Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 898 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sigrids mor | 2011-05-05 14:06 | |
![]() | Den stora depressionen För ett tag sedan diskuterade jag och några kollegor detta med att vinna pengar och vad man ska göra med dom. Ur detta kom hur och var man placerar pengar säkrast. Och ur detta kom diskussionen att placera pengar smart/säkert och hur blev det när den stora depressionen slog till. Den stora depressionen kom sig av att Wall Street kraschade någon gång på 20-talet så det är ju ett tag sedan.....men ändå. De som överlevde bäst då var dom som investerat klokast. Nu till min fråga: HUR investerar man klokast? I vad?? Det kan ju alltså inte vara spara på bank eller köpa aktier eller fonder eller nåt? För kraschar ekonomin för kraschar ju sådana grejer. Är det byggnader? Konst? Aktier i stora företag? Vad?? Eller går det inte i dagens komplexa samhälle säga vad som är säkert så samma sätt som man kunde då? | |
| ssvonkolera | 2011-05-05 14:09 | |
![]() | Köp guld. Guld håller ett alltjämt stadigt värde. | |
| Laserswärd | 2011-05-05 14:13 | |
![]() | Har förstått att köpa konstverk för pengarna är ganska så säkert. Om man vidare köper något man verkligen gillar så har man iaf något fint att titta på om allt går åt helvete :) | |
| shulten | 2011-05-05 14:22 | |
![]() | PM som guld, och silver (Silver är på rea nu). Köp fysisk vara inte papper. | |
| Sigrids mor | 2011-05-05 14:22 | |
![]() | Guld? Okej....det tänkte jag inte ens på.....guld och ädelstenar typ. Konst - ja ..........why not? Något att komma ihåg när man vinner 213 miljoner. Inte om - utan när. ;-D | |
| Sigrids mor | 2011-05-05 14:23 | |
![]() | Shulten: PM?? | |
| shulten | 2011-05-05 14:25 | |
![]() | PM: precious metals. Tänker inte på smycken. Rent investeringsguld och silver. | |
| Sigrids mor | 2011-05-05 14:31 | |
![]() | Aha - okej! | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-05-05 16:05 | |
![]() | Det bästa är att ha mycket och sprida ut de på olika egendomar. | |
| Rapé1 | 2011-05-05 16:08 | |
![]() | Premieobligationer är väldigt bra också, stor vinstchans och man förlorar absolut ingenting. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-05 16:08 | |
![]() | Fastigheter och ädelmetaller, som någon redan föreslagit. Hade jag satsat på iaf. | |
| perero - Ej medlem längre | 2011-05-05 16:24 | |
![]() | Ja eller varför inte diamanter, håller för alltid, tar liten plats och har då aldrig sjunkit i värde någonsin än. | |
| YamahaJet | 2011-05-05 19:11 | |
![]() | Vad får er att tro att fastigheter skulle vara säkrare än exempelvis aktier? Har de historiskt sett klarat sig väl i kristider? I USA halverades såväl aktier som fastigheter under den senaste krisen, men aktierna har återhämtat sig helt och några amerikanska börsindex har nått all time high, medan fastighetetspriserna fortsättningsvis är halverade. Den andra fördelen för aktier ur investeringssynpunkt är att du kan likvidera investeringen ögonblickligen - vilket inte är fallet med fastigheter, som många gånger är osäljbara i kristider. Vad anbelangar ädelmetaller så har de historiskt sett givit god avkastning, i likhet med andra råvaror, olja, aktier, fastigheter eller vad som helst...men för närvarande är priserna uppblåsta och det är knappast en sund investering ur risksynpunkt för närvarande. Silverpriset som sjunkit med närmare en fjärdedel (25%!) på drygt en vecka (!) är ett exempel på detta, och samma risker går att tillskrivas guldinvesteringar i dagsläget. I övrigt begriper jag inte denna hysteri att finna den helt riskfria investeringen. Det är risker som man profiterar på, oavsett om det gäller risker i arbetslivet (läs: företagande) eller på värdepappersmarknaden. | |
| slånbär | 2011-05-05 19:18 | |
![]() | Kanske lite knepigare att förvara guld ( i allafall guld för 213 miljoner) på ett säkert sätt. Kan ju kosta en hel del att ha det förvarat också medan värdepapper tar liiite mindre plats. | |
| shulten | 2011-05-05 19:59 | |
![]() | Om man nu tror att det finns risk för ekonomisk depression, eller hyperinflation eller vad det nu må vara, så har detta inträffat många länder tidigare. Googla gärna på detta och länder som Weimar-republiken, Tyskland, USA, Jugoslavien, Argentina etc. och dra era egna slutsatser över vad som funkar, vad som inte funkar, och dra era egna slutsatser. Och Slånbär, om man sitter på guld värt 213 miljoner, så är inte förvaring av detta någon större problemställning. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-05 20:05 | |
![]() | varför investera dem för att spara dem? vad ska du då med dem till? investera dem i sådant du vill ha och som du drömt om, sånt som gör dig glad. då är du helt oberoende av omvärldens ekonomiska kurvor och annat påhittat trams som lågkonjuktur. du kan ändå inte ta med dig dem den dag du ligger där med tårna i vädret och stängda ögon. njut av dem ist. | |
| shulten | 2011-05-05 20:21 | |
![]() | Lyckligtvis så lever jag det liv jag vill leva just nu silverbjälke. Mitt kapital är till för framtida möjligheter, och drömmar! =) | |
| slånbär | 2011-05-05 20:23 | |
![]() | guld för 213 miljoner tar ju en del plats skulle jag tro. Någon smarting som vet hur mycket plats det skulle ta? Silverbjälke-helt rätt, det är så man ska se på livet. | |
| shulten | 2011-05-05 20:27 | |
![]() | Ett eller två stora bankfack hos din bank rymmer lätt 213 miljoner i guld slånbär. | |
| bove | 2011-05-06 00:22 | |
![]() | Cirka 37 kubikdecimeter (=liter) om jag har räknat rätt. | |