Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2011-03-19 19:25
Antal inlägg: 5570

LCHF Recept
Jag undrar om det finns fler här som äter enligt LCHF.
Känner att inspirationen tryter ibland och skulle gärna få lite olika tips på maträtter, desserter osv.

Om någon känner sig manad att istället för recept diskutera just LCHF så finns här länken till en tråd som passar ypperligt väl för detta:
www.betapet.se/forum...ad id=19176

Maja G2011-03-19 19:37
Antal inlägg: 10730

min dessert som jag precis har ätit upp är LCHF

Alltså: mintchokladmusse!

Annars så gör jag kesoplättar och pizzor. Enklast är att googla LCHFrecept!
Hittar jättemycket bra. Skriver bara ingrediensen som jag ska ha tex LCHF kyckling eller LCHF lax

grönöga - Ej medlem längre2011-03-19 19:49

Maja. Jag har flertalet olika länkar till LCHF-recept. Tycker det vore kul att få "nya" recept från folk som trixat/testat lite och kommit på nya/egna varianter. :)

Maja G2011-03-19 19:51
Antal inlägg: 10730

ok...jag utgår från dessa recept och gör egna eftersom jag är ganska kräsen vad det gäller mat!

Miss_jk2011-03-19 20:10
Antal inlägg: 8941

Antar att du sett denna:
www.lchfrecept.com/

grönöga - Ej medlem längre2011-03-19 20:18

Ja Miss_jk, har sett den. När det gäller vissa rätter får jag trixa lite, jag använder inget som helst sötningsmedel, och vad det gäller fiberhusk o dyl så håller jag mig borta från det också. Cocos och mandelmjöl/nötmjöl använder jag lite av ibland.

Snoosy2011-03-19 21:10
Antal inlägg: 4273

Dessa bantningar är ju helt vansinniga.
Klart ni går ner i vikt om ni följer exakt vad dom säger.
Men tro inte att ni får i er allt vad ni behöver.

Läste igenom ett recept,
www.lchfrecept.com/S...px ?ID=1065
Vad är det frågan om??
Fy vad dom lurar folk.
Det där är inte bättre än ett recept från vår kokbok på muffins.

Snoosy2011-03-19 21:11
Antal inlägg: 4273

LCHF och GI går ut på att äta fett och dra in på socker.
Jag är inte mot själva id'en.
Men har man problem med ätandet så hjälper det inte att ta till sig en bantning som denna.
Allt måste ätas med måtta!

grönöga - Ej medlem längre2011-03-19 21:18

Snoosy. Det receptet du länkar till skulle jag inte baka/äta.

Som med allt annat så är det även när det kommer till LCHF tillåtet att tänka själv.
Och vad det gäller fanatiker som drar över alla gränser finns det alltid, oavsett vad saken gäller.
Precis som det i alla ämnen även finns motståndare, både sådana som är väl insatta/pålästa, och de som inte är det.

Kan vi nu återgå till syftet med tråden - tips på maträtter, desserter osv.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-03-19 22:12
Antal inlägg: 3488

Jag gjorde en alldeles utomordentligt god spenat- och kasslergratäng häromdagen. Lägg spenat (jag använde fryst den här gången) och kassler i en ugnsfast form. Riv ner lite ost. Blanda grädde, creme fraiche och ett ägg i en bunke och häll över formen. Eftersom jag improviserade så har jag ingen större koll på mängderna, utan du får höfta lite. Grädda 20-30 minuter i 200-225 grader. Enkelt och gott (och nyttigt)!

Efterrätter är jag själv måttligt intresserad av, men har bakat några kladdkakemuffins som blivit riktigt goda. Blanda ihop smält smör (100gr), choklad med 90% kakao (100gr), 2 ägg, vaniljpulver (och ev en skvätt vispgrädde). Häll upp i muffinsform och grädda i ca 6-7 minuter i 200 grader. Serveras med vispad grädde (med lite vaniljpulver i) och hallon.

flydet2011-03-19 22:19
Antal inlägg: 95

Jag brukar laga en LCHF-variant av Pasta alla Carbonara, där jag helt enkelt byter ut spaghettin mot strimlade bambuskott. De är perfekt al dente redan som de är, men rätten mår förstås bäst av att de är varma.

Knaperstek bacontärningar i botten av en kastrull. Häll på bambuskotten och en skvätt grädde. Låt allt bli ätvarmt. Red med en äggula precis innan du tar kastrullen från plattan om du vill ha tjockare sås. Ös upp allt i en djup tallrik. Lägg på en rå äggula på toppen och strö över svartpeppar. Det är gott med parmesanost på också.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-03-19 22:28
Antal inlägg: 3488

Apropå flydets recept... Jag brukar göra en variant av lasagne med zucchini istället för pastaplattor.

Gör en köttfärssås enligt eget tycke och smak som inte får vara för rinnig. Häll i en burk creme fraiche. Varva sedan köttfärsås och zucchini (skivad) i en ugnsfast form. Avsluta med ost på toppen, om du vill det. Zucchinin avger rätt mycket vatten, så för att inte få "lasagnen" för rinnig är det bra om köttfärssåsen är relativt torr.

Grädda i ca 20 min, i 225 grader. Ät med grönsallad av något slag.

Lill-IT2011-03-19 22:34
Antal inlägg: 31547

Så gör jag med Ulice. Kan även tipsa om att hackad broccoli är jättegott i.

grönöga - Ej medlem längre2011-03-20 12:42

Jag testade en ny dessert igår.

Vispade 1,½ dl vispgrädde med ca 1 tsk vaniljpulver i (alltså inte vaniljsocker) och ca 2 msk riven kokos.
Det ska vispas riktigt hårt. Sen klickade jag ner en ½ dl var i två dessertglas.
Grädden som var kvar, ca ½ dl, blandade jag ner ca ½ dl creme fraiche i + 1 dl frusna hallon (direkt från frysen) och så körde jag med en stavmixer tills hallonen blivit delade och allt blivit till en kräm.
Sen hällde jag "hallonkrämen" över kokosgrädden i desertglasen.
Det blev som ett mellanting mellan mousse och glass. Supergott.

grönöga - Ej medlem längre2011-03-20 12:45

Det är lite häftigt hur väl man känner den naturliga sötman i allt när man fått bort allt tillsatt socker och vant sig vid att vara utan det.

raisingirl2011-03-20 12:58
Antal inlägg: 253

Angående zuccini-lasagne, vi brukar lägga zucciniskivorna på hushållspapper och salta lite, låt ligga en stund och torka sen av, då dras det ut en del vätska. :)

En favorit är en röra på vitkål, purjolök, zucchini och morot som jag hittat på själv. Strimlar allting fint och fräser i smör. I med creme fraiche och låt puttra ihop. Kryddar med örtagårdskrydda, salt och peppar. Vi brukar oftast äta det till lax.

Hoodman - Ej medlem längre2011-03-20 13:00
Antal inlägg: 2826

Inte för att vara sån, men var annars skulle man knapersteka bacon - i toppen av en kastrull?

grönöga - Ej medlem längre2011-03-20 13:04

Hoodman. Man knapersteker inte bacon i en kastrull. Det gör man i en stekpanna. Sen lägger man de knaperstekta bacontärningarna i botten på en kastrull.

grönöga - Ej medlem längre2011-03-20 15:29

Idag blir det broccolilåda.

Lägg kokt broccoli i en ugns/gratängform, över den lägger du en blandning av smörfrästa skivade champinjoner, paprikatärningar och en finhackad vitlök.
Vispa 2 ägg, häll i en liten skvätt vispgrädde, ca 2 msk creme fraiche, en nypa salt, lite vitpeppar och grillkrydda (kryddhusets är helt fri från socker, glutamat och onödiga tillsatser).
Häll äggstanningen över grönsakerna, skiva ost i lagom mängd och lägg på så det täcker. Sen är det bara att grädda i 175-200 grader tills du ser att osten fått önskad färg.
Till detta kommer jag idag att ha stekta karréskivor.

Järnröret2011-03-20 15:38
Antal inlägg: 375

Ni borde ut och springa istället för att äta låtsasmat och tro att ni blir snygga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?