Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 551

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dendäreliin2011-09-26 19:56
Antal inlägg: 27

Gav dina skolbetyg en karriär?
Sitter och funderar på hur mycket av det man lär sig i skolan leder till en karriär inom något. Jag menar tex. läran om judendom och algebra.

Gav dina skolbetyg en bra karriär? :-)

Berätta! :-D

Incidental - Ej medlem längre2011-09-26 19:58
Antal inlägg: 7958

Jadu, allt det man lär sig har man användning av i högre studier som i sin tur leder till karriär.

dendäreliin2011-09-26 20:00

Menar att det mesta har med kontakter att göra..

Känner du någon på H&M så kan du lättare få jobb, som sedan kan leda till högre nivåer inom det företaget tex. höjas till varuchef osv.

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-26 20:00
Antal inlägg: 355

Tyvärr är inte betyg och kunskap i närheten samma sak. Betyg handlar snarare om att vara duktig på att ta in saker temporärt, lära dig hur just din lärare vill ha din inlämningsuppgift samt plugga sönder typtal till prov.

The Unicorn2011-09-26 20:04
Antal inlägg: 41

Jag läste estetiskt program med inriktning teater och det enda jag hittills har haft nytta av i "karriären" är just teaterlektionerna i och med att den har setts som en social merit när jag sökt jobb och den har även hjälpt mig att göra bra ifrån mig på intervjuer. De andra ämnena på gymnasiet var jättebra till min vidareutbildning så att jag hängde med lättare i skrivandet och förståelsen där. Universitetsämnena sedan hjälper en verkligen att göra karriär. Det är ju då som det anpassas till jobb på riktigt.

dendäreliin2011-09-26 20:05

Exakt!

nulltj - Ej medlem längre2011-09-26 20:05
Antal inlägg: 14052

Det skadar sällan att vara allmänbildad.

golden2011-09-26 20:13
Antal inlägg: 1431

jag är smart så in i helvete men det är inget som bekräftas av mina betyg från gymnasiet då det varken var kul eller intressant för min del just då. jag ser för övrigt fina skolbetyg som en liten varningsklocka..

seaburg2011-09-26 20:28
Antal inlägg: 2676

håller med golden, fina betyg inger tro som kan vara helt fel, lätt att fuska till sig titlar nu med möjligheten att sno andras jobb på nätet

anitsirk_2011-09-26 20:28
Antal inlägg: 15

hamnade på gymnasiet i en klass som slog alla tiders rekord i flit och läsbegåvning. grym konkurrens. så skrev vi ner oss h e l t på det sista centrala provet i svenska. vi hade lärare som grät för att det enligt reglerna inte fanns fler 5:or att dela ut. en hel klass som fick grova underbetyg pga en dags kollektiv formsvacka. (och ett uselt prov)

tror ingen av oss missat något väsentligt i livet pga det. jag kom tex in på min utbildning på högskoleprovet. MEN jag tror däremot att vi har haft nytta av att vi ansträngde oss till det yttersta under de där tre åren.

tror det finns både de som är tillräckligt begåvade eller streetsmarta att klara sej fint i princip helt utan skolgång och de som för vilka bra betyg gör hela skillnaden. visst är kontakter bra i många branscher, men lite studier och därmed kunskap underlättar helt klart! ångrar ofta att jag inte pluggade mer för livet och mindre för nästa prov och därmed glömt en hel del. det ÄR bra att kunna något om judendomen i de flesta jobb. faktiskt.

Palini2011-09-26 20:31
Antal inlägg: 1381

Jättesvårt att säga. Jag vet att jag fick mitt första riktiga jobb, trots att jag minns anställningsintervjun som en mindre katastrof. Jag misstänker skarpt att jag fick jobbet nästintill enbart tack vare mina betyg, som jag lyckades skaffa mig trots nästintill totalt ointresse...

Skolbetygen visar väl ändå på t.ex. hur väl du kan fullfölja uppgifter, följa logiska resonemang, lära dig nya saker, ta in information osv. Nåt säger mig att det inte ringer speciellt många varningsklockor hos personer som anställer folk när de ser bra betyg, snarare tvärtom. =)

Perra922011-09-26 20:38
Antal inlägg: 193

Inte blir du någon varuchef på HM utan logiskt tänkande som du kan utveckla genom att studera tex algebra. Klart som fan att bra betyg leder till ökade valmöjligheter till olika yrken. Dock finns det ju många yrken som är hyfsat välbetalda utan alltför höga betyg (hantverksyrken mfl).

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-26 20:38
Antal inlägg: 355

Elin, kontakter är jätteviktigt, absolut. Men tro inte att kontakterna kan ersätta kompetens och en riktig utbildning. Se det som ett komplement istället.

dendäreliin2011-09-26 20:41

Frågan var hur det gick för er, inte hur det går för mig :-)

nulltj - Ej medlem längre2011-09-26 20:47
Antal inlägg: 14052

Mina betyg i sig har inte gett mig jobb, men jag har fått jobb för att jag dels är allmänbildad (vilket man lätt blir om man har öronen öppna i skolan) och dels är duktig på det jag gör (vilket jag blivit genom högre utbildning, intresse & fallenhet).

Palini2011-09-26 20:51
Antal inlägg: 1381

Det finns nog inget riktigt bra svar på den frågan. Jag tror att det är få som exakt kan peka på vad som gav en ett bra jobb.

Bra utbildning, social kompetens och goda kontakter är alla verktyg till att nå jobbet du vill ha.

gnill2011-09-26 20:52
Antal inlägg: 1942

Haha om vi pratar om grundskolan så verkligen inte, men jag gjorde en bra karriär genom att komma igen på komvux och sen 25-4 regeln på universitetet (som kanske inte finns längre, regeln alltså, vara över 25 år och ha yrkesarbetat i 4 år). Men egentligen har inte universitetsstudierna bidragit till karriären i alla fall, det har flit, klipskhet, kreativitet, talang och uthållighet gjort. Hur som helst går det bra för mig, men jag gick ut nian med typ 2.6 i snitt (5.0 var då det högsta) och har aldrig "tagit studenten" i riktig bemärkelse (bara läst svenska och engelska på komvux och sen nästan en fil kand - saknar 15 poäng där fortfarande) på universitetet.

Gunilla _2011-09-26 21:01
Antal inlägg: 4425

Gick helt fel linje på gymnasiet - det enda det gav var högskolekompetens. Fick fast anställning direkt efter högskolestudierna. Men karriär..? Knappast, arbetar ju i skolan :p (älskar det dock).

frukantarell2011-09-26 21:37
Antal inlägg: 251

Nej, jag fick arbete på grund av att gymnasielinjen jag gick gav arbete direkt. Då fanns ganska gott om jobb. Ångrar att jag inte läste i grundskolan. Fick läsa upp gymnasiekompetensen senare när jag bytte yrke.

AndoKongo2011-09-26 21:50
Antal inlägg: 1735

NEJ

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?