Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
inteenchans - Ej medlem längre2011-09-10 16:08
Antal inlägg: 26

Återfå respekt?
På ett pass om etik och moral sista timmen i torsdags fick jag en fråga som jag har funderat en del på i efterhand, hann inte besvara frågan då - det var fem minuter kvar på lektionen. Frågan var; "om man tappat respekten för en människa, hur ska man kunna återfå den då, är det möjligt?"

Kan inte ni hjälpa mig med era åsikter, vill vara bra rustad inför nästa veckas pass!

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-10 16:11
Antal inlägg: 11463

du menar: hur ska den personen kunna återfå din respekt?

Oranjestad - Ej medlem längre2011-09-10 16:16
Antal inlägg: 45

Kan du inte klura ut det själv, det är ju din läxa!

inteenchans - Ej medlem längre2011-09-10 16:24

Snacket gick så här innan, en killle berättade följande: "Hans syster hade varit tillsammans med en kille i ett antal år. Min elev hade flera gånger förstått att hans systers kille inte alltid behandlade sin flickvän på bästa sätt. Dock hade aldirg systern beklagat sig utan sagt att hon var OK. Min elev hade också en hyfsad relation till den här killen, de umgicks nån gång emellanåt.
Så gjorde paret slut i somras och det kom fram till min elev att hennes ex hade misshandlat henne psykiskt och fysiskt under en lång tid. Systern hade inte velat berätta för sin bror, eftersom hon anade att även deras kompisrelation då skulle ta slut.
Min elev sa då i torsdags att han helt tappat respekten för sin systers ex. Kan man återfå den på nåt sätt?"

Lillstölla2011-09-10 16:30
Antal inlägg: 23831

För min del är svaret nej, även om man kanske tolererar personen i fråga så kommer han/hon aldrig återfå min respekt när man betett sig så. Men det går ju inte att generalisera utan det får man ju dömma från fall till fall!

crooked rain - Ej medlem längre2011-09-10 16:31
Antal inlägg: 6334

Är det ens önskvärt att återfå respekten för en sådan person?

-Lisa-2011-09-10 16:32
Antal inlägg: 25

Låt det gå några år, låt mannen bevisa att han ändras, och låt honom göra något som du respekterar... så kanske, kanske det växer fram nåt.

Midna792011-09-10 16:32
Antal inlägg: 1117

Jag ställer mig samma fråga som crooked.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-09-10 16:47
Antal inlägg: 915

Det finns säkert relationer och händelser där man kan återfå respekten. Personligen kan jag se det som omöjligt att återfå respekten och förtroendet för en människa som har förbrukat min tillit. Jag behöver inte själv vara den utsatta, utan jag känner bara ingen respekt för någon som har svikit väldigt mycket, ljugit, misshandlat etc. Inga förklaringar, ursäkter eller omständigheter i världen kan ändra på detta faktum.

klobba2 - Ej medlem längre2011-09-10 16:53
Antal inlägg: 2332

Skräddaren säger Nej

malgomaj2011-09-10 16:54
Antal inlägg: 118

Kanske måste man skilja på den respekt man har för personen som människa och det förakt man känner för hans handlingar. Att man säger att man gillar honom men föraktar hur han uppför sig?

inteenchans - Ej medlem längre2011-09-10 16:55

Håller med er alla i sak, jag resonerar som ni, men samtidigt frågar jag mig om man inte på nåt sätt kan visa sig vara en "större människa" på nåt sätt, att fördöma handlingen till fullo men ändå visa att "du har inte förverkat min respekt fullt ut eftersom jag anser att en människa är mer än sina handlingar".
För naivt?

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-10 16:58

Ja.

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-10 16:59

Om du resonerar på det viset kommer du att bli "rövknullad" gång på gång. Det betyder ju inte att man inte skulle kunna förlåta den misshandlande killen om han visar ånger och tar itu med sina problem. Men det är ju han som måste äga problemet.

crooked rain - Ej medlem längre2011-09-10 17:03

"du har inte förverkat min respekt fullt ut eftersom jag anser att en människa är mer än sina handlingar"

Nu fattar jag inte vad du undrar längre. Du undrade ju om man kunde återfå respekt man tappat, nu verkar det mer som att du undrar om man ska förlåta folk? Två olika saker ju.

Mindymoo2011-09-10 17:14
Antal inlägg: 1743

Tror att respekt kan betyda lite olika saker. Men - en sån kille skulle jag aldrig respektera. Varför skulle man sträva efter det öht?
Den som möjligen kan förlåta /helst inte/ är ju tjejen, det är ingen annans sak. Skulle kompisen äga "Jag förlåter dej för att du klippte till din flickvän"? Sjukt!

Mindymoo2011-09-10 17:16
Antal inlägg: 1743

Dessutom, i detta fall tror jag att brodern har dåligt samvete för att han inget såg, och inte hjälpte sin syster. Så hans självrespekt kan ha fått en törn också - även om det är helt oförtjänt brukar folk reagera så.

inteenchans - Ej medlem längre2011-09-10 17:31

Jag sa inte att jag resonerade så, crooked rain, jag undrade om detta resonemang är försvarbart.
Håller dock fullständigt med om att en person och dennes handlingar är skilda från varandra; man kan tycka om en människa men inte alltid tycka om - eller respektera - hennes handlingar.

crooked rain - Ej medlem längre2011-09-10 17:44

Jag vet att det var ett exempel, men iom det går du in på ngt helt annat.

Du skrev ju att A hade tappat respekten för B ("Min elev sa då i torsdags att han helt tappat respekten för sin systers ex."), då är det alltså inte handlingarna han inte respekterar, utan den faktiska personen.

Och i så fall är ju detta: "du har inte förverkat min respekt fullt ut eftersom jag anser att en människa är mer än sina handlingar" ganska malplacé i sammanhanget. Eller försöker du mena på att han egentligen inte alls förlorade respekten för personen?

SunsetBiker - Ej medlem längre2011-09-10 17:46
Antal inlägg: 150

Respekt är inget man får. Respekt är något man måste förtjäna.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?