Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade62
Mobilspel
Pågående20 124

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Onica - Ej medlem längre2006-08-02 01:00
Antal inlägg: 79

Flyttångest
Jag ska flytta från Göteborg till sthlm..och känner grym ångest. Jag har fått arbete och lägenhet, men känner mig skiträdd, ensam och velig. Har ngn ngt tips om vad jag kan göra för att minska olustkänslan? Just nu känns det som att jag bara vill ringa till det nya jobbet och säga att jag inte kommer, men det är fegt och ganska ruttet så det kan jag inte med. Men fy - det känns inte bra just nu. Finns det ngn med liknande erfarenhet här?

Spyan2006-08-02 01:09
Antal inlägg: 673

jag flyttade från gbg till sthlm för fyra år sedan, och jag ångrar mig inte en sekund! det går fort att skaffa sig vänner i denna stan, och om du har en bra arbetsplats med bra arbetskamrater så är det ju ett stort plus i kanten=)

det är klart att man är nervös innan, men om man inte tar chansen så vet man ju aldrig hur det hade blivit och man hade gått och undrat.
och om det sedan verkligen inte funkar, ja då är ju inte gbg så långt bort.
sen kan man ju alltid komma och spela irl scrabble i nån lokal=)

Johnny_R - Ej medlem längre2006-08-02 01:10
Antal inlägg: 170

Jag kan bli din roommate, i det ingår underhållning på kvällarna där jag bjuder på det bästa från min tid som hovnarr på slottet.

Onica - Ej medlem längre2006-08-02 01:24

Ja, nånstans hoppas jag ju att jag ska komma att säga som du gör en vacker dag Spyan, men just nu känns det bara kärvt. Det är ju så himla jobbigt att lämna allt man har här i Göteborg mot bara ett litet jobb i Sthlm. Men förhoppningsvis växer väl min bekantskapskrets med tiden...Vad är det som är så bra med Sthlm? Jag ser ju att det är en vacker stad..men vad gör den till en stad att trivas i? Fått en hyfsat central lägenhet..Men där kan man ju inte uggla varje dag efter jobbet. Ja du Johnny..en roommate..Du verkar lite bökig att ha och göra med emellanåt bara..eller är det bara missförstånd alltihop? :)

odin - Administratör2006-08-02 16:06
Antal inlägg: 7442

Jag flyttade från Norrköping till Sthlm. Ångrar mig heller inte för en sekund. Om du har lägenhet och jobb ska du vara glad och känna dig stolt! Vad gör sthlm bra? Tja, att SL tar dig _överallt_ och du har därmed massor att upptäcka!

Ta en djurgårdsfärja med SL-kortet, promenera från city till djurgården, gå på något av de många museerna, ta en sväng på drottninggatan när du känner att du behöver mkt folk omkring dig, käka på Kungskebab på Kungsgatan när du blir hungrig, kika in slottet igen även fast du sett det 100ggr, åk ut till Hagaparken och promenera, åk till något av de många badställen och bada, eller åk bara till någon helt okänd tunnelbanestation, gå upp där och kolla dig omkring :) (glöm inte pendel och bussar!), åk ut till Nynäshamn med pendeln (kostar 20 kr enkelbiljett eller SL-kort) och kolla läget där, drick öl på ett söderhak, cityhak eller stureplanshak et c etc!!! :)

Lycka till och välkommen till the h00d

odin - Administratör2006-08-02 16:07

PS. De flesta sthlmare är inflyttade så känn dig som hemma ;)

Riverpoet2006-08-02 16:41
Antal inlägg: 1070

Jag ska flytta till göteborg i höst. Det är väl ungefär samma situation som när jag flyttade till uppsala för 5 år sen, dvs jag känner typ bara brorsan. Och när jag åkte till Dublin förra året (iofs inte riktigt samma sak, kännde man ju inte en kotte, men gjorde sig massor kompisar. Vad jag ska göra i gbg är iaf att rota upp nån sorts fotbollsförening, sen ska jag plugga med. Där har man en lite social början.

Är väl samma sak för dig. Du har ju jobb, vilket är tryggt och socialt. En bra start. Men jag känner igen mig i vad du menar, är också lite stressad inför flytten samtidigt som jag ser fram mot det mycket.. Lycka till...

Onica - Ej medlem längre2006-08-02 18:23

Tack ni söta som peppar mig. Det känns riktigt gott. Jag tror säkert att det kommer att gå bra, grejen är väl den att om jag var 20 år..eller skulle börja plugga på universitet så känns det som att det skulle varit lite enklare. Men jag antar att ni har rätt..det kommer att flyta på av sig självt på ngt vis. Jag flyttar till en mycket vacker stad iaf..jobb och bra lägenhet har jag dessutom...så visst kunde det vara värre. Betapet ser ju dessutom likadant ut oavsett om jag loggar in från Väst eller östkusten :)

Göteborg är kanske inte fullt så "goa gubbar" som vi vill låta påskina..men det är en ändå en "tillåtande" och vänlig stämning här som jag tror att du Riverpoet kommer att märka av ganska snart..Och du kommer dessutom rätt in i ett stort socialt sammanhang genom att du ska studera, så jag är ganska säker på att du kommer att trivas bra här. Vi får väl göra en utvärdering om 6 månader eller så..så får vi hur det gick.

Mitt flyttlass går i slutet av denna månad..Bye bye Masthugget..Hello Södermalm.

Onica - Ej medlem längre2006-08-02 18:59

..Fast nu har jag läst dagens nummer av Aftonbladet, och där står det PRECIS hur jag ska bete mig för att inte vara i vägen. Stå på rätt sida i rulltrappan, inte ställa mig vid bussarnas utgång 50 meter före hållplatsen, inte ta en kölapp och stå och vänta framför kölappsmaskinen och inte läsa turistkartan mitt på cykelvägen. :) Finns det ngt mer man bör tänka på??

odin - Administratör2006-08-02 19:21

Hehe, så är det väl överallt i Sverige. Och stå inte precis framför t-bane-dörren när den öppnar tack. Då vill jag komma ut.

Onica - Ej medlem längre2006-08-02 19:44

Jäklar..det blev mycket nu..får väl ta med mig Aftonbladets lista helt enkelt och plugga in den (Bara jag inte gör det mitt på cykelbanan). :)

Riverpoet2006-08-02 20:10

Men jag är inte riktigt 20 heller. :) Och snarare kommer jag komma in mitt i ett program eftersom jag haft studieuppehåll... Däremot ska jag bo i korridor igen, första gången på många år. Hoppas på roligt folk där.

Onica - Ej medlem längre2006-08-02 21:01

..Oj, menade inte att du var 20 år Poet..menade att det hade varit enklare för MIG om jag var 20. Fast det skyller jag nog bara på trots allt. Vad är egentligen skillnaden? Jag är bara fjantig och nostalgisk! Jag tänker göra det mesta möjliga av denna tid - så får jag se vad som händer sen. Göteborg står ju kvar..och vem vet..jag kanske trivs i hufvudstaden och börjar gnälla på rulltrappslantisar jag med en dag :)

Riverpoet2006-08-02 22:48

Precis.. Jo, jag fattar att du inte menade att jag var 20. Men jag känner ingen särskild oro för det sociala. Sånt fixar sig liksom. Men jag inser att det kommer vara mer knappt med folk i gbg än här...

vulcan2006-08-02 23:14
Antal inlägg: 7666

Kom och spela livescrabble med oss Onica! Tisdagar på Soft Kök&Bar på Malmskillnadsgatan (inte så illa som det låter) brukar vi träffas. Blandat gäng vad gäller kön, ålder och spelförmåga så du behöver inte vara skraj för att inte smälta in. Skicka ett mess till mig om du vill veta mer eller dyk bara upp. Men kolla gärna på Scrabbleförbundets hemsida först att det verkligen är nåt spel på gång. Och välkommen till huvudstan förresten!

vulcan2006-08-02 23:15

Kom och spela livescrabble med oss Onica! Tisdagar på Soft Kök&Bar på Malmskillnadsgatan (inte så illa som det låter) brukar vi träffas. Blandat gäng vad gäller kön, ålder och spelförmåga så du behöver inte vara skraj för att inte smälta in. Skicka ett mess till mig om du vill veta mer eller dyk bara upp. Men kolla gärna på Scrabbleförbundets hemsida först att det verkligen är nåt spel på gång. Och välkommen till huvudstan förresten!

vulcan2006-08-02 23:15

Det här ska alltså tolkat som att du är dubbelt välkommen! ;-)

Eintoon - Ej medlem längre2006-08-02 23:28
Antal inlägg: 317

Ledsen att säga det, men du gör ett nedköp :(
Götet äger Sthlm flera gånger om.
Du byter vackra viktorianska byggnader vid kusten mot stress och avgaser kan man säga..
Lycka till i alla fall :)

Nemi2006-08-02 23:57
Antal inlägg: 5952

onica: blir du alldeles för rädd så finns mysiga,varmla,lugna Uppsala bara 40 minuter pendel bort att varva ner i :)
Välkommen till vår del av sverige :)

Andi E - Ej medlem längre2006-08-03 00:06
Antal inlägg: 68

Söder har förvandlats till Stockholms kloak.
Jag säger det här inte för att sprida en missmodig stämning, utan för att du inte ska missledas av turistbroschyrernas och den muntligt traderade desinformationen som du kanske tagit del av. Du kommer inte att mötas av en pittoreskt stadsdel utan ett mänskligt och miljömässigt förfall. Kort sagt: uteliggarna, råttorna och de stinkande bilarna trängs om utrymmet med en och annan otvättad misslyckad musiker. Välkommen.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?