Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 18 811 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2011-04-08 15:18 | |
![]() | Häleri eller god tro? Läste nyss den här artikeln angående några kvinnor som står åtalade för häleri efter att ha handlat billiga barnkläder och leksaker på tradera. www.aftonbladet.se/n...28 50773.ab Det står bla att man ska se till att ta reda på att varan man vill köpa inte är stulen genom tex kvitto, orginalförpackling eller instruktionsbok men vem har kvar kvitton på gamla grejer som man har städat fram ur förrådet? Jag har det då inte och skulle nog inte tänka på att fråga efter kvitto om det var saker som inte verkade sprillans nya heller. Om det var tex nån elektronikpryl som verkade ny men billig då skulle jag nog kunna misstänka att den var snodd om det inte fanns kvitto men gamla grejer? Hur skulle ni tänka? Hur noga skulle ni vara och hur misstänksamma? | |
| wildman | 2011-04-08 15:23 | |
![]() | Nej jag varken har själv eller förväntar mig kvitton på saker som är typ mer än 2-3 år gamla heller. För inte sjutton sparar jag alla dom? Sen reagerade jag på tipsen dom skrev om också. Kolla om det finns orgonalkartong eller instruktionsbok? Samma där, inte sparar jag sådant? Och även om någon har det så är det väl inte bevis på någonting. Jag lever nog mest efter parollen att om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-04-08 15:32 | |
![]() | *gilla* wildmans inlägg | |
| Palini | 2011-04-08 15:33 | |
![]() | Om samma säljare sitter med en massa prylar som alla är nya och oanvända och priset är lågt så borde man ju ana några ugglor i mossen. Kläder kan ju vara svårt att se om de är sprillans nya eller inte, men leksaker borde inte vara några problem. | |
| le-lou | 2011-04-08 15:37 | |
![]() | det som är det mest tragiska på tradera är alla som säljer nya "designkläder" typ Odd Molly. Det är fejk och de drar in helt sjuka pengar på det. | |
| remvanrijn | 2011-04-08 16:48 | |
![]() | "de 4 kvinnorna köpte begagnade barnkläder och leksaker för mellan 25 och 32.000 vardera.." Que?? Om man som jag anser att begangnad minst borde vara halva nypriset... då har 1 av dem köpt kläder och leksaker för ett nyvärde av 64.000.....!!! Under vilken tidsperiod har detta skett?? | |
| remvanrijn | 2011-04-08 16:48 | |
![]() | "de 4 kvinnorna köpte begagnade barnkläder och leksaker för mellan 25 och 32.000 vardera.." Que?? Om man som jag anser att begangnad minst borde vara halva nypriset... då har 1 av dem köpt kläder och leksaker för ett nyvärde av 64.000.....!!! Under vilken tidsperiod har detta skett?? | |
| slånbär | 2011-04-08 17:39 | |
![]() | Håller med om att just dom kvinnorna borde ha tänkt till innan dom handlade-just den affären verkade ju skum men det jag reagerar på är just tipsen om vad man ska tänka på när man handlar på tex blocket. Hur fasen ska jag kunna veta om jag tex kollar på en barncykel som ser lite lagom använd ut att den inte är stulen? Jag själv sparade bara kvitton under garantitiden inte längre men cykeln kan ju fortfarande vara stulen även om den ser lite sliten ut eller hur? Ska man inte våga handla på blocket utan rädsla för att åka dit för häleri då? För det handlar ju uppenbarligen inte bara om sådana affärer som beskrivs i just det här fallet utan i alla affärer som görs privat på nätet. | |
| apbur | 2011-04-08 19:59 | |
![]() | Jag är ganska säker på att Aftonpladdret snackar skit. Man åker inte dit för häleri för att man köper barnkläder, som senare visar sig vara stulna, på tradera. Att man inte kan hävda "god tro" som de skriver innebär väl bara att man inte har rätt att behålla grejerna man köpt om det visar sig vara stöldgods. Om man inte vill riskera att göra en dålig affär genom att bli tvingad att lämna ifrån sig grejerna man köpt bör man vara lite försiktig. | |
| slånbär | 2011-04-08 20:18 | |
![]() | Apbur-det är inte AB som har hittat på detta utan dessa kvinnor är verkligen åtalade för häleri-jag hörde det på nyheterna på radion också för ett tag sedan. Dom står faktiskt åtalade vid Göteborgs tingsrätt och kan bli dömda för häleri. Råden som ges i artikeln kommer från bla stöldskyddsföreningen och dom snackar väl inte heller skit får man hoppas. | |
| Marttina | 2011-04-08 20:23 | |
![]() | God tro gäller ju inte idag heller... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-08 20:27 | |
![]() | blog.tomtebo.org/200...t_ god_tro/ | |
| slånbär | 2011-04-08 21:12 | |
![]() | Tack Ramsay-men då fattar inte jag hur dessa kvinnor har kunnat bli åtalade för just häleri om dom hävdar god tro. Verkar ju jättekonstigt. Och jag har som sagt hört det på ekonyheterna också och inte bara läst det i AB. Där brukar dom ju ha lite mer koll. | |
| henrik_l | 2011-04-09 01:51 | |
![]() | Det här är ju SJUKT! Förbannade helyllesverige. Och vadå, för bra för att vara sant? När jag säljer på tradera så lägger jag ofta ut dyra saker för 1 kr för att få in fler personer i auktionen. Jag vet ju att den kommer skjuta i höjden ändå? Och kartong och kvitto på märkeskläder? Jag spar aldrig mina kvitton efter att jag kollat att varan är ok att använda. Jag ska sälja av ca 1000 fiskedrag nu, som jag kommer lägga ut för 1 kr st. Jag lär väl bli polisanmäld av nån jävla "vän av ordning" :P HOPPAS! | |
| slo0308 | 2011-04-09 06:44 | |
![]() | Vad som är tragiskt är att man kan hjälpa till och finansiera en miljardindustri här i Sverige - narkotikan - genom att köpa "för" billiga grejer. | |
| jamendååå | 2011-04-09 07:36 | |
![]() | Känns som att meningen är att vi ska handla nytt, konsumera mera. Undrar hur regeringen tänker när det gäller miljön? Vad ska vi med växande ekonomi till om det till slut inte finns någonstans att konsumera??? | |
| onobond | 2011-04-09 09:36 | |
![]() | Då äter vi upp varandra - men i god tro ;) | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-04-09 12:40 | |
![]() | haha | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-09 17:03 | |
![]() | tja hur kan man bli åtalad för misshandel när man hävdar nödvärn? för att saken ska prövas så klart. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-09 17:06 | |
![]() | tror de blir dömda för häleriförseelse om de bedöms inte ha insett eller bort insett att sakerna var stulna. | |