Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Grali2011-07-20 02:03
Antal inlägg: 24

Glutenintolerans
Jag är glutenintolerant och skulle tycka det vore intressant att få höra andras upplevelser kring detta, stort som smått.

Själv tycker jag det är tråkigt att gå ut och fika. Främst för att det finns så lite att välja på för oss, och absolut inga mackor, men även p.g.a av den okunskap som finns bland folk som jobbar på café. Jag vet att detta inte gäller alla, vissa har väldigt bra koll, men långt ifrån alla.

Ibland känner jag mig jobbig när man blir bortbjuden och folk glömt bort ens intolerans och ibland blir jag bara irriterad.

Jag blir glad när jag hittar någon ny produkt att prova, men inte lika glad när jag ser priset.

Jag blir glad när jag hittar en annons för ett matställe som säljer helt glutenfritt, för de växer inte på träd.

Jag skulle vilja att för en dag kunna gå ut och äta eller fika och ha minst 3 olika alternativ att välja mellan, inte bara budapestbakelse eller kokostopp...

Vetenskap - Ej medlem längre2011-07-20 09:03
Antal inlägg: 887

Det är mycket strängare regler när man ska baka glutenfritt. Man får inte vara i samma kök som där man bakar med gluten osv. Det är nog därför.

Guldplate2011-07-20 09:18
Antal inlägg: 1212

Jag är också glutenintolerant. Visst kan det vara lite tråkigt, glutenfria, utbud att välja mellan på vanliga fik. Fast som Vetenskap säger så är det rejält stränga krav på att göra glutenfritt. Sånt höjer priserna. Sen, om jag minns statistiken rätt, så är vi ca en på 200 som har det. Det gör att omsättningen på såna produkter inte är så stor och inget litet fik eller butik har råd att lägga upp stora lager i väntan på att någon av oss dyker upp.

Fast det går framåt. I början av 2000-talet kunde vi få köpa pasta för ca 90-100 kr kilot. Nu är vi nere i ca 40kr/kg. Fler och fler fik har även glutenfritt att välja på om man frågar dom och butiker som IKEA har t.o.m glutenfritt korvbröd och glasstrutar vid sin korvförsäljning.

Det jag däremot har tyckt varit en av de jobbigaste sakerna med att vara glutenintolerant är att folk ber om ursäkt för att de inte har glutenfritt hemma när man kommer på spontanbesök. Jag kan inte räkna med att folk lagrar glutenfria saker bara för jag kan dyka upp. Ta det hellre för vad det är. Ett spontanbesök och så löser man alla ev problem med glutenintoleransen genom att se vilka alternativ som finns, åka och handla, lagar mat utan mjöl o.s.v.

Mia W2011-07-20 09:26
Antal inlägg: 180

Jag har en kompis som är glutenintolerant. Hon har med sig eget bröd när vi går ut och fikar. På en del ställen är det helt ok, på andra inte. Lita inte på kokostoppar, det finns de som i hemlighet blandar i lite mjöl för att de skall hålla formen bättre.

Nu finns det ju en rad allergier och det är naturligtvis omöjligt för de som bedriver kafé eller restaurang att ha en meny där alla behov kan tillgodoses. Jag var en gång på en restaurang i Umeå där en person i ett sällskap lämnade över ett par plastburkar till servitören och fick maten i dem snyggt serverad samtidigt som de andra fick sin mat. Anledningen känner jag inte till, men sånt bör uppmuntras. Man skall inte behöva känna sig som ett ufo bara för att man är allergisk.

Grali2011-07-20 09:57

Vetenskap - jag vet att det finns mycket regler som omgärdar det hela med bakning och tillagning. Och det är bra. Men det är ändå tråkigt. De skulle kunna köpa något färdigt och ha i frysen. Detta är ju någonting som jag kommer leva med i hela mitt liv.

Guldplate - Jag tror nog att det är fler än så, har för mig att det var väl 3 på 100 ungefär. Mm... Det där känner jag igen, att folk ska ursäkta sig...

Labyrint2011-07-20 10:39
Antal inlägg: 513

Min syster är glutenintolerant. Lite extrajobb, särskilt när man går ut och fikar, men oftast finns det ju nånting hon kan äta. Hemma finns det ju ersättningsprodukter för allt. Tycker inte det känns som nåt jättekrångel.

Däremot tycker jag diagnosmetoderna är rätt sjuka. Har en dotter som precis börjat äta lite mat nu. Då vi har glutenintolerans i släkten håller jag koll (min mormor också, så förmodligen en ärftlig form). Min syrra blev jääättedålig när hon började äta mat, reagerade oerhört kraftigt och tappade massor i vikt. Men misstänker man glutenintolerans får man inte ge glutenfri kost, istället ska man trycka i sig/sitt barn extra mycket gluten och sedan gå till läkaren "för annars kan man inte se nåt". Typ samma grej som att någon med en spricka i foten ombeds hoppa hundra gånger för att det ska synas bättre på röntgen...

Guldplate2011-07-20 11:44
Antal inlägg: 1212

Grali: Kollade precis upp det och det är fler än vad de sa till mig när jag fick diagnosen. Celiakiförbundet räknar på att 1 av 100 har det.

Det där med att köpa något och ha i frysen finns det dom som gör. Fast det är mer kostsamt än vad man tror. Först måste dom köpa in något som de inte vet om och när de kan sälja. Det tar dessutom upp plats i frysen för saker som de med säkerhet vet att de har en omsättning på. Alla fik och butiker skapar sin lönsamhet genom att deras varor ska omsättas så mycket som möjligt. Sånt drabbar oss som har speciella behov.

Själv har jag många gånger bytt ut fikan mot att ta en lunch eller liknande istället. Då har jag betydligt fler alternativ och de ligger dessutom på samma prisnivå som det som mina vänner äter.

Fast visst... Hade det funnits fler alternativ och på fler ställen så hade det varit roligare att gå och ta en fika med kompisar. Nu får man antingen leta reda på "favoritställen" och sen hålla sig till dom pga att de serverar glutenfritt. Alternativt nöja sig med skumraketer, budapestbakelse eller negerbollar, i den mån man vet att man klarar av dom.

Megaherz2011-07-20 17:29
Antal inlägg: 3304

Är allergisk mot kakao och känner igen mig med era problem.

"Ibland känner jag mig jobbig när man blir bortbjuden och folk glömt bort ens intolerans "

Precis. Känner mig oartig. Och reaktionen när jag berättar att jag är allergisk. De tycker så synd om mig och räknar upp alla saker jag inte kan äta. Tack. Jag vet redan.

Sen smyger de på kakao på allt, även om det ska vara utan. *suck* Har inte så stort urval när det gäller fikande heller..

henrik_l2011-07-20 17:33
Antal inlägg: 918

Jag är inte allergisk men säkert intolerant pga nåt jäkla ibs grejjs. Jag försökte ett tag att ta bort gluten, bröd går inte att köpa. Det finns en liten frys med nåt skit som smakar värre än oblaterna vid konfirmationen. Sen skulle jag köpa mjukglass och sa att jag inte ville ha den i våffla eftersom jag troligen var glutenintolerant, varpå hon tog en bägare och tryckte ner ett par rån i den. Jag har gett upp. Fast jag kanske ändrar mig igen om jag lär mig woka.

Tess 082011-07-20 17:52
Antal inlägg: 18003

Henrik, ja de flesta bröd i frysdisken är inte alls så goda. Det är heller inte så lätt att baka glutenfritt bröd, fikabröd är däremot lättare :)
Nu är jag inte intolerant alls, men har bakat för att kunna bjuda på fika...
Åh, inte tåla kakao, det måste vara jobbigt. Det är ju sånt i nästan allt (känns det som).

Talgoxe492011-07-20 18:28
Antal inlägg: 79

Jag har bakat bullar till min dotter sedan hon var liten. mitt råd är pröva dig fram när du bakar matbullar. Jag använder den söta jästen,och tar i lite sirap ca:2 MSKEDAR .SE TILL ATT SMETEN ÄR LÖS NÄR DU KLICKAR UT DEN' HÄLSNINGAR CVK

vårpåg2011-07-20 18:55
Antal inlägg: 153

men labyrint...om det är så att allergin faktiskt inte syns på de prover sjukvärden kan göra om man själv väljer att ge sitt barn glutenfritt är det väl inte så konstigt att man ska undvika det. Annars får man ju inte veta säkert hur det står till. Då kan det ju bli så att barnet får leva på de ganska trista produkter som finns fö glutenallergiker helt i onödan. Jag har flera i min bekantskapskrets som är glutenintoleranta, t ex en flicka som nu är 18 år men som fick diagnos när hon var liten. Dom var dock inte helt säkra på att det verkligen var rätt diagnos så när hon var ca 3 år fick de lov att göra en provokation och det kunde man bara göra genom att ge henne "vanligt" bröd o pasta och sedan ta tarmbiopsi för att se vilken reaktion det gav. Nu fick hon rätt diagnos och det var väl bra! Jag tycker inte alls att det är konstigt, faktiskt.

Labyrint2011-07-20 20:01

Mm, min syster var det liksom ingen tvekan om vad det var, eftersom hon då (och fortfarande, efter nästan 25 år) mår uruselt av bara en smula. Men diagnos (och därigenom subeventionerade livsmedel) - icke, för det måste hon äta gluten minst en vecka, vilket för hennes del hade inneburit att ligga på toagolvet och må apa.

Min mormor som hade en mildare form kunde ta nån macka emellanåt, vilket gjorde att intoleransen för henne var lätt att hantera. Tills hon gick igenom en "diagnostiseringskur", efter det blev hon mycket känsligare, inte så konstigt efter att ha tryckt i sig de mängder gluten som krävdes för att få en diagnos. Genomtänkt?

Labyrint2011-07-20 20:05

Baka glutenfritt matbröd är absolut lättast om man stoppar degen i en plastpåse och sedan spritsar ut den. Som sagts, den är rätt rinnig, kladdigt att knåda.

Grali2011-07-20 21:03

Guldplate - då var vi båda fel ute gällande antalet då:)

slånbär2011-07-20 21:15
Antal inlägg: 5539

Bara för att klargöra lite så det inte en allergi när man inte tål gluten utan en intolerans, den kan däremot vara kombinerad med veteallergi och då blir det väldigt jobbigt eftersom dom flesta glutenfria produkter innehåller en liten procent vetestärkelse.En allergi som tex mjölkproteinallergi växer ofta bort medan en glutenintolerans är livslång.

malman2011-07-20 21:53
Antal inlägg: 1457

jag har en släkting som är glutenallergiker men är inte helt intolerant. så hon klarar av spår av gluten men bör inte äta det.

men vi har en överenskommelse om att hon har med sig eget fikabröd när hon kommer. hennes mamma gör gudagoda chokladrutor
med strössel på. då behöver inte jag oroa mig för att jag av misstag fått med någe gluten smidigt för oss. sen har vi en diabetiker men till han ser jag alltid till att ha någe som han kan äta, för där handlar det ju inte om någon allergi

chyzz2011-07-20 22:10
Antal inlägg: 37

Skillnaden mellan intoleransen och allergin är just den att om personen ifråga är intolerant fungerar inte en smula gluten men om personen ifråga är allergisk kan det fungera med spår av gluten utan någon större fara. En allergi kan även bli bättre med tiden medan en intolerans är konstant och därmed inte kommer att förbättras.

Det värsta jag vet när det gäller min och min sons glutenintolerans är att alla tror sig veta så mycket om det och det händer ofta att vänner och släktingar inte bryr sig eller inte tänker på att de använder något med gluten i, t.ex. samma pastaslev till vanlig som till glutenfri pasta - vilket är rent tabu. Men de tror inte att en smula är så farligt! Trots att en smula är så liten kan den påverka tarmarna otroligt mycket även om den intoleranta inte får några yttre symtom, det är också av den anledningen många tror att glutenintolerans växer bort - för att de inte märker att de mår dåligt av det. Men även om man inte kräks, får diarré eller som min son förstoppning så påverkas ändå tarmarna och det är viktigt att vara noggrann.

Något annat som irriterar väldigt mycket är när någon talar om för mig hur glutenintolerans fungerar och tror att de är experter på detta, men jag känner mig faktiskt som ett levande lexikon vad gäller glutenintoleransen ibland.

Tips!
* Använd inte smörknivar i trä eftersom smulor kan fastna i fibrerna i materialet.

* Tänk på att inte använda brödrost, toastjärn, våffeljärn etcetera som det tidigare varit vanligt bröd i.

* Be gärna butikerna ta in fler produkter, om du är på ett nytt ställe kika gärna in på ICA/COOP eller andra affärer för att se vad de erbjuder, det kan ju finnas produkter som även din matbutik kan tänkas ta in.

* Vanliga recept går i nio fall av tio att göra glutenfria, det gäller bara att våga och ta inte i alldeles för mycket mjöl för att smeten/degen inte verkar ha samma konsistens som en vanlig smet/deg.

* Det finns mängder av maträtter att göra glutenfria och jag rekommenderar att reda sås med potatismjöl, det har många ofta hemma redan och det är väldigt enkelt att göra sås på potatismjöl.

Stenknäck2011-07-20 22:21
Antal inlägg: 430

Gå över till LCHF-kost så löser sig allt för dig.

malman2011-07-21 11:35
Antal inlägg: 1457

chyzz vi gör så att den tjejen som är allergisk tar med sig sitt eget fika bara för att vi inte ska få med spår av gluten som blir kvar i skålar osv, bara för att vara säkra, hon är bara 14 så vi hoppas på att det kan växa bort om vi är överförsiktiga

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?