Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 576

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-03-21 22:56
Antal inlägg: 1457

mår katter dåligt av att vara inne och inte få gå ut
Jag tänkte att vi kan diskutera om vad vi anser om huruvida katter mår dåligt av att bara vara inne, då detta diskuteras friskt i en annan tråd som egentligen handlar om att köpa katt.

jag själv anser att det inte finns någe som är rätt eller fel. vill man ha katten inne så ha det med se till att katten får stimulans i form av klätterställningar och leksaker.
men jag skulle inte gå ut med katten i koppel, antingen är den inne eller fritt ute.

vill man ha katten ute så ha det då, min katt är ute och det är för att jag har möss ute som han gärna äter upp.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-21 23:04
Antal inlägg: 37631

ja dom mår dåligt,det är mot katters natur,det är egotrippat att ha en katt inlåst i en lägenhet i 15 år

amanda102011-03-21 23:09
Antal inlägg: 1

jag fick min katt när den var ett år och jag ville att den skulle gå ut!! har försökt allt men den vill inte, han nöjer sig med att sitta på balkongen och spana.katter lever i nuet och går inte runt och känner sig instängda så länge det finns saker för dom att göra. somsagt det finns katter som vill vara inne.....min katt är idag 11 år och jag försöker fortfarande få honom att gå ut....men han trivs inne :)

Devil_Star2011-03-21 23:13
Antal inlägg: 441

Jag anser att katter ska vara ute, det mår dom bäst av, att kunna springa ut och in. Jag har en katt, han får gå ut. Visserligen i vintras så var Simba mer innekatt än utekatt, men det var hans val.

Men det går att ha innekatter, bor man så olämpligt och man "måste" skaffa katt, så är det bästa att ha den som innekatt, men då gäller det att se till att den får mycket stimulans och få leka.

Men som sagt, jag tycker en katt ska ha den friheten att få gå ut!

Neaa22011-03-21 23:16
Antal inlägg: 162

Ingen skulle komma på tanken att låta en hund springa fritt hur som helst och om jag inte har helt fel så ligger det i deras natur också... ;)

Tommy 19792011-03-21 23:17
Antal inlägg: 1188

Det beror på, tycker jag, om det varit en innekatt från början eller ej. Är den så att säga uppvuxen inomhus och inte känner till något annat, då kan jag inte se något större fel med det. Att ha en katt på landet, där den kan vistas mer eller mindre fritt utomhus, för att sedan flytta in till stan där den måste stanna inne låter däremot betydligt mer tveksamt.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-21 23:18

ja det var ju också en liknelse

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-21 23:18

till Nea

le-lou2011-03-21 23:19
Antal inlägg: 17500

en katt som känner en sån trygghet inomhus att den vägrar gå ut, är antingen bara helt ovan vid utomhusmiljöer el skiträdd av sig. Att få vara ute är förstås det naturliga för djur, och det gäller alla djur.

Tom när vi köper ägg så ska handlar vi gärna från hönor som fått gå fritt och picka utomhus, om möjligheten finns. Varför gör man det? Kanske för att vi nånstans fattat att det är vi egon till människor som fråntar och motarbetar djurens naturliga behov och beteenden till att passa in i våra liv, och nu börjar trenden vända lite.... att vi faktiskt tänker till och inser att alla djur är värda ett hyggligt liv under den tid de lever?

le-lou2011-03-21 23:20
Antal inlägg: 17500

Nea - Alla kommer nog på tanken att låta sin hund springa fritt då och då åtminstone, och framförallt så ser man till att hunden får gå ute flera gånger om dagen, känna lukter, stimuleras av andra omgivningar än väggar och ett golv. Det är det som allt handlar om.

Mindymoo2011-03-21 23:23
Antal inlägg: 1743

Förr var mina katter inomhus vintertid och ute under semestern vid sommarstugan. De trivdes med båda delarna, hade inga problem att ställa om.
Men av olika skäl tvingades jag sälja stugan. Nu har jag två nya katter som ärinomhus hela tiden - det funkar eftersom jag har stor lägenhet. De har massor av leksaker och kan busa med varandra.
Veterinären säger att de är lika sunda och friska som de inne/ute-katter jag hade tidigare!

malman2011-03-21 23:31
Antal inlägg: 1457

om katten aldrig varit ute så tror inte jag att den lider. jag hade två katter förut där den ena varigt vildkatt och vågade inte gå ut, han var så rädd att han bajsade ner sig om han kom ut på balkongen. och den andra köpte vi som kattunge och han hade aldrig varit ute, de hade två klätterträd som var hopsatta till en och den tog upp ett helt rum, från golv till tak och tro mig de hade skit kul när de for runt i det trädet,

så jag tror inte det gick någon nöd på dom, sen så gömde jag rått kött lite varstans i lägenheten en gång om dagen som de fick leta efter och de tyckte de var minst lika roligt

peawan2011-03-21 23:32
Antal inlägg: 136

Neea2 - håller med.

Diskussionen för vissa verkar vara om vi över huvud taget har rätt att hålla djur, då det är onaturligt. Antar att dessa är veganer som inte brukar produkter som kommer från djurriket heller? För egentligen är ju all vår djurhållning omoralisk, om det ska handla om vad som är naturligt eller ej.

Såklart att man vill att de djur som finns i samhället ska må bra, vare sig de är inne eller ute, bruksdjur eller sällskapsdjur. Särskilt som vi ställt till det så med både biotoper och avelsarbete (som ju främjar funktion för oss framför överlevnad i fria naturen). Jag äter bra mycket hellre produkter från djur som fått vara ute, men trots allt - våra "frigående" hönor har också inhägnader, samma med grisar och kor. Varför skulle inte en rastgård eller innätad uteplats/balkong ge samma välmående för husdjur?

Megaherz2011-03-21 23:49
Antal inlägg: 3304

Tycker argumentet att en katt som aldrig varit ute inte lider av det. Var ska man dra den gränsen då? Fritzls källarbarn hade aldrig varit ute heller men det betyder inte att de inte ville ut (ja, det är ett extremexempel)

Ogillar djur i bur starkt, och att ha en katt instängd i en lägenhet är bara en stor bur. Har man inte möjlighet att låta en katt gå ut säkert själv eller ork att gå ut med den i koppel borde man inte ha en. Vem skulle stänga in en hund i ett hus och säga "Äsch, den vet inte vad den går miste om ändå"

peawan2011-03-21 23:54
Antal inlägg: 136

Hur ska en katt kunna gå ut säkert själv? *nyfiken*

Megaherz2011-03-21 23:56

På landet. Ingen risk för att bli påkörd eller paintballad eller vad satan folk gör med katter i stan. Och ja, visst finns det risker på landet med, men de känns "naturliga"

Megaherz2011-03-21 23:57

och väldigt off-topic men din profilbild är helcharmig

Neaa22011-03-21 23:58
Antal inlägg: 162

Bor man på landet så kan man ha utekatt men det är ju såååå många utekatter som verkligen inte har det så! De springer ute på asfalterade vägar i alldeles för kattäta områden... De stryker med i trafik, folk är arga på dem och kastar saker på dem...de slåss med varandra och är allmänt stressade! Är inte det oansvarigt att släppa ut en katt i sådan miljö?? Om man vill att katten ska ha en naturlig miljö så får man se till att bo på landet då där den har plats för ett riktigt eget revir...slipper utsättas för trafik och arga grannar! Man kan romantisera hur mycket man vill men det är inte många utekatter som jag vet som praktiserar något naturligt leverne...

Megaherz2011-03-22 00:01

Jo, det är oansvarigt. Att skaffa katt är för lätt. Man behöver ju inte träna katten, den klarar sig bra själv, den kan man bara släppa ut lite osv. Att en kat också har behov tas inte så mycket i åtanke som tex när man skaffar hund, eller ödla, eller kanin eller nästan vilket annat djur som helst.

apbur2011-03-22 00:05
Antal inlägg: 9699

En katt tycker säkert att det är roligare att vara ute än inne men det behöver ju inte betyda att den mår dåligt av att vara inne.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?