Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Spira - Ej medlem längre | 2011-08-31 15:34 | |
![]() | amning Läste i tidningen att amning minskar i Sverige. Blir lite upprörd, jag tror att amning är det bästa för barnen. och så är det ju så praktiskt, alltid har man maten med sig, hygieniskt förpackad och rätt temperatur... Själv har jag ammat klart för längesedan, men här finns ju många unga tjejer och småbarnsföräldrar och det skulle vara intressant att höra era synpunkter i frågan. | |
| Lill-IT | 2011-08-31 15:45 | |
![]() | Jag har ammade mina barn ganska länge. Underbar närhet. <3 Kan sakna den känslan ibland.. Kan man så tycker jag absolut att man ska amma. Det finns så mycket som talar för att det är bra. Sen är det ju tur för dem som av olika anledningar inte kan amma att det finns bra modersmjölkersättning. | |
| Labyrint | 2011-08-31 16:12 | |
![]() | Jag tycker amning är superpraktiskt, men så har det också fungerat väldigt bra för mig. Men jag tror inte flaskmatning är skadligt direkt. Jag respekterar att det finns de som inte vill, känner man att man mår dåligt av det ger det nog inte ett smack av de fördelar med anknytning, trygghet och närhet som jag tror är bland de viktigaste. Sedan kan man ju fundera över vara det minskar (vid sex månader gällde väl studien). Kanske inkonsekventa råd kring matintroduktion? | |
| Laserswärd | 2011-08-31 16:14 | |
![]() | Jag är inställd på att amma om ca 3månader, men vi får väl se hur det går (det är ju inte alla som kan amma). Har iofs varit lite i valet och kvalet angående amning då man undrar hur mycket gifter våra kroppar innehåller pga allehanda kemikalier i vår närmiljö egentligen. När man ammar så minskar ju gifterna/kemikalierna i mammans kropp då de överförs till barnet. De enskilda halterna av kemikalier/gifter är ju inte som oftast farliga i sig (eller skall inte vara, snarare), men man brukar ju tala om "cocktaileffekten", vilket i mångt om mycket är okänd. Men fördelarna med att amma verkar vara så stora så man får väl väga upp det med att verkligen se till att man äter och dricker vettigt under amningen, och se till bebisen får riktigt bra fast föda sedan och inte utsätts för allehanda gifter/kemikalier genom t.ex. plast. Sedan skall tilläggas att jag tycker det är onödigt att sätta alldeles för stor press på mammor när det kommer till amning. Det finns som sagt de som mår väldigt dåligt under amningen och så de som helt enkelt inte får till det med mjölken, och jag tycker man skall respektera det. Tror även att dessa problem skulle minska om det som sagt inte vore så stor press på att man skall vara den perfekta ammande mamman. | |
| GnomeN - Ej medlem längre | 2011-08-31 16:21 | |
![]() | Precis som Laserswärd säger, så är det ju inte alla som kan amma. Jag kunde det inte. Försökte ändå den första månaden som komplement till ersättningen men lyckades i bästa fall klämma ut 15 ml vid något tillfälle. Kände stor press, både från andra och mig själv. "Tänk att jag inte ens kan ge mitt barn mat". Kände mig usel. Men som sagt - det blev flaskan på heltid och min grabb har artat sig fint ändå =) | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-08-31 20:05 | |
![]() | Jag tänkte också mkt på det där med kemikalier och gifter som finns lagrade i fettvävnaden i kroppen när jag fick mitt första barn men jag kom fram till att om jag såg till att inte gå ner i vikt just när jag ammade så var det inte särskilt stor risk att det utsöndrades. Och det gäller ju att äta rejält när man ammar i vilket fall. Jag tror också att det är väldigt negativt när det blir stor press. Just pressen är nog i många fall orsak till att det inte funkar. Blir man stressad så blockeras ju hormonerna som släpper fram mjölken. (men man kan faktiskt få igång en bebis som inte har fått rätt sugteknik genom att inte hjälpa den utan låta den hitta bröstet själv). Såklart att barnen klarar sig bra ändå, jag bara funderade på ifall det är så att många helt enkelt väljer bort amningen och i så fall av vilka anledningar. | |
| Sigrids mor | 2011-08-31 20:21 | |
![]() | Jag har en 5-åring och en 8-åring och jag hade bestämt att amma minst 12 månader. Första krånglade med amningen i början och det blev amningsnapp - men jag upplevde det aldrig som något problem. Dagen efter hon fyllt 7 månader vägrade hon ta bröstet. VÄGRADE! Tur jag vant henne med lite gröt och lite annan mat - för hon vägrade totalt ta bröstet. Jag kunde inte ens lura henne. (för luras ska man ju göra ;-D) Barn nummer två funkade allt klockrent med amningen - och vad händer samma dag hon fyllde 7 månader??? Hon VÄGRADE ta bröstet!!!!! Min mamma berättade då att det varit samma grej med hennes bägge barn. :-) Man kan inte alltid bestämma. :-) | |
| slånbär | 2011-08-31 21:18 | |
![]() | Jag kan faktiskt inte förstå varför man inte vill amma sina barn.Det är en sak om det inte funkar men när man inte vill?? Jättekonstigt tycker jag för det är ju för det första det bästa för barnet att få i sig bröstmjölken och sedan så ger det ju en sån otrolig närhet med barnet, att man inte vill detta är för mig obegripligt. men vi är alla olika. | |
| Sigrids mor | 2011-08-31 21:19 | |
![]() | Precis slånbär - dessutom har du alltid babymaten med dig och den är rätt temperatur och allt. | |
| Yamma | 2011-08-31 21:19 | |
![]() | Efter fem månader ville han bara äta vanlig mat, så då vart det slut med amningen. Jag tyckte det var rätt skönt, då slapp jag vara tvungen att vara hos barnet vid specifika tider. | |
| Tess 08 | 2011-09-01 06:26 | |
![]() | Gillar Labyrints och Laserseärds inlägg! Jag tror dessutom att de som kämpar med amningen (och den inte vill bli sådär underbar som man hör talas om) mår betydligt sämre av att höra att det är så praktiskt, att man alltid har maten med sig och allt det andra... Vilket i sig kan leda "spiralen" nedåt. Min barnmorska (för 17 år sedan) ställde frågan, när vi hade de där mammaträffarna innan barnet var förr, om hur vi ville göra med amningen... För mig var det en konstig fråga då jag hela tiden antagit att man "ska" amma sitt barn... Det hade jag liksom förutsatt... Sen kom ungen och han tyckte inte alls att det var lika självklart som jag hade tyckt. Mat hade jag snabbt och inte var det några problem mer än att han inte sög... Vilket ställer till problem eftersom maten liksom inte åker ut då... Provade att pumpa, men på den tiden var pumparna inte så bra (inte de jag provade) så till slut gav jag upp. Nu är jag lite annorlunda konstruerat så jag anser att eftersom det var mitt beslut så ska alla andra skita i det och på så sätt så påverkades jag inte så mycket av den amningshysteri (för hysteri var/är det!) som precis börjat blomma upp. Träffade sedan en barnläkare (näs nästa barn föddes och inte ville suga) som helt enkelt konstaterade att det blev folk av flaskbarn också :) Tack till honom!!! :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-01 06:51 | |
![]() | den här tråden behövs inte för snart kommer någon som tror att denne äger.alla kan inte amma eller vill inte amma och det ska menigheten fulkomligt skita i,snart kommer någon som måste trycka ner för att denne har valt att inte amma,alla är lika bra och ungarna växer så det knakar av Semper och blir precis lika friska och vackra och underbara barn som dom som ammas | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-01 06:53 | |
![]() | å det blev slånbär först ut ,jag förtår att du inte förstår | |
| slånbär | 2011-09-01 08:02 | |
![]() | Ttiittii-nej jag förstår faktiskt inte varför man inte vill amma sitt barn. Det är en sak när det inte fungerar av vilken orsak det än är men att man inte vill är en annan sak. Jag har inte sett någon som har kommit med någon anledning till det som är begriplig. Och varför får inte jag ha en åsikt i den frågan här i tråden som faktiskt handlar om just amning om jag får fråga? Eller har du utnämt dig till Gud fader även i den här tråden? För även om du har en hel hög med ungar så öär du inte expert på allt som har med föräldraskap att göra-långt ifrån. Och jag har dessutom inte på något sätt tryckt ner någon eller sagt att jag tror mig veta allt-tvärtom. Jag skulle verkligen tycka att det var intressant att höra någon som valt att inte ens prova att amma och av vilken anledning i så fall. För att kanske förså på så sätt. | |
| Bitte - Administratör | 2011-09-01 08:12 | |
![]() | Jag håller med dig Slånbär , det är två saker att inte lyckas få i gång amningen och pga inte amma , och nått helt annat att bara välja bort det pga av en massa orsaker, Prat om vad som går över i bröstmjölken har alltid funnit och kommer alltid att finnas , men nyttan med bröstmjölk till barnen är större. Och ja,, jag har ammat mina tre barn fullt i många månader och sedan små ammat tills de varit kring året. Bitte | |
| strid1 | 2011-09-01 08:22 | |
![]() | Jag kan inte förstå att man väjer bort amningen efter man fött sitt barn? Det gör ju så att man återfår sin kropp snabbare och sen är det ju gratis, man har det med sig där man är man behöver varken flaska eller något ställe för att värma upp välling eller vad man ger dem dessutom måste det ju vara bra för barnet. Jag ammade mina barn samtliga mål fram till de var 12 mån sen började jag med lite annat. Men på den tiden var det nog "modernt" att amma. Mina barn är nu 21 och 18 år. | |
| Flora75 | 2011-09-01 09:14 | |
![]() | Klart man ska amma om man kan och det funkar, men man ska inte heller känna press om det inte funkar eller om man inte har tillräckligt... Det blir som sagt folk av flaskbarn också ;) | |
| annelille | 2011-09-01 09:25 | |
![]() | så lösningen är att tvinga mammor som inte vill? hur bra är det för barnet? eller vad säger ni som förespråkar amning? det barnmorskorna gör är att informera mammorna om fördelarna med amning - men de kan ju inte tvinga mamman - det mår ju varken mamman eller bebisen bra av. | |
| Bim1964 | 2011-09-01 09:33 | |
![]() | Man gör väl vad som känns bäst, vill man amma i 1 år gör man det, om inte så finns det flaska. Huvudsaken är väl ändå att barnet inte blir utan mat och närhet. Själv kunde jag inte amma särskilt länge men min två barn, så dom fick flaskan och dom har överlevt. | |
| les fleurs | 2011-09-01 09:39 | |
![]() | Amningen funkar helt enkelt inte för alla, det är ingen självklarhet ett men kan amma. Men om man kan och bebin kan så är det fint och mysigt. MEn jag tror att man kan få samma närhet genom att mata med flaska nära kroppen. JAg har haft turen att hs ett barn som lärde mig hur jag skulle amma, hon visade hur man skulle göra och det har funkat jättebra. Men själv var jag mycket osäker så hade hon inte haft precis rätt teknik så hade det säkert blivit svårt. Men en annan fråga som jag funderat endel på är varför vissa tycker att det är äckligt när mn ammar på ofentliga platser. Själv försöker jag vara lite diskret för min egen skull, någon sjal eller lite enskild plats. Men när brebin vill ha mat så kan man ju inte svälta henne. | |