Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 873

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sigrids mor2011-06-04 13:11
Antal inlägg: 858

Semester i en stad nära dig
I år blir det budgetvariant av semester pga olika ekonomiska omständigheter. Hela familjen åker till farmor och farfar i Kumla och därifrån ska vi göra dagsutflykter med hela familjen.

Jag och min sambo ska också åka iväg själva (utan barn) någonstans med övernattning. Förra året var vi i Göteborg.
Nu vill sambon till Stockholm. Men frågan är "vad ska vi göra där?"

Jag hade kunnat tänka mig Linköping, Jönköping, Eskilstuna, Karlstad, Fagersta, Uppsala, Nyköping, Skövde eller något ställe som ligger en rimlig etapp från Kumla. Behöver alltså inte vara något av ovanstående.

Har ni något tips? Vad göra?
Finns det någon stad vi verkligen ska besöka och VAD ska vi göra där? Vi kommer åka någon gång v.28-29.

Vi vill gärna åka någonstans där det finns något att se med guidade visningar kanske, kanske gammal bebyggelse med fina marknader, kanske något kul museum, kanske något åt upplevelsehållet??

Jag vill gärna ha tips från dig som varit med om något eller vet om något bra ställe. Länkar till olika turistbyråer har jag hittat - men där är ju allt så skoj och spännande. Jag efterlyser dig som varit med om något eller jobbar med något. Du som kan avslöja smultronstället för oss. Har du en moster eller kompis brorsa som varit på något härligt ställe och kan tipsa oss?

le-lou2011-06-04 13:16
Antal inlägg: 17500

Lidköping är en mycket vacker sommarstad, med mycket vatten och fina stränder (Svalnäs tex) , mysiga små torg och gränder. Läcko Slott såklart, Spiken fiskeläger, ni kan också ta en sväng ut på Hindens Rev och knalla rakt ut i havet :) www.google.se/imgres...Co Q9QEwAg. Ta en sväng upp på Kinnekulle (otroligt vackert) och sen har ni Sara Sommarland för barnen en kvart i från.

le-lou2011-06-04 13:16

skara. ska det vara.

Sigrids mor2011-06-04 13:28

Sommarland, äventyrsbad, junibacken, gröna lund osv går bort - när vi är barnlösa ska vi passa på att slippa barnmagneter. :-D

Lidköping låter ju riktigt intressant!

Sånt du räknat upp = sånt gillar vi.

malgomaj2011-06-04 13:55
Antal inlägg: 118

Eskilstuna med Radermachersmedjorna, sundbyholms slott med fantastisk strand, paddla kanot i E-tunaån, historiska vandringar med guide, åk med turbåt till Västerås eller Sthlm.

le-lou2011-06-04 14:02

sigrids mor - googla kinnekulle och slås av hur underbart fint det är däruppe. ( vi bor här i skogen) :)

Regal Bunter2011-06-04 14:46
Antal inlägg: 94

Eftersom du är i närheten av Karlskoga ska du nog prova på ett besök på Alfred Nobels herrgård. Där springer det för övrigt runt en herre som är väldigt lik Alfgred själv. Man kan också besöka hans laboratorium. Men är ju något man kan fixa på genomresa.

nobelmuseetikarlskog....p hp/start

Ante782011-06-04 15:01
Antal inlägg: 140

Klart att ni ska dra till Sthlm, här finns ju "allt" att göra. En toppenfin sommarstad.
- En guidad visning i Stockholms Stadshus
- Många museum att välja på
- Badplatser inne i city
- En dagstur ut i skärgården
- Shopping
- Gamla stan (äta glass, strosa runt i de smala gränderna, slottet m.m.)
- En iskall i Kungsan eller vid Norr mälarstrand
- Drottningholm
- Ja, och mycket mycket mer :)

sockersocka - Ej medlem längre2011-06-04 15:13
Antal inlägg: 10

Jönköping med onmnejd är fint.

Den här sidan listar 78 sevärdheter/göra.

destinationjonkoping...he ter.html

Det finns desstutom gott om bra restauranger av olika slag. En del av dem ligger väldigt bra vid piren.

Ni kan också göra en tur till Visingsö som är otroligt vackert, gemytliga. Gränna. Ni kan också prova hur stark er bil är inklusive glädja er åt att ni inte behöver cykla upp till Aneby.

Lillstölla2011-06-04 15:35
Antal inlägg: 23831

Instämmer med Sockersocka! Från Jönköping är det heller inte långt till Eksjö, är en mysig stad med massa fina trähus, lite mysiga fik och lite äldre stadsmiljö.

Vetenskap - Ej medlem längre2011-06-04 16:32
Antal inlägg: 887

Ska du till Jönköping så skit i alla museer, åk till vätterstanden och stanna där. Ni kommer absolut bli nöjda. Värdens finaste solnedgång.

Sigrids mor2011-06-04 16:35

Efter era fantastiska inlägg här så funderar jag (måste bara få med mig sambon på samma idé) att åka östra sidan av Vättern nedåt i sakta mak - bo i Jönköping och åka västra sidan uppåt och kanske bo i Skövde en natt. Woooops- två nätter! B-)

Hm......låter ju väldigt härligt med Gränna - Visingsö - Jönköping - Eksjö - Lidköping........

Vi vill ju gärna spendera tiden i sakta mak, ta dagen som den kommer, kunna avnjuta sevärdheter och vackra miljöer.

Tack tack - GÄRNA fler förslag!!!

Regal Bunter:
Nobel ska vi besöka hela familjen och ta med farmor och farfar också.

Nina_87 - Ej medlem längre2011-06-04 16:44
Antal inlägg: 89

Lillstölla har som vanligt helt rätt. Här i Eksjö är det fantastiskt fint på somrarna :). Man kan strosa i gamla stan, äta glass på lilla caféet, kanske ta en guidad stadsvandring och en tur upp till naturfenomenet Skurugata. Och det finns gott om mysiga uteserveringar där man gärna spenderar sommarkvällarna.

Sommarhatt - Ej medlem längre2011-06-04 17:24

Nora har blivit utnämnt/nominerat till något nu. Där verkar vara urgulligt. Det skulle vara när Kumla om jag uppfattat rätt?

Sommarhatt - Ej medlem längre2011-06-04 17:25

*nära till Kumla

Mia W2011-06-04 17:59
Antal inlägg: 180

Karlsborg vid Vättern, Sveriges reservhuvudstad i händelse av krig, kan vara en avstickare om man åker neråt Skaraborg. Dahlénmuseet i Stenstorp är intressant för den som gillar teknik. (Nobelpristagaren Gustav Dahlén alltså.) Glöm inte bort Tiveden heller!

Lill-IT2011-06-04 18:17
Antal inlägg: 31596

Hjo är fint. Gammal härliga träkåkar, ångbåten som bl.a. går till Visingsö, örtagården mm. på Visingsö, tillbaka till Hjo igen är det dans i parken stort sett varje kväll.. (lite töntigt kanske, men kul:)) Köpa en rökt sik, ett vitt bröd och några pilsner och bara mysa nere i hamnen.. Och så inte glömma den fantastiska godisbutiken<3

Sigrids mor2011-06-04 21:14

Nora = nära till Kumla dvs där har vi varit många gånger på korta utflykter. Noraglass är mums!

Karlsborg ....ja why not?
Hjo?
Ja samma där.

Problemet blir alltså var vi verkligen åker när vi ska norrut igen efter Jönköping. Jag har ju cyklat vätternrundan och vi har varit på semester neråt där förut så jag vet vad fint det är. Hjo låter ju väldigt intressant. Men Lidköping då???? Det är ju en bit mellan...

Dagens I-landsproblem. B-)

juanco - Ej medlem längre2011-06-04 21:39
Antal inlägg: 706

Vad är ni ute efter för typ av saker? Sthlm har ju många smultronställen och även bra nöjeställen. Om du vill kan du höra av dig till mig privat o berätta vad ni söker och vill få ut av Sthlm.
Har varit chaffis av olika slag i stan i 10 år och kan varenda ställe.
Hjälper gärna till.

ttiittii - Ej medlem längre2011-06-04 22:56
Antal inlägg: 37631

Mariefred och ett besök på Gripsholms slott,det är fantastiskt vilken konstsamling,vi var där i somras men eftersom familjen är utökad så kommer vi åka dit i sommar igen

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?