Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bim19642011-08-25 09:16
Antal inlägg: 1854

Anmäla/Inte anmäla
Har en granne vars tös är nyss fyllda 13 år. Häromdagen såg jag henne komma ut från sin bostad i sällskap med en kille. Inte så märkvärdigt kanske, men killen i fråga var mellan 18-20 år. Hon var väldigt lättklädd hade en kort kort kjol som precis täckte ändan, lårhöga svarta lackstövlar och en topp som visade mer än den dolde. Att grabben var såpass äldre än hon såg man att han var, dels hade han skägg och dels hade han bil.

En annan granne såg samma sak som jag, vi måste sett ut som två fågelholkar där vi stod, för synen var obetalbar. Enligt min granne så hade dottern och mamman haft ett gräl. Där dottern ville att killen skulle få sova över på vardagarna. Men mamman hade sagt att det får räcka med helgerna.

Så nu till min undran skall jag anmäla detta, till dom sociala myndigheterna? Vill inte att tösen ska fara illa, och mamman verkar inte bry sig något nämnvärt om vad hon sysslar med.

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-25 09:25
Antal inlägg: 328

Kontakta soc, de vet vad du kan göra. Detta låter som både ett socärende och ett ev. ett polisärende

4062011-08-25 09:30
Antal inlägg: 26

Prata med mamman först? Eller dottern, om det går? Det är ju faktiskt inte olagligt att ha en minderårig flickvän, men jag förstår att du blir orolig och det är toppen att någon reagerar. Undrar om killen vet hur ung tjejen är, det kanske går att upplysa honom om vad som är lagligt/olagligt.
Jag förstår att det kan vara svårt att prata med de inblandade och jag vet inte själv vad jag skulle göra. Risken är att de tycker att du lägger dig i och att det inte är ditt problem, men om det vore min dotter så skulle jag bli glad om någon reagerade! Lycka till!

Dersu2011-08-25 09:38
Antal inlägg: 461

Självklart ska du prata med dem och inte anmäla ngt. Vad är det du ska anmäla dessutom? Du vet ju inget mer än precis det du sett.

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-25 09:41

Du kan kontakta soc som gör en utredning. En anmälan behöver inte vara något dåligt!

Bim19642011-08-25 09:45

Att prata med mamman går inte. Hon är väldigt speciell som person, hon blir lätt väldigt arg. Har haft fler konflikter med henne angåenda andra saker.

Dottern är precis likadan tyvärr.

Dersu2011-08-25 09:48

Jag förstår inte riktigt vad det är du ska anmäla...

klobba2 - Ej medlem längre2011-08-25 09:52
Antal inlägg: 2332

"hon blir lätt väldigt arg. Har haft fler konflikter med henne angåenda andra saker"
Undrar varför??...
Du kanske bryr dig liiite för mycket..

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-25 09:54

Tycker det är ganska klart, det finns misstanke om att ett barn far illa. Vad gör man då, jo, man kontaktar soc som gör en utredning.

Bim19642011-08-25 09:55

Dottern har sällskap med en som är över 18 är. Själv är hon 13 år. Tror knappast att han nöjer sig med att hålla handen.

Enligt "lagen" är det otukt hon är ju inte lovlig. Är rädd att hon ska fara illa helt enkelt.
När jag såg henne i den utstyrseln hon hade på sig såg hon faktiskt ut som en prostituerad.
13 åringar brukar inte gå i lårhöga lackstövlar med stilletklack. Vem vet vad han går för? Han kanske utnyttjar henne.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-25 09:56
Antal inlägg: 915

Jag är ganska liberal till äkta kärleksförhållanden och är inte åldersfascist åt något håll men en 13-åring ska inte se ut som en prostituerad. Här låter det som att det inte är normalt och kan mycket väl falla inom pedofili.
Jag har tyvärr sett flickor förstöras som s k plåtluder. Det var kul med en pojkvän som hade bil och spännande att smaka alkohol, sen kan man fastna i ett beroendeförhållande där man låter sig utnyttjas av både "pojkvännen" och andra män i utbyte mot godispengar, sprit och i värsta fall knark. Det är den riktigt fula sidan av prostitution.
Om man misstänker att barn far illa har man både rättighet och skyldighet att be sociala undersöka hur det ligger till. Man kan vara diskret och anonym för förmodligen kommer dessa personer inte att uppskatta inblandning från utomstående.

Lillot2011-08-25 10:02
Antal inlägg: 136

En 13-åring är ju fortfarande ett barn och därför säger jag precis som kaffeflickan - misstänker man att ett barn far illa har man skyldighet att kontakta sociala myndigheterna. Så go for it!

klobba2 - Ej medlem längre2011-08-25 10:03

Antaganden ,Antaganden
ack ack ack

Dersu2011-08-25 10:16

Vad vet du om situationen egentligen? Du har sett henne klä sig på ett sätt som du inte tycker passar ngn i hennes ålder samt sett henne tillsammans med en äldre kille. Har du ngt mer att gå på, har du sett ngt mer?

Om det här är den enda infon du har måste du ju inse att du faktiskt inte vet ngt alls om hur det förhåller sig. Bara för att det för dig verkar vara på ett visst sätt betyder det inte att det faktiskt är så.

Bra att du bryr dig men försök avgöra vad du vet och vad du tror. Du kanske har rätt men du kanske också har helt fel.

Bim19642011-08-25 10:29

Såg dom kyssas och vad dom gör inne vet jag av naturliga skäl inte. Men jag har svårt att tro att en 18 åring nöjer sig med att "bara" hålla handen. Min magkänsla när jag såg dom fick mig att känna att det här var helt fel. Är inte ensam om att känna så här, hon som såg det också försökte prata med mamman, men hon bara viftade bort det.

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-25 10:29

Well... Jag tycker du ska kontakta soc och rådfråga hellre än att rådfråga på betaforumet. Det är nog bäst att dråga de som vet hur saker och ting fungerar :)

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-25 10:33

Dråga? Fan, ska man skriva något smart så blir det helt felstavat :)

Yamma2011-08-25 10:33
Antal inlägg: 2285

Jag hade en äldre pojkvän när jag var tretton. Han nöjde sig med att hålla handen. Det blir nog ganska märklig stämning i grannskapet om du skickar soc på dem för dina antaganden.

le-lou2011-08-25 10:37
Antal inlägg: 17500

jag håller med dig Bim i det du skriver, men helt ärligt vet jag inte om det ens går att anmäla en klädsel och att hon umgås med en äldre kille. Man kan fundera på vad hon har för föräldrar som låter ett barn gå klädd som en prostituerad.

klobba2 - Ej medlem längre2011-08-25 10:40

Ett solklart fall för Farbror Barbro

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?