Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 18 579 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| moi_magnus | 2011-03-05 13:06 | |
![]() | Dygnsrytm Är du en person som älskar att kliva upp innan solen gör sin entré, eller sitter du hellre uppe framåt småtimmarna? Trotsar dina arbetstider din dygnsrytm? När är du som mest kreativ? Själv tycker jag att den svenska skolans tider är hemska; jag är mest kreativ på kvällen och skriver uppsatser och dylikt bäst då - faktiskt bäst mellan 23 och 02. Ändå ska man infinna sig i klassrummet kl. 8 varje morgon. Det tycker jag är fel. Några andra som vill delge sina åsikter? | |
| strömavbrott | 2011-03-05 13:36 | |
![]() | Jag håller helt med dig. Att skolan och en massa arbetsplatser ska börja så tidigt som sju-åtta är ju en kvarleva från den tid då det inte fanns elektricitet och man gick och la sig när solen gick ner, för att man kunde inte göra nåt i mörker. Nu har vi elektricitet och kan ha ljust dygnet runt så varför inte ändra skola och arbetsliv så att folk kan få sova ordentligt. Jag går helst och lägger mig vid två-tiden på natten och sover till åtta-nio om jag får sova som jag vill. Så jag tycker skolor skulle börja tio eller elva och likadant med arbetsplatser som inte måste ha jourverksamhet. Dags för en modernisering! | |
| moi_magnus | 2011-03-05 13:41 | |
![]() | Vad trevligt med någon som håller med! Det borde finnas alternativ för de som vill gå kvällstid också tycker jag - t.ex. skola mellan 16-22 eller något - jag tror att många skulle se det som ett bra alternativ.. Problemet där blir väl bara att få lärare och personal som är villiga att jobba så pass sent.. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-03-05 14:03 | |
![]() | Håller också helt med. Själv presterar jag inget vidare före klockan 12. | |
| caughtbock | 2011-03-05 14:10 | |
![]() | Jag håller inte med alls. Visst är det skönt att gå och lägga sig mitt i natten och vakna vid tolv-ett, men någon ordning får det ju vara. Allt går inte att individanpassas, faktiskt. Hur skulle ett sådant samhälle se ut? | |
| Maja G | 2011-03-05 14:34 | |
![]() | Jag är mest effektiv på morgonen/förmiddagen...Kv ällsjobb är inget för mig, men tyvärr måste jag ibland ta mina kvällskift ändå:( Min drömarbetsdag: 06.30-15.00,träna, handla laga mat och slappa resten av kvällen. Min kropp o hjärna funkar inte efter 17.00...Sover alltid vid 22.00 | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-03-05 14:41 | |
![]() | Varför sova bort halva dagen och sen gnälla på att man inte hinner med allt? Det är faktiskt otroligt mysigt att gå upp tidigt, ungefär 05-06. Allt är tyst och lugnt. Det vore något för stressade personer. | |
| Gautama | 2011-03-05 14:45 | |
![]() | Morgon finns inte för mig, förmiddag är morgon för mig. Frukost intas oftast runt tvåsnåret. Har precis avslutat frukosten för tillfället:-) Jobbar bäst eftermiddag och kväll. Även nätter jobbar jag mycket. Har tyvärr grymt rubbad dygnsrytm som jag försöker att ändra lite, men det är svårt. | |
| Guldplate | 2011-03-05 15:10 | |
![]() | Hoodman: Det är lugnt och mysigt redan vid 03-04 och det är väl skönt att kura ihop och somna i en lugn miljö och stämning? ;-) Själv är jag nog mest kreativ på natten då inget annat stör eller det inte finns så mycket annat att göra än att vara kreativ. Däremot så kan jag tycka att jag blir mer förslappad om jag har det som nu, dvs bara jobbar kväll. Förr kom jag hem och varvade ner. Nu vaknar jag nervarvad och kan hålla den nivån tills jobbet börjar. Sen gillar jag inte heller känslan av att ha dagar som går åt till att vänta in en tid jag måste passa. Spontaniteten försvinner lätt om det inte finns ett helt fritt utrymme för den. Så jag är delad i mitt tycke! | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-03-05 15:15 | |
![]() | Absolut, det beror ju helt på vilka tider man jobbar eller är i skolan. Men man måste ju också anpassa sig till de tider man har (om man har några) istället för att hålla på med trotsiga utspel bara för att man är till exempel morgontrött. | |
| strömavbrott | 2011-03-05 15:19 | |
![]() | Här ser man återigen dessa morgonmänniskor som tycker att de vet bäst hur andra ska leva sina liv. Varför skulle man inte kunna individanpassa skola och arbetsliv? Ett sådant samhälle skulle se fantastiskt ut, format efter människors behov. Jag är själv lärare och skulle inte ha något emot eftermiddagsskola. | |
| ANDERStG | 2011-03-05 15:41 | |
![]() | Om något borde man väl centrera samhällets rytm kring kl 12. Varför slösa bort dagsljus? Gå o sova kl 20 och vakna 4:30, det är bara en vanesak. | |
| flydet | 2011-03-05 15:46 | |
![]() | Det spelar nästan ingen roll när jag lägger mig på kvällen; jag vaknar alltid tidigt och är pigg. Det har till och med hänt att jag lagt mig fyra på morgonen och ändå vaknat vid sju och stigit upp utan problem. Dock brukar jag få dippar på eftermiddagen, och jag lägger mig inte sällan vid åtta-nio på kvällen. | |
| groenmeyer | 2011-03-05 15:59 | |
![]() | Jag är en nattuggla, tidigt uppstigande existerar inte i min värld. | |
| caughtbock | 2011-03-05 16:07 | |
![]() | Jag är ingen morgonmänniska alls faktiskt. Ville bara säga det... | |
| CallmeIngrid - Ej medlem längre | 2011-03-05 16:37 | |
![]() | Om jag hade somnat i tid så hade jag antagligen varit en morgonmänniska. Problemet är att jag typ aldrig somnar före ett på natten, och eftersom jag verkligen är en sov-människa får jag feta problem att gå upp före åtta. | |
| slånbär | 2011-03-05 16:43 | |
![]() | Men ni som tycker att det vore toppen med ett mer flexibelt samhälle -hur skulle det funka rent praktiskt? Visst skulle det vara jättebra med kvällskola, men det skulle ju samtidigt innebära att man skulle ha allting i samhället flexibelt för annars får man ju inte ihop det riktigt. Dom som jobbar på kvällen behöver väl tex barnomsorg och deras barn -ska dom också gå i skola på kvällen? Ska deras barn tex träna fotboll på dagtid då eller vad dom nu gör på fritiden eftersom dom går i skola på kvällen. Det är ju inte riktigt så enkelt att man kan ha båda delarna och få det att fungera med allt annat runt om. Själv skulle jag helst gå upp vid niotiden men inte vill jag jobba längre än till tre för det som jag gör idag och det går ju inte ihop. | |
| cizma | 2011-03-05 16:45 | |
![]() | Dyngsrytm.. vad är det..? | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-03-05 16:51 | |
![]() | caughtbock - Svar; Bra skulle ett samhälle se ut med t.ex. tvåskift i skolan, åtminstone i större städer där elevunderlaget är större. Det har faktiskt diskuterats. Ironi: Sömn är överskattat liksom könet som bekant nu har konstaterats vara en social konstruktion. Vår industris produktivitet tål inte att vi slösar bort tid på medvetslöshet utan ska vi hålla åtminstone jämna konkurrenssteg med låglöneländer med infinitessimalsemester får vi vackert hålla oss vakna och när vi väl är det ska vi konsumera för att hålla världsmarknaden vid liv: "Att sova nu, det går ej an!" (gammal sv.psalm) www.expressen.se/hal...-f or-fetma | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-03-05 16:54 | |
![]() | cizma- Vet inte heller vad dyngsrytm är. Verkar som om det skull kunna vara ngt med jordbruk - hur och när man ska gödsla, eller ngt? | |