Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lenitt | 2011-07-23 11:46 | |
![]() | Godisbarn Jag blir så less på alla som ska mata mina barn med godis varje dag !! Är det verkligen så idag, att man måste köpa barnens kärlek genom att ge dem hål i tänderna och övervikt?? Detta har blivit ett riktigt dilemma för mig. Jag tycker att jag alltid hamnar i kläm mellan t.ex svär- och morföräldrar som tycker man kan ge barnen allt de vill ha att äta, och jag själv som alltid måste argumentera, varje dag ibland, för varför mina barn bara får äta på lördagar. Vad tycker ni, är det OK att ge andras, eller sina egna för den delen, barn godis i tid och otid? | |
| white rhino | 2011-07-23 11:49 | |
![]() | Ja d ok att ge godis! varför inte? Problemet ligger kanske hos dig?? Vad e ditt argument för att ge dina barn godis endast på lördagar för utom hål å övervikt? | |
| Tess 08 | 2011-07-23 11:50 | |
![]() | Har samma bekymmer och har haft de sedan innan äldsta barnet fanns (för då hade vi hund). Svärföräldrarna är ju bara snälla.... tycker dom. De resonerar så att om de får som de vill så blir de inte ledsna (jippi) och när barnen har varit där äter de typ jämt! (glass, kakor, macka, ägg, morötter osv osv osv) och när vi säger ifrån är vi de dumma... (inte dom som försöker ge barnen övervikt och diabetes, för det är faktiskt snällt!!!) | |
| Tessa00 | 2011-07-23 11:50 | |
![]() | Jag tycker att många föräldrar ger barn godis för tidigt. Jag förstår inte varför man ger godis före den dagen barnen själv frågar efter det. Sen tycker jag att andra ska först fråga föräldrarna om det är ok innan de sticker godiset under näsan på ens barn. Det finns ju många anledningar till varför man väljer att tacka nej, som t ex allergier, vill inte att barnet ska äta sig mätt på godis istället för mat, etc. | |
| Tess 08 | 2011-07-23 11:51 | |
![]() | Egentligen är det ju inte en fråga om varför utan det är helt enkelt så att föräldrarna avgör vad DE tycker är lämpligt för deras barn, det är ingen annan som ska bestämma det. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-07-23 11:52 | |
![]() | He he, lite ledande fråga där - ingen vill vill medge att den anser det ok att ge godis "i tid och otid"?:) Jag kan tycka det är lika irriterande med folk som är åt andra hållet också - när de projicerar sin egen hälsoneurotiska inställning på sina barn. En kaka eller glass då och då är inte vanvård, absolutism är inte per definition sunt. Hursomhelst, valet är ju ditt eftersom du är förälder. Stå på dig! | |
| lenitt | 2011-07-23 11:54 | |
![]() | white rhino: Förutom hål och övervikt?? Tycker det är alldeles tillräckligt för att vara ett argument!! | |
| white rhino | 2011-07-23 11:58 | |
![]() | Ok alla e olika!! Mitt tips va aktoritär å visa vem som e högst i ranking i din familj så slipper du tjatet om godis varje gång du e på affären!! | |
| white rhino | 2011-07-23 11:59 | |
![]() | uppfostran!! vill du inte svär/morföräldrar ska ge godis säg ifrån på skarpen d dina barn du bestämmer | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-23 11:59 | |
![]() | haha lol på white rhinos inlägg | |
| lenitt | 2011-07-23 12:00 | |
![]() | Sylvia Plath: Jo, det var en lite ledande fråga, tänkte på det själv när jag skrev den.. menmen :/ Och nej, jag befinner mig inte i den andra skalan heller, är det en varm sommardag, så visst kan barnen få en glass. Är det kalas så visst får dom äta tårta. Kanske jag verkade lite för extrem där, men det är jag inte. Det tycker jag inte heller man ska vara. Men i normala fall så äter dom bara på lördagar. Det kanske kan tyckas enkelt att som förälder ha gjort ett val, och sedan är det så, men icket. De flesta respekterar inte föräldrars tänk kring detta tillräckligt mycket för att ens ha vett att fråga först. Mina barn har båda haft flera hål i tänderna, trots tandborstning, ingen läsk,godis etc i överflöd. Och många barn har idag problem med både tänder och vikt. Detta är ju ett känt faktum, så varifrån kommer ignoransen? | |
| white rhino | 2011-07-23 12:00 | |
![]() | litet problem faktist | |
| Snoosy | 2011-07-23 12:01 | |
![]() | Det är klart det är bra om barnet endast får godis på lördagar. Men det är iland svårt. Jag försöker så gott det går att hålla mitt barn endast till lördag. Men man kan ju knappast neka barnet en glass om man hälsar på hos släktingar, där andra barn sitter och äter. Sen huruvida man blir tjock eller får hål i tänderna. Det beror enbart på hur mycket godis barnet får. | |
| pacc | 2011-07-23 12:01 | |
![]() | Det finns ju olika uppfostran, men det slår alltid tillbaka på föräldrarna. Men när jag ser en mamma köpa ett par halvliters cola och öppna direkt i kön till två barn under 7 år så blir man ju lite ledsen. Dessutom är det en inlärd smak, mina egna barn förstår inte poängen med kolsyra i munnen. | |
| lenitt | 2011-07-23 12:02 | |
![]() | white rhino: Problemet är inte att barnen tjatar, problemet är att andra människor ger mina barn godis när jag vänder ryggen till, utan att fråga mig först.. Men visst har du en poäng! | |
| Snoosy | 2011-07-23 12:02 | |
![]() | lenitt, om dina barn har hål i tänderna trots att du håller dom ifrån godis och glass så innebär det att dom äter för ofta. Så problemet med hål kvarstår. | |
| lenitt | 2011-07-23 12:03 | |
![]() | pacc: Har du inte gett dom läsk ? Tänkte om dom inte förstår grejen med kolsyra? Det är ju i såntfall suveränt! Önskar att det vore detsamma med mina egna. Eller med mig själv för den delen... :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-07-23 12:04 | |
![]() | Ts: Jag tycker du verkar ha en sund grundinställning, så lita på ditt omdöme och fortsätt markera så långt du orkar - för du bestämmer. | |
| lenitt | 2011-07-23 12:07 | |
![]() | snoosy: Kan vara något i det du säger, men enligt tandläkaren har man också en slags medfödd "fallenhet" för hål i tänderna. Kan vara att man producerar lite saliv, bland annat. Jag gör så gott jag kan iaf, och antar att det "bara" krävs att andra börjar tänka efter lite dom också... | |
| lenitt | 2011-07-23 12:08 | |
![]() | SylviaPlath: Tack! men herregud, det är drygt ibland att försöka vara konsekvent .... :/ | |