Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 18 794 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 1stclassriot | 2011-03-25 00:30 | |
![]() | Semesterersättning? Jag är timanställd inom restaurang och undrar lite hur det funkar med semesterersättning när man är just timanställd? När jag började på min arbetsplats sa mina arbetsgivare att jag får ut min semesterersättning om och när jag slutar. Jag hade en tre månaders provanställning som de sedan förlängde med en månad. Sen sa de ingenting och då övergick det till fast anställning, för det ska det ju enligt reglerna om arbetsgivaren inte har sagt till innan perioden tagit slut. Så om jag nu är fast anställd, men jobbar på timmar och inte på en "fast 40-timmars anställning" vad har jag för rättigheter angående semesterersättning då? Jag har för mig att man ska få det varje månad på lönen, men det har jag inte fått, då borde jag väl ha rätt att ta semester i år? Har jobbat på restaurangen i ett år i april. Är inte medlem i HRF så man får väl ingen hjälp där eller? | |
| curtan | 2011-03-25 00:35 | |
![]() | Varför är du inte med i facket är min första spontana undran? Är du med i A-kassan? När du slutar din anställning så måste arbetsgivaren utbetala intjänad semester på din sista löneutbetalning eller senast månaden därefter enligt 30§ semesterlagen. Beräkning av hur mycket du får ut i pengar enligt kollektivavtal: 5,4% x månadslön x antal semesterdagar Härtill kommer 0,5% av summan av eventuella rörliga lönedelar per intjänad semesterdag. Med rörliga lönedelar avses: -tillfälliga tjänsteställningstillägg - provision eller liknande rörliga lönedelar - ob-ersättning och liknande rörlig lönedel i den mån den inte inräknats i månadslönen. Det finns dock företag som "bakat in" semesterersättningen i lönen, kolla upp detta. Finns inget kollektivavtal är semesterersättningen 12% av intjänat belopp. | |
| 1stclassriot | 2011-03-25 00:47 | |
![]() | Jag är med i Alfakassan ja, betalar varje månad, men nej inte facket, har inte råd riktigt känner jag... Tror inte det är inbakat, då det inte står något om detta i specifikationerna. Företaget har kollektivavtal. Så jag har alltså rätt att ta ut semester i år? | |
| curtan | 2011-03-25 01:07 | |
![]() | Så länge som du är med i någon form av A-kassa så har du rätt att få veta av dom vad som gäller. Det ska även stå i avtalet vad som gäller, så även i din lönespec, & anställningsbevis. | |
| nygiants | 2011-03-25 04:00 | |
![]() | Det finns många anledningar till att inte vara med i Hotell & Restaurangfacket. 1. Dom tillhör LO dvs man sponsrar ETT politiskt parti, känns ju väldigt demokratiskt gentemot medlemmarna. 2. Varje gång dom förhandlar försämrar dom befintliga villkor. Semesterersättning skall betalas ut 1 gång per år generellt inom restaurang, många företag betalar ut när dom bryter räkenskapsår i bolaget (det kan du ta reda på via allabolag.se), en del betalar ut som "julbonus" , en del betalar ut när den anställde själv begär det tex i samband med semester. Din arbetsgivare är skyldig att berätta för dig när den skall betalas ut enligt lag. Ett svar som "om eller när du slutar" är inte förenligt med svensk arbetsgivarlag. På din lönespecifikation skall det tydligt stå om din semesterersättning är pålagd på den lönen som du får ut i en särskild kolumn, den kan tex då heta Semesterlön fast Anställda alternativ Semesterlön Extra Anställda. Om din arbetsgivare inte behagar svara på den här typen av frågor kanske den inte heller är lämplig att driva verksamhet av det slag. Det är då lämpligt att anmäla arbetsgivaren och säga upp sin anställning. Om din arbetsgivare däremot inte KAN svara på dylika frågor för den inte vet svaret, bör du genast bli diregerad till restaurangens ekonomikontor för att få svar på samtliga frågor gentemot deras ekonomiska skyldighet emot dig som anställd. Dock behövs inte särskilda utbetalningar såsom semesterersättning preciseras i ett anställningsbevis, då detta kan komma att ändras under pågående anställning, pga tex omskrivna lagar och regler. | |
| 1stclassriot | 2011-03-25 22:43 | |
![]() | Har inte fått något nytt anställningsbevis efter provanställningen och har heller inte fått nån specifikation sen juli, då företaget som betalade ut lönerna inte skötte sitt jobb. En av ägarna är även politiker så den personen är inte så engagerad i verksamheten även om personen är den som betalar ut lönerna. Så även om man ber om papprena så får man dom aldrig för personen kommer sällan till restaurangen :-( | |
| Pinocchio2 | 2011-03-25 22:51 | |
![]() | Hej, man måste skilja på rätt att ta semester och rätt till semesterersättning. Rätt till semester har man alltid och ska ha det enligt lag, det är arbetsgivaren skyldig att se till. Minst två veckor under sommarmånader. Semesterersättning grundar sig på antalet intjänade timmar. Tycker det låter konstigt att det inte står i anställningsavtalet. Har själv timanställda personliga assistenter och det skrivs alltid i anställningsavtalet. | |
| malman | 2011-03-27 00:30 | |
![]() | om du inte fått din specifikation sen i juli så måste du se till att få alla specifikationer nu, och ring till skatteverket och kolla så de betalar skatt för dig som anställd, och jag tycker inte du ska jobba utan anställningsbevis, om det händer någe tex en olycka så kan du få stora problem och för att återgå till specifikationerna så är de dina kvitton på att skatten är betald. Om de inte betalar in din skatt och du inte har specifikationerna så blir du personligen ansvarig för att betala in den skatt som din arbetsgivare skulle ha gjort. Och det kan bli dyrt flera hundra tussen kronor. Och detta vet jag för att jag och 25 personer till hade detta problemet. jag och några till hade lyckats få våra specifikationer, så vi behövde inte betala skatten, men de andra fick kvarskatt på 250 000kr, så det ligger hos skattebrotts enheten. vad det gäller semesterersättningen så har jag inget bra svar | |
| Yamma | 2011-03-27 10:14 | |
![]() | Kan du inte prata med din chef...? | |
| Stubin | 2011-03-27 10:34 | |
![]() | Antingen får du ut semesterersättningen direkt på lönen eller också får du den när du tänker ta ut din semester, lite olika beroende på vad man kommer överens om och vad som står på lönespecifikationerna. Står det inget och om du inte får ut det vid semestern eller om chefen säger att du redan fått den så ta kontakt med facket! Jag har jobbat många år i restaurangbranschen tidigare och lärde mig väldigt mycket om hur facket fungerar och vad som gäller pga att det är en bransch som sällan är ärlig och följer dom regler som finns. Det finns säkert många bra chefer också men jag träffade inte på någon under mina år utan fick alltid strida för mina rättigheter..... Även om du inte är med i facket så kan du alltid ringa och fråga vad som gäller och hänvisa till det när du pratar med chefen. | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2011-03-27 12:05 | |
![]() | jag hade ett sommarjobb som ung och ibland behövde de hjälp nån dag hit eller dit även andra tider på året så det ringde mig och jag hoppade in. Även om jag inte var fast anställd, och även om jag bara jobbat en enda dag på löneperioden, så fick jag semesterersättning. Och det var inte för att dom var snälla eller nåt sånt, de följde bara reglerna. | |
| boffertomte | 2011-03-27 12:36 | |
![]() | nygiants: Förstår du inte att fackförbund måste förhandla med arbetsgivarorganisationen ? Utan fackförbund finns det inga befintliga villkor att försämra eller förbättra, då är det arbetsgivaren allenarådande. Är du missnöjd med dit fackförbund så kan du ju kanske vara lite aktiv själv och arbeta för positiva förändringar? Inte bara sitta och lapa i dig grädden som andra kämpat ihop åt dig. | |
| Lasse1978 | 2011-03-28 20:16 | |
![]() | Jag undrar... Hur kan du både vara fast anställd och timanställd? Det är ju helt olika anställningsformer? Är du fast anställd så arbetar du ett visst antal timmar/får lika mycket betalt varje månad, som timanställd blir man oftast inringd med kort varsel eller har väldigt korta, tidsbestämda scheman utan löfte om förlängning. Jag vet att många företag använder sig av "timanställning" på heltid bl a för att kunna sparka folk direkt och slippa betala för uppsägningstiden. Många "glömmer" även att betala ut just semesterersättningen. Att ha en timanställning i ett års tid går vad jag vet inte, speciellt inte om timanställningen motsvarar en normal anställning med lika många timmar varje månad. Den måste då övergå i en tillsvidareanställning (som fast anställning heter numera). Kollar inte forumet så noga så ifall du vill ha mer hjälp så skicka ett meddelande direkt till mig istället så ska jag nog kunna skramla fram någon som kan hjälpa dig på riktigt. :) Och skit i facket, de äter bara upp dina pengar ändå. :D | |
| Måns_E | 2011-03-29 08:45 | |
![]() | Man kan visst ha timlön och tillsvidareanställning. Det finns inget i Svensk lag som motsätter det. Likaså kan man ha timlön på en heltidstjänst. Om företaget inte har kollektivavtal så regleras det i anställningsavtalet. | |
| Svindruvan | 2011-03-30 20:29 | |
![]() | Jag jobbade som timanställd på ett schema under en ganska lång period, så det är fullt möjligt att göra det utan att det automatiskt går över i fastanställning. | |
| 1stclassriot | 2011-04-04 00:17 | |
![]() | när de anställde mig så sa de att det var bättre att jag fick timlön istället för månadslön, eftersom det inte alltid blir heltid varje månad, restaurang är väldigt säsongsbetonat. tydligen hade min kollega pratat med chefen och denne hade sagt att vi får ta ut semester eller ta ut pengarna. mina kollegor har heller inte fått ett anställningsbevis, trots att en av dom har heltidsanställning med månadslön. det känns som om att man är utbytbar, eftersom vi inte får något anställningsbevis. jag har snart jobbat i ett år, tror jag började i slutet på april förra året så snart har jag rätt att ta ut semesterförmåner och jag ska ta ut enbart pengarna. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-04-04 08:49 | |
![]() | Man ska ha sitt anställningsbevis senast första dagen innan arbetet börjar, detta bevisar om det är ett seriöst företag eller ej. | |
| Mimikryp | 2011-04-04 20:00 | |
![]() | Men jösses, människa, gå med i facket! Javisst, det kostar pengar, men med den osäkra anställning du trots allt verkar ha kan du absolut ha nytta och hjälp från facket! Och ja, det må hända att HRF stöttar ett visst politiskt parti, men försök se förbi det och engagera dig fackligt på din arbetsplats! Som lokalombud eller arbetsplatsombud eller vad det nu kan heta får man oftast gå på olika kurser och liknande och det kan du alltid ha nytta av. | |
| remvanrijn | 2011-04-04 20:21 | |
![]() | haha, även om du hade varit med i HRF had du inte fått nån hjälp från dem ..Kort sagt det mest usla facket som man kan tänka sig.. | |
| Captain76 | 2011-04-04 20:25 | |
![]() | 1stclassriot: Kolla upp om din arbetsgivare tecknat kollektivavtal. Svensk arbetsmarknad är till skillnad från övriga europa väldigt lite reglerad i lag. Merparten av bestämmelserna är överenskommelser mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer . Men det förutsätter att arbetsgivaren tecknat kollektivavtal med arbetstagarorganisationen . Annars är du så gott som livegen. //J | |