Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2011-09-03 15:42 | |
![]() | Barfotalöpning Jag sökte i forumet på det och fann inte en enda träff? Är det någon här som springer barfota/minimalistiskt? Och i så fall vilka erfarenheter har ni? Är det nån som läst Born to Run? Jag är snart färdig med Christopher McDougalls bok och finner den oerhört inspirerande. Jag kände att jag behövde motion och börjadde småspringa och hörde talas om barfotalöpning, så då lät jag bli skor. Nu springer jag inga längre sträckor och inte fort, menjag har kul när jag springer och det känns som det är själva grejen. | |
| nettan23 | 2011-09-03 15:51 | |
![]() | Nope...vad ska vara meningen med det? | |
| Sigrids mor | 2011-09-03 16:19 | |
![]() | Jag gör det inte själv - men min moster gör det. Hon har tåskor när det är för kallt för att vara barfota. | |
| nettan23 | 2011-09-03 16:21 | |
![]() | men varför? Härdar sulorna? Masserar fötterna? | |
| Sigrids mor | 2011-09-03 16:26 | |
![]() | Nettan: Bara en annan teknik - en del tycker det är mycket skönare för kroppen (mår bättre) medan andra tycker det är pest. Finns nog inget som är bättre än det andra. Har man övervikt ska man dock inte köra barfota - det sliter för hårt på senorna då. | |
| Bitte - Administratör | 2011-09-03 16:27 | |
![]() | www.betapet.se/forum...-0 #1855517 Jag har skrivit om just tå skorna tidigare, men verkar inte få tag i några förrän nästa sommar Bitte | |
| Stenknäck | 2011-09-03 16:29 | |
![]() | Jag brukar jobba i trädgården och har då bara sockar på. Skitskönt kan jag rekommendera. | |
| y not | 2011-09-03 17:01 | |
![]() | Det är inte helt sant att man inte ska springa barfota om man är överviktig. Men man ska vara försiktig. Den stora skillnaden i att vara barfota och ha dämpande o stödjande skor är att hela foten får jobba. Om du inte varit barfota och ger dig ut och springer kommer du att bli snabbt trött i musklerna i mellanfoten ovanför fotvalvet. De måst stärkas så ta det lugnt. Är man tung så måste man ta det ännu försiktigare. Många hävdar att man mår bättre, får en sundare löpstil, bättere hållning med mera. Men framför allt är det kul. man måste vara med på ett annat sätt och löpa mer aktivt, och varje steg känns faktiskt på ett helt annat sätt än med skor. Men bara att vara barfota, eller i sockar ger ju en del av den träningen musklerna i foten mår bra av, och visst är det skitskönt. Och Bitte, det fanns ju en tråd minimalistisk i alla fall :) Jag funderar just på ett par Merrell, fast tough glove, när det blir för kallt att vara helt barfota | |
| Palini | 2011-09-03 17:05 | |
![]() | Men var springer man nånstans? Måste ju göra djävulusiskt ont att trampa på en liten sten eller nåt... | |
| y not | 2011-09-03 17:15 | |
![]() | jag springer nu fem kilometer varav hälften är på grusväg en dryg kilometer asfalt och sista kilometern gräs. Gruset är väl det lättaste då det är mest jämt underlag, lite småsten, asfalten är hyfsat jämn, en del grovt som känns. Men man härdar ju foten och vänjer sig. Jag har alltid gått mycket barfota så det är inget stort probel. Många hävdar att ska man börja så bör man börja just på grus eller asfalt så man får det "riktiga" mjuka försiktiga löpsteget. Börjar man springa på gräs och sand fortsätter man springa på hälen som skorna har fått oss till. | |
| kajix | 2011-09-03 17:26 | |
![]() | kan man springa med barfotateknik i riktiga löparskor? | |
| Oranjestad - Ej medlem längre | 2011-09-03 17:35 | |
![]() | Hur går det med alla glasbitar och annat skit ni trampar in i fotsulorna? | |
| wainis | 2011-09-03 17:50 | |
![]() | Bitte, min dotters tåskor har vi köpt direkt från generalagenten. Vid tre olika tillfällen. Jag ser inte varför du skulle behöva vänta tills nästa sommar? Googla på Head2foot och skicka ett mejl till dem. De är jättetrevliga och serviceminded! | |
| y not | 2011-09-03 18:35 | |
![]() | www.sverigevibramfiv...ge rs.info/ kajix, ja och nej. I och med att hälen är högre blir det att den slår i först. löpsteget i barfota tar framfoten i först, men väldigt lite innan. Men den stora skillnaden för en barfotalöpare är kortare och snabbare steg med rakare hållning. Med traditionella löparskor tar man längre steg och en mer framåtlutad hållning, vilket alltså går fortare, men med mer skador. | |
| y not | 2011-09-03 18:39 | |
![]() | personligen funderar jag på denna sko som alltså inte har upphöjd häl och en följsam sula www.merrell.com/SE/s...ou gh-Glove | |
| Gitarrmagnus | 2011-09-03 18:47 | |
![]() | Har en kompis som springer i fingerskor och tycker det är kanon. | |
| y not | 2011-09-17 16:42 | |
![]() | Det blev ett par fivefingers till slut www.outnet.se/fivefi...po rt-m.php inhandlade Sthlm förra helgen Det känns som fötterna blir glada av dem | |
| les fleurs | 2011-09-17 16:51 | |
![]() | jag blev glad av dem, de såg jättegulliga ut. undrar som oranjestad, får man inte glasbitar i foten? Jag ser ibland endel folk som går utan skor i stan, tycker alltid det ser obehagligt ut, allt ont och äckligt som man kan trampa på. | |
| y not | 2011-09-17 16:54 | |
![]() | man får ju mindre glas i fötterna av dem än barfota. Sulan är ganska kraftig och slitstark trots att den är relativ tunn och följsam | |
| les fleurs | 2011-09-17 16:55 | |
![]() | men jag menar just de som springer brfota | |