Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 873

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lycopersicon2011-06-07 16:10
Antal inlägg: 355

Reseersättning för studerande
Min dotter som tar studenten på fredag har kommit in på en utbildning till hösten. Det är en privat utbildning som vi bekostar själv. Från och med hon fyller 20 har hon rätt att söka studiemedel från CSN vilket innebär att det första året kommer hon bara att få studiehjälp (1.050,-/månad). Nu är utbildningen på en annan ort och tanken är att hon ska pendla. Det kommer att kosta henne 750,-/månad. Min fråga är om någon känner till om man har rätt att söka bidrag till resorna och isåfall var?

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-06-07 16:31
Antal inlägg: 439

Dom som anordnar utbildningen har oftast bra koll på sånt där. Dom vill ju att hon ska ha så goda möjligheter som möjligt att närvara, få bra betyg och så. Fråga!

MeeleX - Ej medlem längre2011-06-07 16:52

Sen när måste man vara över 20 för att söka studiemedel från CSN? Eller är det någon specialare med privata ubildningar kanske?

lycopersicon2011-06-07 17:41

MeeleX: Det är en privat frisörutbildning som vi bekostar helt själv. Det är dock den enda frisörutbildning som är berättigad till CSN (men inte förrän man fyllt 20). Är väldigt dåligt insatt i hur det fungerar med bidrag över huvudtaget men tänkte att det kanske går att söka något för resorna eftersom hon annars får lägga 750,- av de 1050,- hon får varje månad till det....Antar att det slutar med att mamma och pappa får sponsra med resekortet :)

balldo2011-06-07 17:49
Antal inlägg: 5

Som Ankaipotta skriver så är det bäst att kontrollera med anordnaren. annars kollar du här www.csn.se/utomlands...iu m/norden

balldo2011-06-07 17:50
Antal inlägg: 5

Visserligen för norden men det var det enda jag kunde hitta där det finns resebidrag

lycopersicon2011-06-07 18:11

Tack, det borde rimligen gälla även inom Sverige tycker man. Skickade iväg ett meddelande till CSN och ställde frågan till dom. Sen kan man även kolla med skolan om de känner till något.

Borscht - Ej medlem längre2011-06-07 19:31
Antal inlägg: 93

Varför inte betala själv? Varför ska samhället (vi skattebetalarna) betala detta?

_SockerTopp_2011-06-07 19:53
Antal inlägg: 79

Men Borscht är du på riktigt eller??

Borscht - Ej medlem längre2011-06-07 19:55
Antal inlägg: 93

Jag är så j-a trött på alla dessa bidragstagare som ligger sammhället till last! Ska man åka någonstans betalar man själv!

mats2012011-06-07 20:00
Antal inlägg: 338

Vad var det för konstigt med Borscht´s åsikt här? Jag håller med, ska man plugga på annan ort, flytta dit, det blir billigast. Vill du inte det av nån anledning, betala dina resor själv. Varför ska vi göra det åt dig bara för att du inte vill??

By the way, jag skulle vilja bo på Capri (det är jättefint där) men har mitt jobb i Jönköping. Är det nån som vet om man kan söka bostadsbidrag (det är dyrt där) och resebidrag för att kunna ta sig till jobbet?

lycopersicon2011-06-07 20:07

Borscht: Jag har jobbat i 30 år och betalt en himla massa pengar i skatt. Har aldrig varit sjukskriven eller arbetslös. Gick hemma med min dotter och levde på en lön i flera år istället för att utnyttja dagis. Har inte belastat sjukvården nämnvärt. Så om det finns ett bidrag som vi har rätt till kommer jag inte skämmas en sekund för att söka det. I annat fall kommer vi givetvis betala resorna själv. Själva utbildningen betalar vi själv så istället för att söka till universitetet som väldigt många andra gör (och som vi skattebetalarna är med och betalar till), finns det kanske möjlighet att få några kronor till resorna till och från skolan istället...Vilket inte lär kosta i närheten lika mycket som en universitetsutbildning... Dessutom får hon 1.050,- i studiehjälp istället för drygt 2.700,- som hon hade fått om hon gått på högskolan så var inte orolig....Min dotter kommer nog inte att ligga samhället till särskilt stor last.

lycopersicon2011-06-07 20:20

mats201: Var har jag skrivit att jag inte vill betala hennes resor?

mats2012011-06-07 20:43

Du vill helst ha bidrag för det så att du och jag delar på kostnaden för din dotters resor. I grunden har jag inget emot dig alls, du verkar vara beredd att betala om det inte finns något bidrag att få.

Jag vände mig emot _Sockertopp_ som tvivlade på att en person som tyckte det vore konstigt om det här exemplet (för dig är det reellt och inget exempel naturligtvis) berättigade till bidrag (det tycker jag också) var "på riktigt". Jag tycker det är rimligt att som grundsyn ifrågasätta bidragssamhället.

Lycka till med frisörutbildningen

promenad - Ej medlem längre2011-06-07 21:43
Antal inlägg: 3995

det kan man göra
man kan också flytta dit
så får hon stå på egna ben

lycopersicon2011-06-07 21:59

Det är inte lätt att stå på egna ben om man studerar på heltid och får 1.050,-/månad i studiebidrag. Hade hon börjat på högskola hade hon fått 2.700,-/månad plus haft rätt att ta studielån, då hade det varit en annan sak.

Forumadmin: Det går bra att låsa tråden, jag kommer att ta reda på vad som gäller på annat sätt. Verkar uppenbarligen som en del blir provocerade och det vill vi ju inte :)

mats2012011-06-07 22:09

Det kanske går att jobba extra, det verkar ju som om hon är frisör...

lycopersicon2011-06-07 22:23

Nej, hon är inte frisör. Isåfall hade hon inte sökt till en frisörutbildning. Hon går tredje året på gymnasiet, samhällsprogrammet.

Hoodman - Ej medlem längre2011-06-07 22:46
Antal inlägg: 2826

Vad är ett bidrag till för? Den som har ett behov av pengar eller den som anser sig ha rätten att utnyttja en rättighet bara för att, trots att det inte finns ett behov?

ektis - Ej medlem längre2011-06-07 22:51
Antal inlägg: 4505

agree with hoodis. lite äskigt hur insatta folk är i bidrag och sånt. jag erkänner; jag kan inget.
men skulle jag ha noll kronor skulle jag såklart veta.

extrajobb är ett alternativ. eller jobba innan och spara ihop så man har råd med busskort för en längre tid. eller något..

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?