Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Optima | 2011-06-18 23:54 | |
![]() | Låtar med förändrad innebörd Att många låtar handlar om kärlek i någon form är väl känt, men jag och en kompis pratade en gång om hur annorlunda en låt kan bli om man tänker sig att det är t ex en stalker som sjunger. Han exemplifierade med Tommy Nilssons "Öppna din dörr" (Öppna din dörr/och säg att du vill ha mig här) och ända sedan den konversationen kan jag inte tänka på låten "Every Breath You Take" på samma sätt som förut (Every breath you take and every move you make/Every bond you break, every step you take, I'll be watching you). Har ni förslag på några andra låtar vars innebörd blir helt annorlunda om man tar på sig ett par andra "glasögon"? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-06-19 00:00 | |
![]() | Haha, nu kommer jag aldrig att kunna lyssna på "Every breath you take" som tidigare. :O Ska fundera om jag kan komma på något . . . | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-06-19 00:04 | |
![]() | every breath you take handlar om en stalkersitution. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-06-19 00:05 | |
![]() | bruno mars däremot, det psykot vet nog inte hur obehaglig hans granade är. www.directlyrics.com...yr ics.html | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-06-19 00:09 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...h_ You_Take | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2011-06-19 00:14 | |
![]() | Eric Claptons Layla (You get me on my knee...) kommer för alltid vara You get me onani.. (helt ologiskt, men så uppfattade jag den som ung). | |
| Mindymoo | 2011-06-19 00:41 | |
![]() | Vid 80-talets slut kom Susanne Vegas sång Luca. En kompis pratade häromdan om hur bra den var - han hade aldrig lyssnat på texten. Som handlar om barnmisshandel. | |
| Vaikuntha - Ej medlem längre | 2011-06-19 01:40 | |
![]() | www.youtube.com/watc...tg 5cTQ1WTs Jag har ingen aning om hur det skall tolkas egentligen, i och med världens dekadenseskalering, men ja... | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2011-06-19 09:16 | |
![]() | Lena Ph's Ont det gör ont kan väl inte handla om något annat än BDSM? ..."nu när det är över så finns du överallt..." | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-06-19 09:31 | |
![]() | ramsay 2011-06-19 00:04: "every breath you take handlar om en stalkersitution." Ja, det stämmer. Så där är innebörden klar från början, även om den är lätt att misstolka med tanke på låtens "kärleksfulla" tempo och stämning. :-) | |
| Optima | 2011-06-19 09:40 | |
![]() | Ramsay och Robbish: Aha, där ser man! Jag har visserligen inte tidigare reflekterat över texten i sin helhet utan mer tänkt att det nog handlar om att han vakar över henne mer än är en stalker. Men så har man lärt sig något idag med! :-) | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-06-19 09:41 | |
![]() | När jag först hörde Joan Baez sjunga Tom Waits låt "day after tomorrow" så trodde jag först den handlade om en cancersjuk som sitter på hospice och egentligen vet att det är kört. När jag förstod att den handlar om en soldat blev den mycket sämre. | |
| Optima | 2011-06-19 09:42 | |
![]() | Men så kan jag bidra med jullåten "Santa Claus is coming to town" istället: He sees you when you're sleeping/He knows when you're awake/He knows if you've been bad or good/so be good for goodness sake. | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-06-19 09:50 | |
![]() | Blottarnas paradmarsch är Cat Stevens "Can´t keep it in". Oh I can't keep it in I can't keep it in, I've gotta let it out I've got to show the world, world's got to see, see all the love that's in me. ... And I can't keep it in, I can't hide it and I can't lock it away. I'm up for your love, love heats my blood, blood spins my head, and my head falls in love, oh. www.youtube.com/watc...W_ SGoBFJxs | |
| Jobbar | 2011-06-19 10:44 | |
![]() | Klockren, Rob! :-D | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-06-19 10:55 | |
![]() | :-) | |
| Defrob | 2011-06-19 11:07 | |
![]() | Nick Caves låt "Into my arms" handlar om när hans mamma dog. Blir än mer depp då. | |
| flydet | 2011-06-19 11:21 | |
![]() | Vi har ju den här tolkningen av "Alla flickor utom jag" - www.youtube.com/watc...uh fcd7rtYc | |
| Behringer | 2011-06-19 11:28 | |
![]() | "Du tronar på minnen från fornstora da´r då ärat ditt namn flög över jorden" En skön omskrivning för hur en krigsmakt härjade runt om i Europa | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-06-19 11:35 | |
![]() | Knappt ens en omskrivning, Behringer. Strofen syftar ju just på Sveriges stormaktstid. | |