Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 84 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| miss evelyne | 2011-08-02 17:22 | |
![]() | Flytta Hemifrån-tips nu är det så att jag ska flytta hemifrån för att kunna studera. jag har studielån/bidrag, ansöker just nu om bostadsbidrag och har fixat hemförsäkring. Det jag funderar på är om ni har några bra tips på hur jag ska går till väga nu när jag väl flyttar. Försökt läsa kalkyler gällande budgetar osv men dom verkar ganska olika kostnadsmässigt. Jag har en hyra på 3300:-/ mån och då ingår inte el tele osv. så någon som vet bra erbjudanden på sånt? googlade men det känns som om alla vill få en att tro dom är bäst så jag blev ambivalent. I alla fall ALLA tips jag kan få gör mig jätteglad!! | |
| raringen | 2011-08-02 17:26 | |
![]() | Kanske du kan få lite allmänna tips här www.flyttaguiden.se/steg1 .htm | |
| marängtårta - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:27 | |
![]() | Sätt dig ner och gör en budget. Dina inkomster, fasta utgifter och hur mycket du har över till mat. Finns många bra tips på budget på nätet..ska se om jag hittar en bra länk. Svårt att hjälpa dig mer eftersom du bara uppger din hyra, inga andra inkomster. | |
| Lillstölla | 2011-08-02 17:29 | |
![]() | Beror väl lite på, bor du till exempel i ett ComHem-hus så tycker jag att de har bra erbjudanden på telefon osv, om du nu vill ha fast telefon dvs. Det jag tycker du bör undvika är Telia, eftersom de är klart dyrast och inte ett dugg bättre än någon av de andra bolagen. Se till att kolla priset på elavtalet du har, man får ju per automatik ett tillsvidare-pris när man flyttar in i en ny lägenhet, brukar löna sig att tecka ett fast-prisavtal istället. Lycka till:) | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:30 | |
![]() | Raringen. Tack där har jag kikat lite =) marängtårta: Jo men det är ju väldigt svårt att göra en budget känner jag när jag inte vet hur mycket jag äter för och el jag gör av med och så =( jag har ju ett hum om vad saker kostar men jag vet inte hur mycket jag gör av med... hon jag hyr av har bott väldigt billigt då hon aldrig använder TV och hon sitter nästan aldrig vid datan... detta kommer ju jag göra i alla fall datan med allt plugg så hennes siffror var svåra också.. .hon lagade sällan mat också. | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:31 | |
![]() | Ta med sängen. | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:32 | |
![]() | Lillstölla. Tack ska kolla upp om det är ett comhem hus =) annars har jag alltid haft telia för det är vad som funkat hos oss ute i skogen. XD elavtalet är fast för hela bostadsrättsföreningen som jag hyr i andra han hos. | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:32 | |
![]() | Vad du gör, ta INTE sms-lån! Är du fattig så är du, talar av egen erfarenhet :) | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:33 | |
![]() | Ovovivipari... Sängen kommer jag aldrig glömma. =P Sova e viktigt... Fast är den så viktig när jag ska plugga 24/7? ;) | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:34 | |
![]() | Fispropp... Jag looooooooooooooovar att jag inte är så korkad att jag tar sms-lån!!!! | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:35 | |
![]() | Jag känner inte till den pluggstorleken, och ser inte hur det är relevant. | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:35 | |
![]() | Haha, vilken diss. Fispropp, korkskallen. | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:36 | |
![]() | Haha okej... Om jag ska vara vaken och studera 24 timmar om dygnet lär jag ju inte behöva en säng att sova i? =P Oj så tänkte inte jag... Förlåt Fispropp. | |
| marängtårta - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:38 | |
![]() | Innan du drar på dig mer utgifter än hyra/el så måste du först se vad du får i inkomster, Har du inga kloka vuxna i din omgivning som kan hjälpa dig med en budget? | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:40 | |
![]() | Outch... :) Är man desperat så kan man bli korkad | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:40 | |
![]() | marängtårta... jo tänkte så också att jag får se vart jag hamnar med hyra,el och internet. mina kloka vuxna är inte direkt engagerade osv så jag sköter detta i stort sett själv =/ morsan passar på att resa bort nu lägligt till flytten. Så Den kloka människan är min hyresvärd som hjälpt mig massor redan men detta kunde hon inte =/ | |
| blue_moon | 2011-08-02 17:40 | |
![]() | Om du vill hålla matkostnaderna nere måste du skippa hämtmat och restaurangbesök. Enligt vad jag läst i Sydsvenskan är matkostnaden enligt socialbidragsnormen 60 kr per dag, alltså 1800 kr i månaden. Räkna med att klara dig på 2000 om du handlar till extrapris och säsongens råvaror. Rotfrukter, vitkål och lök kan man laga mycket gott av, likaså de mindre fina styckningsdetaljerna av kött om de får koka länge. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:42 | |
![]() | vad kul att du ska flytta hoppas att det går bra!önska dig praktiska julklappar och födelsedagspresenter,bank kort är gratis på länsförsäkringar,kolla gratis .se,utnyttja rabatt kuponger handla mycket av det som är billigt och frys in,plocka blåbär och lingon så du har sylt hela vintern,fråga i vänkretsen om dom har saker dom vill bli av med typ en gammal soffa och udda porslin sen kan du byta ut efter hand till bättre försök att köpa böcker på tradera eller fråga dom som gick ut skolan förra året om du får köpa dera böcker eller låna dom på bibblan och kopiera av ,kanske känner du någon där du kan kopiera gratis,släck lampor tvätta i tvättstugan i stället för i lägenheten då blir det billigare | |
| miss evelyne | 2011-08-02 17:42 | |
![]() | fispropp.... jo sant =/ men nu har du ju lärt mig och förhoppningsvis några till att aldrig göra samma misstag =) och det är ett värdefullt tips!! om jag skulle få total desperation säger min "morfar" att han hjälper mig men det svider att ens tänka tanken att be honom om pengar. men hellre det än dyra lån. =) | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-08-02 17:46 | |
![]() | Bra att du tar till dig av oss gamlingars erfarenheter :) Handla second hand. Det är både billigt och kul! | |