Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 18 928 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2011-05-11 21:54 | |
![]() | fälttävlan =djurplågeri jag sitter och sappar på TVn när det blev reklam. och fastnade på ridsporten. Och jag som själv Rider och har tävlat blir förbannad när jag ser hur de tvingar de stackars djuren över jätte höga hinder som hästarna knappt klarar av att hoppa över och till råga på allt så sitter hindren fast. bara på de 10 min som jag tittade hade en häst trillat över ett hinder och en häst snubblade över ett hinder och skar upp benet. jag anser detta vara djurplågeri klart de kan hoppa i skogen och lite terräng men detta är sjukt hindren är ju för höga. och om de nu ska hoppa kan väl hindren vara lösa så de kan välta om det behövs. att plåga att djur till detta tycker jag inte är okej | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-05-11 21:58 | |
![]() | Alla sporter med djur inblandade what so ever är djurplågeri. | |
| tupplund | 2011-05-11 22:05 | |
![]() | Är du vegetarian också eller? | |
| malman | 2011-05-11 22:07 | |
![]() | nej jag äter kött jag har ridigt i flera är i terräng och på bana men lägg 3,5 min på denna video så kanske du förstår vad jag menar www.youtube.com/watc...re =related | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-05-11 22:07 | |
![]() | Funderar på att bli. Kött är rätt skabbigt. Eller, kött och kött, man vet ju fan inte vad de stoppar i köttförpackningarna längre. Inte är det fläskfiléerna iaf. | |
| malman | 2011-05-11 22:10 | |
![]() | eller denna det finns massor www.youtube.com/watc...re =related | |
| tupplund | 2011-05-11 22:12 | |
![]() | Ja det är fruktansvärt. Lika så trav. 70% av alla tävlande travhästar lider av magsår. | |
| malman | 2011-05-11 22:14 | |
![]() | sen är det klart att hästarna springer in i hindren när de är lösa med. men det blir sällan så allvarligt som när det är fasta hinder. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-05-11 22:30 | |
![]() | håller med hoodmans första inlägg här faktiskt | |
| le-lou | 2011-05-11 22:53 | |
![]() | tycker om fälttävlan , dock borde det vara vara lag på att bara rivningsbara hinder skulle vara tillåtna. | |
| -baudiablo - Ej medlem längre | 2011-05-11 23:13 | |
![]() | bry. | |
| koksiken | 2011-05-11 23:45 | |
![]() | Ridning är väl en form av djurplågeri? Vi gör det för att vi trivs med det men skulle inte hästarna hellre vara i skogen eller på ängen? | |
| le-lou | 2011-05-12 00:02 | |
![]() | SÅ här ska det vara, den här videon ger mig alltid gåshud. www.youtube.com/watc...HL SQ1YILEo | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-05-12 00:12 | |
![]() | är ingen expert på fälttävlan men tror de skadas och dör en mängd hästar varje år där..videon var rätt värdelös. dressyr är dåligt om det sker i med publik och det är en tävling, men bra om man gör det själv i en hage? | |
| koksiken | 2011-05-12 00:29 | |
![]() | le-lou: ja, det finns mycket roligt man kan göra med sin häst! Jag är absolut för NH, eftersom vi har bestämt oss för att hästar ska vara en del av vårt liv men det går ändå ut på att ta över ledarskapet för att få hästen att göra som du vill, inte med fysiskt våld utan med psyket. Jag älskar att rida och har en dotter som också gör det, vi använder NH-tanken i det mesta men faktum är att om hästen själv fick välja så skulle den be oss dra! -Ge inte hästen godis, den bästa belöningen är att låta hästen vara ifred! En grundtanke inom NH som säger allt! Challe_B: inom fälttävlan dör både hästar och ryttare varje år, ett flertal av varje. Härom året var det extra svart, då dog sju ryttare. Hur många hästliv det går på varje människoliv... | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-05-12 00:30 | |
![]() | Här startas en tråd som ifrågasätter att tvinga hästar över höga hinder. En undrar om den som startat tråden är vegetarian också, en an annan skriver "bry". Intressanta inlägg! Varför kommentera överhuvudtaget om man inte är intresserad av ämnet? | |
| le-lou | 2011-05-12 01:01 | |
![]() | Challe_B - det är inte fråga om dressyr eller inte dressyr, du har inte greppat vad natural horsemanship är. Du kan läsa mer om det här tex om du är nyfiken. www.naturalhorsemanship.s e/ Djurplågeri tycker jag inte det är när vi pratar om våra domesticerade djur nä. | |
| koksiken | 2011-05-12 01:28 | |
![]() | le-lou: nej, "plågeri-" är kanske hårt men om du håller på med hästar så har du sett många som närmar sig det i sin vilja att forma hästen efter sitt önskemål. Det visar din film, inte minst. Jag slutade att se på fälttävlan när det var OS i Sydney, en häst missförstod att hoppa mellan två bankar. Den hoppade ned mellan, den fick inte plats, den fick avlivas där den stod för den gick inte att få därifrån på annat sätt. Det går inte att såga isär två timrade fyrkanter med sand i, utan att det är djurplågeri av högsta klass. Jag tycker att det är plågsamt att se när människor vill tävla till varje pris. Jag tycker att det är skitkul att se en häst och dess ryttare hoppa tillsammans för att de känner för det. Det är snudd på djurplågeri att få en häst att göra det vi vill, genom att ta makten över dem och få dem till att vilja göra allt för oss. Det är snudd på djurplågeri att inte ta makten över ett djur som vi har domesticerat så mycket att den inte har/bör ha någon annan ledare än oss. Detta är en hårfin balansgång som man bör inleda med största respekt för alla inblandade, annars blir det lätt djurplågeri... | |
| Fazilja | 2011-05-12 02:09 | |
![]() | Vad jag inte förstår är varför djur slipper lidande (att bli avlivade i vissa situationer anses humant) när inte människor får bli avlivade trots lidande. Dödshjälp tror jag det heter. Då är det tydligen humant att se en människa tyna sakta bort i helvetiska smärtor. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-12 06:45 | |
![]() | jag som själv håller på med hästar är beredd att hålla med TS, vi har hopphästar som tävlar upp till 150 och vi har dressyr upp till GP men fälttävlan tävlar vi inte. och detta just pga skaderisken. fälttävlan är en optimal hästsport, svår för ryttaren och kräver mycket av hästen. men skaderisken är för hög helt enkelt anser vi. sporten som sådan är super, det är få som skulle fixa att vara med och det är skickliga både hästar och ryttare. men det borde göras naturtrogna hinder som kan lossna, välta eller flyttas snabbt vid behov och som framförallt inte är så stabila och tunga så de skadar hästen. "plågeri" om man nu kan kalla det så blir det när hästen brakar in i ett hinder av den enkla anledningen att hästen klarar att hoppa hindret men reds in mot hindret fel, fick fel signal av ryttaren etc. | |