Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 715

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-07-27 09:35
Antal inlägg: 3995

Orkidéakuten
Hejsan,
jag råkade bryta av orkidestjälken när jag skulle fixa lite med den.
Nu undrar jag om man kan gro nya rötter på den genom att sätta den i vatten.
Det har jag gjort och det ser ut som en liten knopp är på väg.
Är det lönt eller ska man bara kasta den? Känns lite tråkigt.
Bladen i krukan känns lite slöa, men jag tycker att den borde kunna arta sig med lite tid.
Tips?

Biggalo2011-07-27 09:42
Antal inlägg: 385

Jag gjorde likadant men en av mina orkideer. Jag slängde stjälken, för jag tror inte det är nån ide att försöka få rötter på den. Däremot kom det massor med nya knoppar och sedemera blommor på det som blev kvar av stjälken. Hoppas du har samma tur med din blomma.

promenad - Ej medlem längre2011-07-27 09:44

Men om du slängde den?
Jag har "pinnen" i en vas med lite vatten nu.

bladverket står i krukan och ser trist ut. Ska låta den torka ut lite. Men stjälken har som sagt en liten, liten knopp på gång, 3 mm ca som ser grön ut.

Biggalo2011-07-27 09:52

Blev det inte någon bit kvar i krukan då?

promenad - Ej medlem längre2011-07-27 10:27

jo bladen.
Ah, du menar att det kan växa en ny stjälk?

Ja men det kanske tar tid.
Jag köpte en ny orkidé nu iaf, så ser det mindre tomt ut. Den andra kan ju ta sig. 6 mån eller så.

Zaskia - Ej medlem längre2011-07-27 10:55
Antal inlägg: 576

Det kan växa ut en ny stjälk på orkidén som står i krukan, men troligtvis går det inte att få några rötter på en avbruten stjälk även om man sätter den i vatten.

promenad - Ej medlem längre2011-07-27 10:56

ah okej.

le-lou2011-07-27 11:48
Antal inlägg: 17496

får jag fråga hur man vattnar de här växterna egentligen? Jag har gjort precis som de sagt i affären: Ta ut själva roten och låt den få mycket vatten, sen låt torka upp. Mina har dock möglat.

Lill-IT2011-07-27 11:57
Antal inlägg: 31555

En avbruten orkidékvist kan blomma länge om du sätter den i vatten. Jag har aldrig varit med om att det blivit några rötter på avbrutna kvistar.. men man vet aldrig. En avbruten kvist är bäst att klippa ner till strax efter första "knölen" på stjälken.. för då kommer det istället en helt ny. Och det blir snyggare är om det kommer en stjälk på stjälken. Det är likadant med överblommade stjälkar. Klipp ner vid första knölen.

Vattning ska vara väldigt sparsam. Rötter ska aldrig stå i vatten.. och en del orkidéer har luftrötter som inte ens ska stå i jord. Dessa sprayar man bara med vatten. De flesta orkidéer trivs inte i stark sol. Inga söderfönster med andra ord.

annakvack2011-07-27 11:58
Antal inlägg: 76

Mina blommar om år efter år. Jag vattnar inte så länge rötterna är gröna, det fick jag lära mig på en utställning. Låt alla rötterna bli "vita" sen vatten tills de ändrar färg till grönt!

le-lou2011-07-27 12:26
Antal inlägg: 17496

Lill It - ok, så det räcker med att spraya ?? Jag är så trött på att få slänga alla orkideer jag får i present :(.

Biggalo2011-07-27 12:29

Jag klippte inte ner min avbrutna kvist utan den fick vara och det kom ganska snart nya knoppar och den blommar med säkert över 30 blommor nu. Jag häller alltid vatten på mina orkideer och låter dem stå en stund så rötterna blir gröna, som annakvack skriver och de blommar om hela tiden. Men det är viktigt att de får vila med vattningen när de förbereder sig för en ny omgång blommor. Då räcker det att doppa dem en gång i veckan....

Biggalo2011-07-27 12:29

Jag pratar om vanliga Brudorkide.

miss evelyne2011-07-27 23:00
Antal inlägg: 467

min mamma har dille på okidéer och pelargoner men orkidéerna vattnar vi sällan och när bladen bli lite mjuka och tråkiga så får de stå länge i vatten som man sen tömmer av, ibland byter vi också jorden eller så får den stå i vitmossa av nån spännande anledning. att klippa av stjälken vid första "knölen" har jag inte hört ... 3:e nedifrån precis ovanför knölen är vad mamman lärt mig =S min orkidé lever fint men har inte blomperiod just nu... men alla orkidéer kan blomma om med rätt misshandling för jag har också får höra vid nåt svagt tillfälle på biologin eller så att dom blommar när dom inte mår så bra för att då kunna föröka sig osv. =P rätta mig gärna om jag har fel. ^^

ANDERStG2011-07-27 23:04
Antal inlägg: 7560

Du kan ge blomman åt nån. Även om den redan är plockad.

promenad - Ej medlem längre2011-07-27 23:07

Den andra jag har har blommat konstant i 7 månader!
Bladen på den är "spänstiga och hårda" liksom. Den som gick av hade svaga blad.
Jag låter dem aldrig stå i vatten utan vattnar max 1 g per vecka helst 1g varannan genom att spola igenom systemet under kranen med ljummet vatten, typ nån 20 sek.
Sen droppar de av lite och får vara i krukan.
Man kan tänka att som ett regn.
Stjälken i vasen tror jag nog kan blomma kanske igen. Har dock ingen stjälkdel kvar bland bladen, men det kanske kan dyka upp en ny kvist.

På den andra råkade jag klippa av en torr del av stjälken. Men ni menar att man ska klippa längre ner? 3e knölen? Där har inte hänt särskilt på 6 månader.

promenad - Ej medlem längre2011-07-27 23:12

obs! Jag vattnar max 1g varannan vecka. Gärna mer sällan, men nu har det varit så varmt.

apbur2011-07-27 23:18
Antal inlägg: 9699

Phalaenopsis, som jag gissar att du har, förökar sig genom att bilda keikis som är små babykloner av plantan. Dessa dyker ibland upp på en stängel. Du kommer inte få några rötter på stängeln.

apbur2011-07-27 23:19
Antal inlägg: 9699

Jag har förresten fört upp flertalet keikis. Jag och orkidéer kommer bra överens.

promenad - Ej medlem längre2011-07-27 23:24

babykloner? aha
ska jag kasta pinnen menar du?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?