. Ska man betala och se glad ut eller kan man överklaga på något sätt? Andra med samma erfarenhet? | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:40 | |
![]() | Om man kan överklaga skulle jag göra det direkt. Eller så betalar du och ringer själv till störningsjouren varje gång du hör något. | |
| Omega 3 - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:40 | |
![]() | Låter helt galet - vad har de för bevis på att det ens skett om de inte ens varit i kontakt med er? | |
| winterdreams | 2011-02-27 16:41 | |
![]() | Överklaga! Skulle inte betala,man har på sin fulla rätt att nån gång då o så ha fest, o nu höll ni ju heller inte på hela natten, så skulle inte betala en sekin! | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:42 | |
![]() | De kan ju knappast ta betalt om de inte har kontaktat er. Ring och snacka med dem. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:43 | |
![]() | Ha ha, men bestrid bestrid bestrid. Om de inte har gjort en utryckning till platsen, vad skulle de då ha för anledning att skicka en räkning? | |
| Araknoidea | 2011-02-27 16:44 | |
![]() | Haha, ja jag blir lite sugen faktiskt. Hade det varit ett par hundralappar så fine. Men det är en orimlig summa tycker jag. De har inga bevis för att det var högt ljud heller, inga mätinstrument. Jag glömde tillägga att de plingade på dörren under kvällen och en kompis öppnade, men de ville inte tala med oss som äger lägenheten. De kom hit kl 22 och efter det så sänkte vi ljudet ännu mer. Jag kan tycka att det är en sak om det är fest hela natten lång. | |
| vinter | 2011-02-27 16:45 | |
![]() | Om ingen från dem pratat med er under den kvällen så har ju inte störningsjouren gjort sitt jobb egentligen, eftersom de ju blir ditringda för att stoppa/mildra det som stör. 3 månader låter ju dessutom som en ganska lång väntan på en räkning? Jag skulle överklaga direkt. Har ingen sagt något till er, hade ni ju inte kunnat göra så mycket åt att någon störts. | |
| vinter | 2011-02-27 16:45 | |
![]() | Jaha, de hade kommit förbi. | |
| vinter | 2011-02-27 16:46 | |
![]() | Fast fram till 22 brukar man ju få leva om lite oavsett? | |
| sfi | 2011-02-27 16:47 | |
![]() | Jag är tydligen väldigt okunnig. Vad är störningsjouren? Vem arbetar där? Vart går pengarna som du nog inte bör betala in? | |
| Araknoidea | 2011-02-27 16:48 | |
![]() | ress Jo de var ju hem till oss, en kompis öppnade men de brydde sig inte ett skit om att prata med oss. Jag var på toaletten när de ringde på, kompisen hade ju iof. kunnat be dem stanna, men jag tycker ändå att det är upp till dem att se till att få kontakt med oss. Jag har mejlat styrelsen och se säger att de inte ens behöver plinga på utan kan skicka en räkning ändå. | |
| sfi | 2011-02-27 16:49 | |
![]() | Till vem skall man överklaga? Störningsjouren är väl ingen myndighet och då är det inte givet att man kan överklaga - vilket skulle vara nästa instans? | |
| Omega 3 - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:55 | |
![]() | Jag trodde att man i Sverige var oskyldig till motsatsen bevisats. I det här fallet verkar det vara tvärtom..? | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:55 | |
![]() | Så störningsjouren kan åka till en lägenhet, ställa sig utanför och konstatera att "Aaah, här går det hett till", skriva ut en saftig räkning och sen åka hem igen? Det låter jäkligt konstigt. Jag skulle ringa och snacka med dem iaf (om de nu går att få tag i). | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-27 16:58 | |
![]() | Det kan ju vara lurendrejare också. Den här historien stinker lång väg. Gå till botten med detta, Arak. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-02-27 16:58 | |
![]() | Och vad ska man betala för???? Låter helt galet att man ska betala för ljudnivån. Jag skulle ringa till "störningsjouren" (vad sjutton är det för något) och fråga vad du ska betala för. Sen kan de inte kräva dig på pengar bara så där. Ta reda på mer fakta och vilka regler det finns. | |
| -Butterfly- - Ej medlem längre | 2011-02-27 17:19 | |
![]() | Såvitt jag vet så brukar "störningsjouren" åka ut till den angivna adressen, säga till hyresgästen och sedan skrivs en störningsrapport som skickas tillsammans med en faktura på kostnaden till bostadsrättsföreningen/hy resvärden som sedan debiterar hyresgästen...jag kan ha fel men kolla upp det med din förening/hyresvärd! Dom har ju ett avtal med den "störningsjouren" i så fall och vet vad som gäller. I många fall anlitas Securitas. | |
| Araknoidea | 2011-02-27 17:19 | |
![]() | Tack alla! Jag vet inte hur man ska gå tillväga, kanske är bäst att bara betala. Tid är ju pengar :S | |
| Araknoidea | 2011-02-27 17:19 | |
![]() | butterfly Ja så var det, räkningen gick via bostadsrättsföreningen | |