Spelrum
Giraffen26
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magga2011-08-29 21:34
Antal inlägg: 2533

Tips på Helsingfors
Ska till Helsingfors i slutet av september, tors-lörd.
Någon som har tips på saker att göra, gärna centralt?

Temppeliaukio-kyrkan, Uspenskin-katedralen, Georgsgatans simhall, marknadstorget vid hamnen och Sveaborgs fästning tänkte vi hinna med iaf, bra/dåligt?

Något jag missat?

Tack!

Dersu2011-08-29 21:55
Antal inlägg: 461

Toaletterna som hör till caféet i toppen av Torni är bra om du vill skita med panorama utsikt. Underlig känsla.

Jezzz2011-08-29 21:59
Antal inlägg: 126

Kiasma om ni är konstintresserade. Teater på Svenska teatern är ett alternativ det med. Högholmen är zoo´t som ligger i helsingfors och det kan vara riktigt mysigt under hösten, likaså är Borgbacken också värt ett besök.

magga2011-08-29 22:00

Hah. tack för tipset!

magga2011-08-29 22:01

Tack Jezzzz, kan de ha öppet sept/okt på nöjesparken?

Jezzz2011-08-29 22:04

kollade precis upp öppettiderna och det verkar som om de har det under helgen: www.linnanmaki.fi/se...pp ettider/

magga2011-08-29 22:06

Aha, hittade inte hemsidan haha.
Mm ok, vi åker flyg tillbaka kl 18 så det blir knappt

Dersu2011-08-29 22:09
Antal inlägg: 461

Inte världens bästa tips iom att jag inte vet när det anordnas eller vad det heter men... två ggr om året ordnas det ngn form av pubrunda där det hela kvällen finns gratis bussar som tar en runt stan. Kommer varje kvart och går längs en bestämd rutt.

Har för mig att det var ungefär den här tiden på året.

Jezzz2011-08-29 22:09

aah, attans då... om det är nåt specifikt du vill se så är det bara att säga till. likaså om du vill ha restaurangtips eller liknande.

magga2011-08-29 22:22

Dersu, haha ska hålla utkik

Jezzz, ja typ om du vet nåt mysigt cafe eller nån restaurang, gärna av billigare slaget. Och tar de inträde till nattklubbar? Är det billigt att gå ut?

magga2011-08-29 22:22

Har hört om en irländsk pub, Molly Malone, känner du till?

Jezzz2011-08-29 22:31

Molly Malone´s har inget inträde, bara garderob. Gillar det stället skarpt. Live musik varje kväll och ofta helt totalt fullpackat under helgerna men även välbesökt under veckan. Det finns många ställen som inte tar inträde, bara garderob, vilka slags ställen vill du gå ut till? Rätt så nära Molly finns två ställen där det iaf under veckan finns rejält med billiga drinkar, Lady Mood och Millionare´s club. Om du inte är ute efter något lyxhak så kan dessa ställen vara riktigt roliga att gå på. Inget inträde till varken eller om jag kommer ihåg rätt. Om ni gillar rockigare musik så finns det i närheten av Molly Malone´s ett ställe som heter On The Rocks. Inget inträde till övervåningen, men har de spelning i nedervåningen så är det nog inträde dit. Överlag så ligger nattklubbarna och pubarna i stan runt Mikonkatu (där ligger on the rocks) och Iso Robertinkatu. Kanske lite billigare att gå ut i finland än i sverige, men det beror ju förstås på vilka preiser du är van med här :D

Hm... mysiga caféer finns längs med esplanaden, men de är nog inte så billiga. Vilken slags mat är det ni vill ha?

Hm...

Jezzz2011-08-29 22:34

* lady moon ska det stå

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-29 22:38
Antal inlägg: 675

Det finns knappt några billiga cafér eller restauranger i Helsingfors. Där är det dyrt att fika och äta.

OM ni ändå flanerar runt och i närheten av hamnen så borde ni inte missa att titta in i Nationalbiblioteket (kallades mig veterligen Universitetsbiblioteket förut). Det ligger precis mittemot stora Domkyrkan, så det är inte alls svårt att hitta. Det häftiga där är den stora kupolen mitt i byggnaden. Den är alltså otroligt vacker inifrån sett.

www.nationalbiblioteket.f i/

Jezzz2011-08-29 22:42

vill ni ha billig öl och vpgar lämna citykärnan, men ändå slippa åka allt för långt så ska ni ta en pubrunda i berghäll (kallio). Där finns allt från riktigt billiga sunkiga ölhak, till coola, halvbilliga barer.

OfB2011-08-29 22:48
Antal inlägg: 26

Jag åker inte till Helsingfors utan att ta en "örfil" på Norra Esplanadcaféet. Bullen mättar som en hel lunch. Sveaborg är en trevlig utflykt med mycket att se. Sen tycker jag om att bara spatsera i saluhallen i hamnen och spana in delikatesser man inte ser så ofta i Sverige.

Mitt favoritställe att festa på var Bakers på Mannerheimsvägen mitt mot Stockmanns varuhus. Detta var dock över 10 år sedan så jag har ingen aning om stället finns kvar eller inte.

Hyvää matka!

Jezzz2011-08-29 22:54

Ja, örfilen på café esplanad är utsökt god och sjukt stor! Baker´s finns kvar, och det är fortfarande riktigt bra. Har för mig att de har rea på skumpa varje torsdag kl 17-18 eller 19. då kostar ett glas 1 euro. det är oftast jättemycket folk där, men billigt är bra :D Precis ovanför baker´s finns ett ställe som heter Villi Wäinö, som iaf nu i somras när jag var där hade erbjudandet 1 flaska skumpa för 14 euro. helt ok ställe, inget inträde, pub sida och en liten "nattklubbssida".

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-29 22:54
Antal inlägg: 675

Helsingfors har mängder med intressanta museer och gallerier.
Några av mina favoriter är:

Konstmuseet Sinebrychoff

www.sinebrychoffinta...ry choff_sv
......................... ................

Design Museum

www.designmuseo.fi/m....a sp?sid=3
......................... ...................

Ateneum

www.ateneum.fi/defau...oc Id=12489

magga2011-08-29 22:56

Oj tack för alla tips!
mja då får restaurangrna vara, blir istället matsäck hahh.

OfB2011-08-29 23:15
Antal inlägg: 26

Precis Jezzz. Så minns jag stället! Fast skumparean var jag utan. Har en hel del minnen därifrån. Du verkar kunna din sak!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?