Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 873 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Emollas | 2011-06-06 14:06 | |
![]() | Metodister, Bapister, Mission = Equmenia Ungdomarnas verksamhet har redan gått ihop men nu blir också kyrkorna ett samfund. Men va var det för skillnad på dem innan de gick ihop???. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-06 14:09 | |
![]() | inte så stor skilnad,det är dopet som skiljer sig mest,missonare har barndop,batister har barvälsingnelse ,det är samma tro i grunden | |
| Emollas | 2011-06-06 14:12 | |
![]() | va har metodister då? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-06 14:18 | |
![]() | jag är inte så insatt i Metodisterna,är man med i en metodist församling så är man med i metodist kyrkan i hela värden,vi har varit en tid i samma kyrka vi missonare och baptister jag vet inte vilka,som är vilka längre det är inget som märks | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-06-06 14:20 | |
![]() | hur ligger det till med the sith då? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-06 14:21 | |
![]() | jag är med i Missonsförsamlingen men mina barn är inte döpta,det får dom göra själva om dom vill,så jag borde vara Baptist,men det har inte så stor betydelse,men är man ca 80 år så är det lite viktigt,det var mer noga förr | |
| Emollas | 2011-06-06 17:12 | |
![]() | va är det sith? | |
| Emollas | 2011-06-06 17:15 | |
![]() | jasså det the sith i Stars Wars. | |
| Smek-Börje - Ej medlem längre | 2011-06-06 17:16 | |
![]() | de borde kalla sig MMBops www.youtube.com/watc...Ho zn0YXAeE | |
| m-70 | 2011-06-06 22:27 | |
![]() | Vad hade youtub klippet med tråden att göra? | |
| Smek-Börje - Ej medlem längre | 2011-06-06 23:04 | |
![]() | jag gav bara ett coolt, fräscht förslag på vad denna sammanslagning bör heta, det var allt | |
| Tyllestar | 2011-06-06 23:21 | |
![]() | det kan man ju verkligen undra. Vad var skillnaden innan? | |
| Peddape | 2011-06-06 23:27 | |
![]() | Det är väl på grund av att skillnaderna är så små som de beslutade om att gå ihop! | |
| Mia W | 2011-06-06 23:41 | |
![]() | Alla frikyrkor har problem med rekryteringen. Det är inte så att folk inte går dit, de deltar i gudstjänster och andra aktiviteter men man vill inte bli medlem vilket medför vissa förpliktelser. Då får man gå ihop för att kunna minska kostnaderna och rationalisera på andra sätt. Och då får man kan bortse från det som skiljer och fokusera på det man har gemensamt. | |
| Emollas | 2011-06-06 23:54 | |
![]() | Ja det är ju bra att dem drar jämnt. Men tydligen drar dem inte så jämnt så att de går ihop med Svenska kyrkan som har de stora pengarna. | |
| m-70 | 2011-06-06 23:59 | |
![]() | Det är bra med ekumenik, men det är också bra med mångfald eftersom vi alla är olika. | |
| Mia W | 2011-06-07 09:23 | |
![]() | emollas: Där skiljer det sig mer än man kanske kan tro. Grunden för medlemskap i frikyrkorna är att man på ett något sätt har kommit fram till ett avgörande, man har fått en personlig tro som man kan berätta om för andra, det som på klassiskt frikyrkospråk kallas för "att bli frälst". Dom använder inte själva det uttrycket så mycket längre eftersom det ordet håller på att tappa sin ursprungliga betydelse - hockeyfrälst t ex. Svenska kyrkan kallar sig för folkkyrka och ställer inte samma krav för medlemskap, där är för de allra flesta barndopet grunden för att man är med. Svenska kyrkan som organisation har gott ställt, men i församlingarna har man en betydligt magrare budget för att sköta verksamheten. Det här märks särskilt ute på landsbygden, minskande befolkning och dyrt underhåll av flera, ofta kulturhistoriskt intressanta kyrkor. Jag råkar ha en prästfru och en f d pastor i missionskyrkan på min arbetsplats, så jag har fått reda på ganska mycket om just det här. | |
| mats201 | 2011-06-07 09:53 | |
![]() | Undra på att frikyrkorna har problem med rekryteringen. Dagens ungdomar är mer upplysta än på 1800-talet och därför aningen svårare att övertyga om guds existens (något av en förutsättning för kyrkorna). Om kyrkorna ombildade sig till "klubbar med livsinspirerande talare", profilerade sig mer på musikupplevelser och skippade det där med gud kanske de kunde hämta sig (de borde nog skippa ordet kyrka också som har en lite omodern klang) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-06-07 12:01 | |
![]() | Well, det där med musikupplevelser och annat är kanske just vad Baptisterna satsar på? Verkar vara ett grymt drag på deras tillställningar. Missa (för Guds skull) inte sekvensen vid ca 1:35 och framåt... =) youtu.be/c0rsX9rF4tQ | |
| Emollas | 2011-06-08 00:00 | |
![]() | Ja det var livat i den kyrkan "Locomondo". Vi bjöd in ett Kristet hårdrocks band en gång till vår pingstkyrka och det drog också folk. | |