Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 167 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-08-12 11:33 | |
![]() | Ogräs? Undrar vad ni gör för att bli av med ogräs? Har provat matättika i år, med dåligt resultat. Är osäker på hur det ska späs och har inte hittat något om det på nätet. Funderar på en ogräsbrännare, någon som har erfarenhet av en sån? | |
Jobbar | 2011-08-12 11:41 | |
![]() | Ogräsbrännare har jag inga bra erfarenheter av - det blir en massa aska kvar och ogräset dör inte. Men den fungerade bra att tända grillen med. Det finns nog inga bra genvägar: mekanisk rensning fungerar bäst, bara man ser till att få bor rötterna | |
piluttan007 | 2011-08-12 11:44 | |
![]() | Hej Ullis.... Idag fins inte så mycke av det miljövänliga som funkar... sen beror det lite på vart du har ogräset...rabbattre mellan stenplatter mm På platter kan man bränna... men det är inget besående tyvärr... det som kan lindra ogräs mellan platter är att man lägger markduk under... I rabatter är det bästa att få bort hela rotsystemet på ogräset men som sagt va det tar aldrig slut.... man kan lägga duk i rabatter åxå men i jord som man köper fins alltid nått som får nytt ogräs att komma ... det kommer lite flygande i luften och landar i våra rabatter osv... Det fins ett medel som är väldigt bra som heter Rundup.... men där måste man va försiktig.... det får inte regna eller blåsa när man använder det... det tar nämligen död på ALLT ... men lyckas man spraya på just ogräset så e det bra... Lycka till :-) mvh Piluttan 007 | |
Karins | 2011-08-12 11:50 | |
![]() | Ogräsdatabasen hos Jordbruksverket kanske? www.sjv.se/etjanster...02 385.html | |
Träsmak | 2011-08-12 11:59 | |
![]() | Ogräs ska man väl inte förstöra!? Det blir jättegod soppa! | |
Karins | 2011-08-12 12:08 | |
![]() | Ja, vissa ogräs är verkligen goda! :) | |
Sigrids mor | 2011-08-12 13:02 | |
![]() | När det gäller i stenläggning och plattläggning så är brännare outstanding. MEN - vi lägger ändå om med ny markduk lite nu och då. (nu menar jag med några års mellanrum -- när det blir FÖR mycket liksom) I rabatten är det småplocka småogräs och grep till stora ogräs. Man måste få bort hela ogräset med rötter och allt och det är ett evighetsjobb. Tyvärr är enda lösningen att rensa. | |
Tess 08 | 2011-08-12 13:06 | |
![]() | Vi köpte Roundup för att testa på en liten självspridd buske som står i ett hörn och det går inte att gräva upp den. Den besprutades förra sommaren ett par gånger. Funkade jättebra och den såg stendöd ut hela förra hösten och fram till för någon vecka sen... | |
Sigrids mor | 2011-08-12 13:07 | |
![]() | ....och nu lever den igen eller Tess?? | |
anträffbar - Ej medlem längre | 2011-08-12 14:09 | |
![]() | Jag plockar bort ogräs för hand. Inte alls illa att böja sin kropp lite grann då och då. Trädgårdsarbete ger bra motion och man slipper betala dyr träning hos gymmet. Dessutom blir det snyggt i trädgården samtidigt som man "motionerar" där. | |
Tess 08 | 2011-08-12 15:11 | |
![]() | Lite, kan man säga... Delar är död, men några pinnar vägrar dö :/ | |
ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-08-12 16:00 | |
![]() | Jag har alltid rensat för hand, men har nu fått mycket problem med ryggen, så det funkar inte. Vill helst inte ta till Roundup, men har en stor parkering + singel på en stor bit av tomten, så det är en hel del. Markduk har jag hört håller bara några år. Ogräs att äta har vi gott om ändå hihi då vi bor i skogen. Har massor med kirskål, som är väldigt nyttigt (smakar inte så mycket) och det finns en mängd recept på nätet. Men om någon vet hur man späder matättika vore det bra, jag har testat med 3 flaskor till en 10-liters vattenkanna, men det är kanske inte tillräckligt? | |
Sigrids mor | 2011-08-12 16:06 | |
![]() | De gånger jag haft ättika - så har jag haft den outspädd 24% tror jag det är. www.perstorpattika.c...Og ras.aspx Det tycker tydligen inte Perstorp att man ska göra. Mitt bästa tips är att göra det när det är riktigt torrt - regnet regnat bort effekten. | |
dalapower | 2011-08-12 16:11 | |
![]() | Morgonurin!! har dödat massa ogräs med det och det tar lååång tid innan det kommer tillbaka. | |
Gigi51 | 2011-08-12 16:12 | |
![]() | ullis om du tar kokhett vatten och blandar ättikan i. Det brukar jag göra. Men som det skrivits här förut så kommer ogräset tillbaka. Fåglarna och vinden hjälper det att sprida sig. | |
kulspel2 | 2011-08-12 16:28 | |
![]() | Vi hade en stor Kirsekålsodling och Gullris. Vi sprutade med Roundup 2 gånger. Sen har vi byggt ett stort trädäck över hela "odlingen". Det kommer fortfarande enstaka små Kirsekålsblad mellan springorna i trädäcket, men vi är där och penslar på Roundup. Vi har gott hopp om att bli av med allt :) | |
Quench - Ej medlem längre | 2011-08-12 16:36 | |
![]() | kirskål påverkas inte av R Up nämnvärt pga sin botanik men gräsogräs är det effektivt mot. | |
garder | 2011-08-12 16:44 | |
![]() | på plattor kan man ta kokhett saltat vatten, tex när man kokt potatis eller grönsaker, ris mm. det gjorde min farmor alltid. man ska ändå kasta vattnet ... | |
ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-08-12 17:18 | |
![]() | Glömde: Nån som kan svara på hur mycket gasol - i kostnad - det går åt med en ogräsbrännare? det blir kanske jättedyrt? | |
Klungan | 2011-08-12 18:50 | |
![]() | Vet inget om ogräsbrännare men däremot vet jag att man ska amvända OGRÄSättika. Finns på trädgårdsavdelningen på alla varuhus. Funkar bra om man ser till att det inte regnar inom 24 timmar. | |