Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade56
Mobilspel
Pågående18 742

Forumkategorier

Användare Inlägg  
1stclassriot2011-03-30 22:08
Antal inlägg: 522

Kund som inte betalar..
Vad ska man göra när man får en beställning men kunden inte betalar?

Jag har ett företag som säljer kläder på internet. Jag har två kunder som har gjort en beställning och valt förskottsbetalning, men trots att jag skickat två påminnelser via mail så betalar de inte. Jag har inte skickat varorna till dom, i.o.m att ingen förskottsbetalning har skett så jag kan ju inte fakturera dom.

I mina villkor har jag angett att jag polisanmäler oseriösa beställningar. Det kan låta dramatiskt, men det är det ju inte.

Kommer nog att ringa dessa kunder imorgon, men om jag inte skulle få tag på dom på telefon, vad kan man göra då? En beställning är väl ändå ett bindande avtal?

ingson2011-03-30 23:04
Antal inlägg: 4285

Om det inte är måttbeställda kläder där du har haft utgifter/arbete för (ändrings)sömnad så skulle jag bara glömma dom.

Förvisso är en beställning ett bindande avtal, men den typen av människor är energitjuvar som kostar mer än dom smakar

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-03-30 23:06
Antal inlägg: 5801

Du kan vända dig till Kronofogden och skicka in ditt krav på betalning till dem.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-30 23:15
Antal inlägg: 4050

Jag har verkligen ingen aning men jag undrar om det inte borde vara så att det egentligen inte händer mer än att avtalet inte blir bindande för dig om kunden inte betalar.

Trodde det mest var hårda villkor för faktura.

CarLinq - Ej medlem längre2011-03-30 23:23
Antal inlägg: 4

Det absolut bästa du kan göra är att strunta i det hela.
Kronofogden kan du glömma eftersom ingen skuld föreligger så till vida att kunden är skyldig dig rena pengar.
Vad ska de driva in tror du?
Betalning för en vara som kunden inte emottagit?

Polisanmälan kommer inte heller att komma längre än till någon skrivbordslåda någonstans.

Tänk efter lite så inser du att ditt rykte som affärskvinna kommer att få sig en fläck om du blir känd som den som anmäler folk för att de av en eller annan anledning inte haft möjlighet att genomföra ett köp.
Sånt sprider sig som en löpeld och om du inte är i storleksordning H&M, så är det det sista du behöver.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-03-30 23:34
Antal inlägg: 5801

Finns det ett bindande avtal så kan du visst kräva pengarna. Och då kan du skicka avtalet med ditt krav till Kronofogden.

Men jag skulle nog prata med dem och känner du att det tar för mycket av din tid (tid du kan lägga på att jobba på nya kunder t.ex.) så lägg ner det hela.

Mouche - Administratör2011-03-30 23:42
Antal inlägg: 24193

Om personen/-erna tvingas till betalning så är det enda de sedan behöver göra att åropa ångertiden som finns på alla köp.
Du får då helt enkelt återbetala pengarna som du lagt ner så mycken möda på att få.

Anteckna namnen så du kan stoppa ev. andra köp och glöm sedan bort det hela tycker jag.

Att dra människor inför kronofogdar och liknande är något man som seriös affärsidkare alltid bör undvika om inte ekonomisk skada för företaget förelegat.
Precis som det sägs här ovan så är ett sådant rykte inget man bör dra på sig.

Mouche

Sotfinger2011-03-31 00:45
Antal inlägg: 22361

Man kan ju inte ens veta om det är "rätt" person som beställt varorna. Nej, ödsla ingen kraft på att hålla på och pressa folk, det finns nog bättre saker att göra för att öka försäljningen.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-03-31 07:30
Antal inlägg: 928

vi får väl hoppas att du inte sytt eller tillverkat plaggen efter speciella mått och färger.

men att en som påstår sig vilja köpa sedan inte gör det är inget att hänga upp sig på. hur många av oss är det inte som ångrar sig i sista stund? kan vara att man står med en apelsin i handen inne på ica men sedan skiter i att köpa apelsiner..... skit i det.

satsa på nästa kund.

Pocaloca2011-03-31 07:35
Antal inlägg: 2156

kläder... =) vad är det för typ av kläder? (nu kanske du just fick en ny kund!)

grusplan2011-03-31 07:51
Antal inlägg: 333

Jag vill också kolla på kläderna va spännande ! Kanske en kund till?

Mouche - Administratör2011-03-31 07:59

Inga länkar till, eller det företagsnamn som TS:s företag har, får sättas ut i forumet pga de policy-regler gällande reklam som gäller här på Betapet.

Mouche

Pocaloca2011-03-31 08:10
Antal inlägg: 2156

visstsjutton....flåååt kära mouche, flåt!!! =)

grusplan2011-03-31 08:21
Antal inlägg: 333

oj det har jag missat..... sorry menade inte att medverka till uppvigling : )

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-03-31 08:40
Antal inlägg: 493

Större problem än så här får man nog räkna med i affärer. Du har ju inte levererat varorna.
Alternativet med förskottsinbetalning är väl till för just dessa veliga kunder, eller hur.
Det enda du har förlorat är lite tid (som också är pengar iofs.)

Mouche - Administratör2011-03-31 09:43

Aha! Uppviglare i sikte! *tar fram den bistra minen*

Skämt åsido: Ingen fara på taket. Jag ville bara säga det så att ingen missat det =)

Mouche

Mouche - Administratör2011-03-31 10:15

Ett inlägg raderat.

Otroligt hur barnsliga vissa människor är ändå.

Mouche

boffertomte2011-03-31 10:36
Antal inlägg: 1128

Är det verkligen klokt att polisanmäla folk som gjort en beställning, inte betalat och inte mottagit någa varor? Vad skulle brottsrubriceringen vara? Kontraktsbrott är väl en civilrättslig term? Du kanske kan stämma dessa icke-köpare till tingsrätten.

Gör något vettigare. Sälj något på riktigt t ex.

grönöga - Ej medlem längre2011-03-31 10:42
Antal inlägg: 5570

Enligt distansköpslagen så har man 14 dagars ångerrätt. Då kunden gjort en beställning med förskottsbetalning och sedan inte betalat och därmed ej heller fått några varor så skulle man ju kunna klassa det som att kunden har nyttjat ångerrätten.

chickenheart2011-03-31 10:50
Antal inlägg: 325

Kan det inte vara så att vissa banker tar längre tid på sig att föra över pengar...

Dessutom tror jag inte polisen gör ett smack även om du polisanmäler, se grönögas inlägg

Det är nog bara att glömma

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?