Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss_jk2011-07-09 18:46
Antal inlägg: 8941

Fotboll vs. festivaler
www.youtube.com/watc...y_ NJSOzqiI

Kollade på detta klipp och, precis som tidigare, blir jag helt förundrad över hur mycket skit fotbollssupportrar får ta. Några inkastade föremål på planen utmynnar i ex antal sidor i kvällspressen, massa böter för berörda klubbar, avstängda supportar, matcher utan publik o.s.v, o.s.v.

Så kommer vi helt osökt in på festivaler. Flertalet våldtagna, bajamajor med folk i omkullvälta, flera misshandelsfall, fylla och droger. Vad händer där? Inget mer än att just de som råkar åka dit får sitt straff. Inte blir de portade från efterkommande festivaler med dithörande anmälningsplikt heller, inte blir arrangörerna bötfällda, och inte fan blir det upphetsade debatter i diverse tv-program för det.

En kväll på Stureplan: Samma scenario. Inte händer något med Stureplansgruppen för det? Inget med berörda krogar och ingen anmälningsplikt varenda fredag och lördag för inblandade.

Vad är det som gör att just fotbollssupportar får ta så mycket skit?

Vågar barnfamiljer ens gå utanför dörren i vårt samhälle om ett derby mellan Djurågrden och AIK är det värsta som kan hända?

Anden_88 - Ej medlem längre2011-07-09 19:11
Antal inlägg: 313

Det är väl allmänt känt att det är rätt vidrigt och händer massa skit på såna där festivaler... Men grejen där är väl den att så ska det vara? Artisterna är ju oftast inte precis några bra förebilder själva. Dom snarare förespråkar en sån där livsstil?

Fotboll, och andra idrotter däremot är ju mer den positiva kraften i samhället, våra svenska fotbollspelare, och övriga idrottare för den delen, har ju en historia av att vara riktigt bra förebilder, i hela världen(fast det går väl utför där också numera...). I idrotterna sätter vi våra barn, en trygg miljö där dom kan ha kul med vänner. Klart vi alla vill att bilden av förebilderna inom den sporten ska vara positiv.

Idrotten är väl helt enkel finare och renare, eller hur man nu ska uttrycka det. Sex drugs och rock´n roll-livsstilen som vi ser hos artisterna, vi vet att det bara är så, vi vet att det är mycket fylla och droger och all sån skit som uppkommer tack vare det. Klart det då blir ett större ramaskri om det händer något allvarligt i idrottsvärlden, där sånt inte är "normalt" och verkligen inte okej.

Challe_B - Ej medlem längre2011-07-09 19:13
Antal inlägg: 5853

Försvarar du och andra med det som händer på fotbollsmatcher med "det är värre på festival"?

Måns_E2011-07-09 19:17
Antal inlägg: 12028

De festivaler som jag har upplevt, och det är några stycken, har varit lugnare än en vanlig fredag eller lördagskväll på stan.

Gällande fotbollsmatcher så är det ju smått på otroligt att det kan hända något ö h t med den polisbevakning som varje fotbollsmatch har, ändå så sker det.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-07-09 19:18
Antal inlägg: 631

Det där är ju som att jämföra äpplen med päron.
Ska matchen stoppas under tiden några får för sig att ockupera ena straffområdet, och sedan fortsätta dagen efter när nötterna fått nog och gått hem till mamma?

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-07-09 19:19
Antal inlägg: 631

Jämförelsen mellan festivaler och idrotstevenemang var den konstigaste hittills!

Miss_jk2011-07-09 19:19

Anden: Fast det är väl inget som försvarar att fotbollssupportar ska bli hårdare straffade än andra? Även rock/pop-artister är ju förebilder, troligen i större skala än vad fotbollsspelare är, så det borde väl i så fall rimligtvis sättas större press på dessa och de arrangemangen.

Challe: Självklart inte, jag ifrågasätter varför just fotbollssupportar starffas hårdare än annat folk.

slånbär2011-07-09 19:20
Antal inlägg: 5539

mina söner 17 och 19 går varje år på Metal/hårdrocksfestivaler och jag är alltid i närheten och skjutsar eller tom går själv och lyssnar. Visst är folk fulla men det har aldrig varit några bråk, misshandel och liknande inte vad vi har märkt av i alla fall. Sista var i söndags på Ullevi och the big 4 och dom enda som var väl överförfriskade som jag såg var ett par i sextioårsåldern som tappert stöttade varandra. Jag hörde att det hade varit problem på Peace and Love men på Metaltown i göteborg eller sonisphere dom senaste åren har ingen av oss sett några som helst stökerier och liknande. Men det kanske är så att ju hårdare musik och ju hårdare publiken ser ut att vara desto mindre bråk blir det.

slånbär2011-07-09 19:22
Antal inlägg: 5539

grejen är väl att dom som ställer till bråk på fotbollsmatcher går ju in för just det-dom är inte där för fotbollen i första hand-det finns ingenting läskigare än Engelska fotbollshulliganer. Går man på rock festival så gör man det för att se och höra sina favoritband och inte för att slåss och supa. Det är väl helt enkelt det som är skillnaden vad jag tror.

Tommy 19792011-07-09 19:27
Antal inlägg: 1188

Oavsett om svineriet sker på en fotbollsmatch eller musikfestival, så är det ändå helt oacceptabelt. Där håller jag med trådskaparen. Grejen är dock att när det gäller fotboll, eller sport överhuvudtaget, tycks det finnas ett förlåtande drag i grunden: "De älskar ju sitt lag, klart att de måste få reagera om det förlorar"! Den inställningen har jag svårt att förstå.

Om man nu ska tala om just fotboll (eller sport öht), så är det helt obegripligt hur människor kan bete sig som ociviliserade vildar bara för att det går dåligt. Finns det något annat sammanhang där folk stormar planen, kastar in rökbomber, dödshotar domaren eller råkar i slagsmål?

Bitte - Administratör2011-07-09 19:30
Antal inlägg: 24200

Har en son med vänner på festival nu och de är nyktra precis som de varit på alla konserter de varit på tidigare, sedan är det väl så att går man på en festival så är men medveten om att alkohol finns , men går jag för att se fotboll vill jag gärna slippa de som hellre slåss

Bitte

elak kanin - Ej medlem längre2011-07-09 19:47
Antal inlägg: 551

Tror det greps knappt 30 personer av polisen under alla fotbollsmatcher förra säsongen(av de cirka 1.2 miljoner som följde matcherna).

Greps väl 40 pers på peace&love...
Klart att det kommer finnas idioter om man buntar ihop 20-30000 människor på ett och samma ställe.

Ingen verkar fatta Ts syfte med tråden öht, folk slåss, super och ställer till med jävelskap på alla sammankomster med mycket folk, men det skriks bara om det händer på en fotbollsmatch.

Personligen skulle jag känna mig mer orolig på hultsfredsfestivalen än på ett stockholmsderby. Kan tillägga att jag gått på gnagetmatcher i över 25 år och aldrig råkat ut för något "farligt".

elak kanin - Ej medlem längre2011-07-09 19:52

"Går man på rock festival så gör man det för att se och höra sina favoritband och inte för att slåss och supa. Det är väl helt enkelt det som är skillnaden vad jag tror. "

Känner inte en enda människa som går på fotboll för att slåss och supa, folk gör det dock, precis som det knarkas, sups och slåss på festivalerna också. Jag går inte på musikfestivaler för att utsätta kvinnor för våldtäkt heller, vilket tydligen var ganska vanligt förekommande i borlänge förra veckan.

Böter för samtliga boende i borlänge.

Miss_jk2011-07-09 19:57

Mitch: "Det där är ju som att jämföra äpplen med päron."
-På vilket sätt då menar du?

Slånbär: Du säger att du inte sett några bråk eller liknande på de konserter du varit på.
-Grattis! Det har inte jag heller, trots att jag vart på varenda hemmamatch DIF har spelat de senaste 13 åren, plus en hel del bortamatcher och massa matcher innan dess. Däremot har jag bevittnat ex antal bråk i samband med krogbesök.

Därefter skriver du att "skillnaden är att fotbollshuliganer verkligen går in för att bråka, medan konsertbesökare inte gör det.
-Vad är skillnaden? Bråk som bråk, eller?

Tommy: Du skriver: "Finns det något annat sammanhang där folk stormar planen, kastar in rökbomber, dödshotar domaren eller råkar i slagsmål?"
-Kanske inte ordagrant det du skriver, eftersom domare och fotbollsplaner oftast bara förekommer inom idrotten, men i övrigt så: Politiska sammankomster, festivaler, en kväll på krogen. o.s.v. Med andra ord i de flesta fall där ett hundratal personer med diverse olika åsikter möts.

Måns_E2011-07-09 20:17

Nä, jag har nog aldrig sett ett slagsmål när jag har varit på festival, det är som sagt lugnare än en natt i Göteborg eller Malmö. Inte är det så värst mycket poliser där heller, det värsta som händer är att en och annan blir lite för full, eller blir uttorkad.

Däremot så vimlar det alltid av poliser så fort det blir fotbollsmatch, det kan väl inte ens du ha missat JK?

Miss_jk2011-07-09 20:30

www.dn.se/nyheter/sv...r- festival
sverigesradio.se/sid...el =3859489
www.nyheterna.net/ny...a_ festival
sverigesradio.se/sid...el =1756355

Bara ett axplock.

Har som sagt inte heller sett något slagsmål i samband med någon fotbollsmatch, och det är även där betydligt lugnare än en natt i Stockholm, vilket är precis det jag försökt säga i och med denna tråd.

Nej, jag har inte missat att det vimlar av poliser i samband med fotboll, men jag tror att det hade behövts minst lika många på vilken annan sammankomst som helst som inbegrep 20000-30000 involverade.

elak kanin - Ej medlem längre2011-07-09 20:33

www.svenskafans.com/...08 634.aspx

Miss_jk2011-07-09 20:47

Tack kaninen.

Kopierade ett stycke som belyser det jag vill få fram:

"Vill man göra en jämförelse så är festivalpubliken en kulturell färgklick. Visst, det dricks lite mycket men festivalerna är äkta folkfester. Årets Peace & Love i Borlänge lockade 50 000 besökare. Under festivalen anmäldes sex våldtäkter. Enligt BRÅ anmäls kanske så lite som 20% av alla våldtäkter som sker och enligt festivalernas egen statistik är c:a 20 % av besökarna kvinnor. Enkel matematik visar då att det troligen begicks 30 våldtäkter på Peace & Love. Festivalen besöktes av ungefär 10 000 kvinnor. Tre av 1000 kvinnor på en festival kommer således sannolikt att bli våldtagna. Skulle siffrorna vara liknande när det gäller risk för misshandel så skulle en allsvensk match med 17 000 åskådare leda till att 51 åskådare misshandlas."

Måns_E2011-07-09 20:57

Ja och alla dina exempel är på campingen. Jag skulle dessvärre tro att på alla campingar där det dricks alkohol, vilket vill säga samtliga, så har du minst lika många våldtäkter och våldtäktsförsök.

Hur många våldtäkter begås av fotbollssupportrar på natten efter en match? Det är väl inte så intressant? Eller?

Miss_jk2011-07-09 21:10

Du slog just huvudet på spiken, Måns. Det du säger är precis det jag försökt säga i denna tråd; att dessa misshandelsfall, våldtäkter och övergrepp finns ÖVERALLT, och SÄRSKILT där det samlas flera hundra personer ihop med alkohol och annat. Med andra ord är det inget specifikt för just fotbollen. Det jag däremot också försöker säga är att det just är fotbollssupportar som alltid får skit för sådant, i form av de svartaste rubriker om att "här dör fotbollen", diverse debattprogram samt en helt egen straffsats än övriga samhället o.s.v. Det är det jag ifrågasätter, inte om det förekommer eller ej.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?